АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Виена:130 млн.евро за ремонт & нови улици годишно
09:22 | 30.09.2014 9706 коментари 0
Кармелита Денева, Ива Стойкова, Виена*
Административен отдел 28 (МА 28) в Община Виена отговаря за поддържането на улиците, тротоарите и велоалеите в австрийската столица. Как става това в техническо отношение, колко струва поддръжката на квадратен метър и какъв е годишният бюджет - разговор с инж. Бернхард Енгледер, ръководител на административен отдел 28, и инж. Кристиан Зант от същия отдел в специално интервю за EconomyNews.bg.
Имаме три основни покрития на улиците и тротоарите – асфалт/бетон, чугун/асфалт и павета. При възстановителни работи се използва същата настилка, която е била преди това. Бернхард Енгледер: Едно утотчение. В МА 28 работят 300 служители. Но минимална част от работата по поддръжката извършваме със собствени сили, а голямата част се дава на външни фирми. Понякога взимаме под наем работници, за да извършим спешните ремонти. А колко хора обикалят улиците и тротоарите, за да ги инспектират? Бернхард Енгледер: Около 50 души. За какъв период от време се отстраняват повредите? Кристиан Зант: Ако повредите не пречат на транспорта, те се степенуват по важност. В договорите ни с нашите външни партньори е записано, че те трябва да имат готовност в рамките на 24 часа да отстранят повредата. В нормалните случаи ремонтните дейности могат да продължат една-две седмици. По-специален случай са повредите през зимата, когато улиците и тротоарите се нараняват от замръзвания. Имаме специална клауза в договорите тези повреди да се отстраняват за 72 часа, като обикновено това става през февруари-март. Ние молим гражданите да ни сигнализират за такива повреди от заледяване. Може ли собственик на сграда или собственик на магазин да работи по тротоарите или улиците с оглед на належаща промяна – ремонт в жилище, ремонт в магазин и т.н. Енгледер, Зант: Ако собственикът поиска позволението на общината и ако това е в интерес на града и населението, той може да извърши сам ремонта. В закона за строителството във Виена е предвидено хората, живеещи на определена улица, да възстановяват тротоарите и улиците – независимо дали ще го направят сами, или ще наемат фирма. И това се проверява от нас. Важно е да уточним, че Общината се грижи за поддръжката на тротоарите, но при строителството на сграда, собственикът или инвеститорът е длъжен да направи и тротоар, който ние приемаме, ако е съгласно нормите, и след това отговаряме за неговата поддръжка. Нови тротоари в момента се правят само там, където градът се разширява. В 98% от случаите тротоарите вече са изградени. Кой е изградил тротоарите при Ерсте Кампус (б.а. - новостроящ се мащабен комплекс в района на Белведере, в който се очаква да живеят, работят и учат около 30 хил. души)? Бернхард Енгледер: Ние изградихме тротоарите там, но отчасти финансирането е на инвеститора – самата банка. Отговорността обаче за всички строителни работи по обществени места е наша. Има ли електронни дневници, в които се проследява всяка стъпка по изграждането и поддържането, ремонтите на тротоарите? Кристиан Зант: Не, нямаме електронни дневници. Имаме само записки кога тротоарът е бил изграден и кога нашият отдел го е поел за поддръжка. Не водим статистика колко често се ремонтира. Как се процедира, когато дърветата по улиците подкопават тротоарната настилка? Бернхард Енгледер: Възможностите са две. Премахваме покритието на тротоара около дървото, освобождаваме корените и преценяваме дали има въмзожност пак да се сложи покритието. Ако това не е възможно, дървото се реже - защото ако само се изрежат корените, това може да доведе до изсъхването на дървото и то да се превърне в заплаха. Как се избират фирмите, които се грижат за ремонтите? Бернхард Енгледер: В Австрия има Закон за обществените поръчки. Според сумата, която ще се използва за определен проект, се определят и условията за обществената поръчка. При някои проекти сумата е толкова висока, че правим конкурс за цяла Европа. Обявлението се публикува както във Виена, така и в официалния вестник на ЕС. Освен това имаме рамкови договори, които покриват територията на Виена, и те също се сключват след обществени поръчки. Те се сключват първоначално за 3 години с възможност за продължаването им за още три. Това означава, че в продължение на 3 години всички ремонти и санирания, да речем в три административни района на града, се извършват от една фирма. За нас това е удобно, защото когато в съответния район има повреда, ние имаме към кого да се обърнем и знаем, че ремонтът ще бъде изпълнен. Единствената задача на нашия отдел е след това да извърши проверка на качеството и да приеме обекта, след което фирмата издава фактура и ние плащаме. На каква сума възлиза един договор за 3 години? Бернхард Енгледер: 4 договора за цяла Виена, всеки от които обхваща по няколко района, възлизат на 400 до 500 млн. евро за 3 години, а всеки един от тях – около 100 млн. евро за същия период. Важно е тази сума да бъде осигурена, тъй като чрез тези 4 договора ние знаем, че без много бюрокрация, но със сигурност можем да поддържаме улиците и тротоарите. Има ли случай на развален договор? Бернхард Енгледер: Само ако фирмата фалира. Иначе се е случвало – когато услугите не отговарят на изискванията, но това е много рядко. Частните фирми са силно заинтересовани от такива договори, защото имат осигурен определен обем на работа и те се се стараят да изпълняват коректно и качествено договорите. Какъв е годишният бюджет на Виена за тези дейности? Каква е средната стойност на метър поправен тротоар или улица? Бернхард Енгледер: Нашият годишен бюджет е 130-140 млн. евро. Около 90-100 млн. евро от тях са за саниране, а остататъкът е за ново строителство. Стойността за поправка на тротоар е 60-70 евро за кв.м., а за улица – 90-100 евро за кв.м. Сумата обхваща цялата конструкция на улицата или тротоара. Разбира се, ако се касае само за повърхностен ремонт, цената е доста по-евтина. Как ще се развиват в следващите десет години улиците и тротоарите на града – какви настилки ще имат те, как ще изглеждат?
Кристиан Зант: В Австрия има Наредба как да бъдат изградени улиците, според натовареността по тях. Това са твърди критерии, които трябва да се изпълняват. Именно това определя по какъв начин ще се строи улица, като съществуват различни конструкции според покритието. Същите указания има и за тротоарите. Кои предписания ще се изберат зависи от натовареността. Кое покритие за тротоарите е за предпочитане? Кристиан Зант: Най-доброто решение от гледна точка на хората е асфалтът, защото е равен. Има части от града, където има паваж, те са исторически възникнали и са част от нашите паметници на културата - тях не можем да пипаме. В други случаи естетиката е водеща. Например, в момента ул. „Мария Хилферщрасе” се преустройва и там се слагат плочки. Бернхард Енгледер: Там се използва естестен камък, защото той позволява по-красиво оформление. Колко струва квадратният метър на „Мария Хилферщрасе”? Бернхард Енгледер: 600 евро/кв. м. Скъпо е! Но това е луксозният проект на Община Виена. Кога ще бъде завършен? Бернхард Енгледер: През ноември 2015 г. Ако трябва да обобщим, през следващите 10 години Виена ще продължи досегашната традиция? Бернхард Енгледер: При обекти като ул. „Мария Хилферщрасе” целта е да бъде по-красиво, което постигаме с различни материали и цветове, да бъде по-приятен престоят за гражданите, да има пейки за сядане и т.н. Това, разбира се, се отнася за всички обекти, които се нуждаят от саниране и подобряване. Иначе поддържаме съществуващата мрежа. Каква е политиката за велоалеите? Бернхард Енгледер: Има много възможности за изграждане на велоалеи. Едната форма е да се отдели 1,5 метра на самото платно за движение. При улици с много интензивен трафик има специална маркировка и велоалеята става част от платното за движение. В други случаи, когаето имаме широки тротоари, велоалеите се маркират върху самите тротоари. Бъдещето е постоянно подобряване на инфраструктурата на велоалеите. Искаме да подобрим качеството на движение на пешеходците и велосипедистите за сметка на автомобилите. Целта ни е увеличаване на велотранспорта с 10% през следващите 2 г. В момента той е 6,5 % от цялото движение в града. Например, в Копенхаген и Мюнхен, е 20%. Искаме да стимулираме придвижването с велосипеди. В момента във Виена има над 1200 километра велоалеи. Както виждате, това е почти половината от дължината на всички улици.
*Със съдействието на Община Виена –Compress София
Екипът на EconomyNews.bg изпрати същите въпроси и към община София, но засега - повече от седмица нямаме отговори на експертите как улиците на столицата ни се поддържат, макар че всички знаем как изглеждат те в по-голямата си част.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg