АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Български електромобил с 400 км пробег
Кармелита Денева, EconomyNews.bg
Туристи ще разглеждат европейски столици с български еко автомобили на три и четири колела, произведени в Русе. Първият български производител на автомобили SIN Cars представя разработките си на автомобили за разходка на туристи - електрическа триколка (Рикша TUK TUK) и четириколесен открит автомобил на най-престижното автоизложение в света в Женева.
Какво още разказва собственикът на SIN Cars Росен Даскалов, който е и дизайнер и създател на моделите, пред EconomyNews.bg.
Г-н Даскалов, какво постави начало на вашата работа?
Всичко тръгна от там, че аз исках да си намеря спортен GT автомобил, с който да се състезавам и да е на добра цена. Пробвах доста различни марки, които се предлагат на пазара, но нито една не ми хареса. Тогава реших да реализирам детската си мечта - да си направя сам кола. Започнах почти на шега през 2010 г., след като споделих идеята с някои приятели англичани. Постепенно колелото се завъртя - първо направихме дизайна, а след това и прототипът. Производството тръгна във Великобритания през 2012 г. Започнахме да показваме колата по различни изложения и съобразно препоръките на специалисти я подобрявахме. Участвахме в шампионати на високо ниво. Първоначално колата беше пилотирана от мен, така можех лично да разбера докъде сме стигнали в разработката. След като моделът се усъвършенства започнахме да ползваме и други пилоти. Това стана след една сериозна катастрофа, заради която се наложи да прекратя състезателната си кариера. От този момент се посветих изцяло на работата в компанията. Постепенно взех решението да преместим производството в България. За целта намерихме помещения в родния град Русе и през 2015 г. установихме фирмата си тук. Паралелно създадохме и български отбор ''София Кар Моторспорт'', който участва в Европейските GT4 серии с автомобилите на Син Карс. Постепенно увеличихме моделите, а победите на отбора ни утвърдиха марката по света.
В момента компанията предлага 7 модела състезателни коли, като на година се произвеждат около 50 автомобила, които се продават по целия свят. В контактите с потенциални клиенти обаче се налага да се преодолее предубеждението, че в България може да се произвеждат коли. Особено силно е то в Европа, докато в Америка и Азия не обръщат внимание на произхода, а оценяват качествата на автомобила. Затова и продажбите там са повече. В момента отбор, екипиран с коли на българската фирма, е втори в шампионата на САЩ, както и друг в Австралия.
След като вече завъртяхме колелото на производството на спортни коли, погледът ни вече е насочен към друго различно поле на дейност - производството на електромобили. През лятото на 2018 представихме пред публика базовата платформа на електрическия автомобил L City. На нея могат да се монтират различни купета и надстройки, според нуждите на клиентите. При него частите са сведени до минимум, като стремежът е те да са унифицирани и лесни за производство и транспорт.
С какъв начален капитал стартирахте?
Оценката на капитала, направена на база разходи и интелектуална собственост, се равнява на 18 милиона лева.
Къде е производствената ви база? Колко са работните места?
Производствената ни база се намира в град Русе, капацитетът й е до 100 работни места към момента.
Разкажете на кратко за възловите си продукти – триколката, открития автомобил.
Единият от разработените прототипи е триколка, направена по поръчка на френската компания Mondial Tuk Tuk и ще бъде ексклузивно произвеждана за тях.
Другият разработен електромобил L City Sun е с 8+1 места и e предимно за превозване на туристи от и до хотели, разглеждане на градски забележителности или просто за разходка, като такъв модел все още не е пуснат на пазара. Другият модел L CITY Utility е електромобил за превоз на пътници и товари, чиято основна функция е да зарежда и обслужва магазини, заведения и институции, които се намират в центровете на големите градове. Електрическият пробег на различните модификаци е до 400 км, а цените им ще са конкурентни на досега произвежданите модели на пазара. В същото време се борим качеството им да превъзхожда това на сглобяваните в Китай.
Бихте ли дали повече подробности за производствените разходи за един автомобил, както и неговата продажна цена?
На този етап имаме прогнозни изчисления, които са направени на базата на произведените прототипи, които в момента хомологираме. Тези изчисления ще търпят промени, тъй като цената на няколко бройки закупени материали или резервни части, се различава драстично от цената, която бихме получили, ако купуваме по-голямо количество, нужно за серийно производство. В момента не можем да дадем категорична цена както за производствените разходи, така и за автомобилите. Благодарение на това, което сме направили до момента, те ще бъдат достатъчно конкурентноспособни в пазарната ниша, към която сме се насочили.
Как стигнахте до изложението в Женева? Какво ви даде самочувствие да излезете извън страната и да търсите европейски пазари и партньори?
До изложението в Женева стигнахме след като обиколихме много от автомобилните изложения в Европа с нашите автомобили – Goodwood Festival of Speed, Frankfurt IAA, Top Marques Monaco и други. Стигнахме до извода, че автосалонът в Женева е единственото място, където си заслужава да участваме, от гледна точка на това, че там са всички подобни на нас компании и пазарът, който ни интересува. Също така интересът към електрическите автомобили там е много голям, а ние търсим точно това. Самочувствие ни даде разработката на автомобилите в Англия и съвместната работа с професионалисти в областта на автомобилната индустрия.
След листването на БФБ какво ще предстои за компанията?
Целите на „Син Карс Индъстри” АД в краткосрочен план включват набиране на капитал чрез предлагане на нова емисия акции на фирмата на Българската Фондова Борса. С натрупания капитал възнамеряваме да развием фирмата в следните направления:
-окрупняване и приспособяване на сградния фонд в България към производството на шасита, компоненти, автомобили в малка серия (до 1000 автомобила на година от вид);
-закупуване на ново оборудване, необходимо за спестяване на разходи от външни доставчици и подобряване процеса на производство;
-инвестиране в база за сглобяване на автомобилите в Германия на малко по-късен етап. За момента, като начална фаза можем да ползваме съществуващата база в България;
/б.р. към днешна дата заводът на “Син Карс” близо до Мюнхен започва със 100-200 бройки, плановете са до 5 години да стигне 20 000 бройки годишно. Български електромобили с части, които в по-голямата си част ще се правят в България, ще се сглобяват от началото на идната година в немски завод близо до Мюнхен, според “24 часа”./
-инвестиране в части и материали необходими за стартиране на първоначалното производство;
-инвестиране в клетки за батерии с цел самостоятелно производство на пакети батерии;
-допълнителна разработка на надграждащи модели върху съществуващата моделна гама;
С натрупания опит от производството на спортни и състезателни автомобили в малки серии, както и прототипи на електромобили, екипът на „Син Карс” е доказал възможността да работи за постигане на поставените цели. Стъпвайки върху тази база, описаните по-горе цели са реалистични и икономически обосновани. Използването на метода на матричното производство ще позволи плавното нарастване на броя на заетия персонал по възможно най-ефективния начин. По този начин рисковете ще бъдат минимализирани.
снимки:sincars.co.uk
Tweet |
|