АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Зимните гуми в България и в Европа
Радослав Лазаров
Последните снежни дни и предстоящи празници и пътувания поставят въпроса необходимо, задължително или препоръчително е използването на зимни гуми у нас, както какви са изискванията в Европа?
България
В настоящото, актуално издание на Закона за движение по пътищата в сила от 20 октомври 2006 г. няма конкретен текст, регламентиращ използването на специални зимни гуми (т. нар. тип M+S) от водачите на моторни превозни средства (МПС). В глава седма, където са регламентирани нарушенията и наказанията е записано, че водачът на МПС се наказва с глоба 50 лв., ако „управлява моторно превозно средство с износени или разкъсани гуми”. Минималното изискване за дълбочината на протектора на гумата е 1,6 мм. Логично е, че автомобил с летни гуми с дълбочина на протектора близка до тази, която е записана в закона, е меко казано, труден за управление при зимни условия.
В глава втора определяща правилата за движение, в чл. 9, ал. 1 е записано: „По пътищата, отворени за обществено ползване, е забранено движението на верижни машини и използването на гуми с шипове. Движение на пътни превозни средства с вериги за сняг е разрешено само когато пътните условия изискват това.” Иначе казано, по планинските пътища на България вериги за сняг са разрешени само когато настилката е заснежена или заледена и отново не се споменава и дума за зимните гуми.
От много години съвестните и разумни водачи в България оборудват своите автомобил със зимни гуми. Те за необходима предпоставка за оптимално сцепление с пътната настилка благодарение на специалния си дизайн с множество ламели. Зимните гуми разполагат с много по-голяма контактна площ с пътя и това гарантира по-добра устойчивост и по-къс спирачен път. Разликите са очевидни: при движение на заснежен път със скорост 50 км/ч автомобил, оборудван с четири зимни гуми, има спирачен път от 35 метра, докато същия, но снабден с летни спира за 43 метра. Когато пътят е заледен, а скоростта е само 30 км/ч разликата е по-голяма: 57 метра за зимните гуми и 68 метра за летните. Тук дори не се взима под внимание многократно по-голямата вероятност от поднасяне и завъртане на автомобила с летни гуми, в сравнение с този „обут” със зимни. Колкото до т. нар. „всесезонни” гуми, то те в най-голяма степен представляват умел маркетингов подход на компаниите и употребата им през зимата е повече компромис със сигурността, отколкото заслужаваща си алтернатива.
Европейски регулации
ЕС няма конкретни правила, а всяка страна сама урежда правилата на своя територия според климатичните условия. Използването на гумите от типа M+S са регламентирани още през 1992 г., но текстът е с препоръчителен характер. „Зимните гуми от тип M+S са с протектор и структура, те дават по-добра възможност за управление на автомобила при условия на прясно навалял, топящ се сняг и киша, отколкото нормалните гуми. Обикновено протекторът на зимните гуми M+S се характеризира с по-широки канали и повече на брой ламели от обикновените гуми.”
В действителност съвременните зимни гуми представляват високотехнологичната връзка между автомобила и пътната настилка, а компаниите производители предоставят всяка зима все по-усъвършенствани зимни модели. Освен „шарката” на гумата, важна е и сместа от която е направен протектора, като в последните години широко се използва каучукова смес на силициев двуокис, известна повече като силика. Чрез добавянето на силика в сместа, гумите запазват своята еластичност и при температури под 7 градуса по Целзий, докато летните и всесезонните губят своята еластичност и не могат да осъществят добро сцепление с пътя.
Символът за зимни гуми е снежинка на фона на планина, като този стандарт бе възприет първо в САЩ и Канада през 1999 г. и скоро след това вече стана световно признат, включително и в България.
Ако планирате пътуване през следващите няколко месеца в Европа, добре е да знаете какви са изискванията към гумите на автомобилите в съответните страни при зимни условия.
Австрия:
В Австрия зимните гуми са задължителни от 1 ноември до 15 април, като през това време автомобилите по пътищата не могат да бъдат оборудвани с летни гуми. Зимните гуми трябва да имат дълбочина на протектора от поне 4 мм. В допълнение, за някои пътища е задължително използването на вериги за сняг.
Белгия, Холандия, Люксембург
Белгия, Холандия и Люксембург не са много подходящи за зимни спортове, но въпреки това, при зимни условия превозните средства трябва да бъдат оборудвани със зимни гуми. Това се отнася за планинските райони по границата с Германия, където снежната покривка е често явления през зимата и температурите се задържат под нулата. В трите страни зимните гуми не са задължителни, а използването на гуми с шипове са забранени.
Чехия
В Чехия зимните гуми са задължителни по закон, но само за някои магистрали. Задължителното използване на зимните гуми е в сила от 1 ноември до 31 март, като пътищата, за които това важи, са обозначени със съответните знаци.
Дания
Датчаните не са задължени да използват зимни гуми, но голяма част от тях ги използват. Гумите с шипове са разрешени, но практически не се използват. С оглед на ниските температури там, препоръчително е ако пътувате до Дания да оборудвате автомобила си със зимни гуми.
Естония
Зимните гуми са задължителни от 1 декември до края на февруари. В зависимост от метеорологичните условия е възможно този период да започне по-рано или да бъде продължен до по-късно. Гуми с шипове не са разрешени.
Финландия
Във Финландия зимни гуми са задължителни от 1 декември до края на февруари. От 1999 г. това важи и за автомобилите с чужда регистрация влизащи в страната.
Франция
Във Франция зимни гуми не са задължителни. Използването на вериги за сняг може да бъде задължително за някои участъци в Алпите. Гуми с шипове могат да бъдат използвани, но от началото на ноември до края на март с ограниченията на скоростта на движение с тях от 50 км/ч в градски условия и 90 км/ч извън градовете. Автомобилите трябва да са снабдени със специални стикери, указващи че той е оборудван с гуми с шипове. Въпреки че зимните гуми не са задължителни, добре е водачите да оборудват автомобилите си с тях, особено ако преминават през френските Алпи.
Германия
Според германски разпоредби за движение по пътищата, задължение на водачите е да съобразят оборудването на автомобилите си към климатичните условия. Шофьорите, които нарушават този регламент, биват глобявани и може да им бъдат наложени наказателни точки.
Италия
Използването на зимни гуми не е задължително, въпреки че за някои планински пътища може да има такова изискване. Няма специални правила относно използването на вериги за сняг. Който използва гуми с шипове, трябва да отговарят на ограничения на максималната скорост – 50 км/ч в градовете и 90 км/ч в извънградски условия. Не е добра идея обаче да се кара при зимни условия в Италия с летни гуми.
Латвия
Подобно на Финландия, и в Латвия зимните гуми са задължителни от 1 декември до края на февруари.
Литва
В Литва, използването на зимни гуми е задължителни от 1 ноември до 1 април.
Норвегия
Автомобилите с чуждестранна регистрация в Норвегия не са задължени да бъдат „обути” със зимни гуми, но е силно препоръчително. Водачите в тази скандинавска страна са задължени да оборудват превозните си средства с гуми, които са съобразени с метеорологичните условия и, при необходимост, да имат и вериги за сняг.
Полша
В Полша зимните гуми не са задължителни. Въпреки това в провинциалните пътища снегопочистването не е на особено добро ниво и поради тази причина е добре водачите да разполагат със зимни гуми.
Румъния
В момента няма регламент по отношение на зимните гуми в Румъния. Министерството на транспорта в страната обяви, че правителството ще одобри спешна наредба през декември 2010 г., която ще изисква шофьорите да оборудват автомобилите си със зимни гуми от 1 ноември до 31 март. Новият регламент обаче ще влезе в сила едва през следващия зимен сезон – през ноември 2011 г.
Словакия
Зимните гуми са задължителни в Словакия. Имайте предвид да оборудвате автомобила си, ако планирате да минавате транзитно през страната или да прекарате Коледните и новогодишните празници там.
Словения
Зимните гуми са задължителни от 15 ноември до 15 март. Това означава, че там можете да карате със зимни гуми или радиални гуми с минимална дълбочина на протектора от 4 мм. Но според словенското законодателство, две зимни гуми на автомобила са достатъчни, стига те да са поставени на движещи колела. Препоръчително е обаче със зимни гуми да са оборудвани всичките гуми на автомобила.
Швеция
За автомобилите с чуждестранна регистрация не се изисква да бъдат със зимни гуми. За шведите обаче това не важи – за тях е задължително да снабдят колите си със зимни гуми. Пътуване в земята на лосовете без зимни гуми обаче не се препоръчва, тъй като много от пътните настилки не се опесъчават през зимата.
Швейцария
Зимните гуми не са задължителни в Швейцария. Въпреки това е препоръчителна тяхната употреба, тъй като, ако стане произшествие и се докаже вина за водач карал с летни гуми, последствията за него могат да бъдат много тежки, понеже застраховките в Швейцария не покриват подобни случаи. Веригите за сняг не са задължителни. Гумите с шипове могат да бъдат използвани (с изключение на автомагистралите), но автомобилите трябва да са обозначени със стикери ако са оборудвани с такива гуми. За тях се прилага и ограничение в максималната скорост на движение – 50 км/ч в населени места и 80 км/ч извън тях. Ето защо е добре да се кара със зимни гуми в страната на шоколадите , часовниците и едни от най-добрите алпийски курорти.
Данните в графиката са на CONTINENTAL AG
Tweet |
|
В Естония гумите с шипове не са забранени, а са задължителни :)
Явно някой лобира в България да се наложи задължително използване на зимни гуми... някой депутат е лапнал пачка, за да се прокара.С тази статийка се подготвят нещата, за да се каже какви правила имат в Европа, а как ние пак изоставаме.Отново ще има облагодетелствани крагове.Допускате ли че някой мисли за вас?!
Оги - ти с летни ли караш през зимата? Или с всесезонни? Пробвал ли си ги на сняг как се държат? Или някой "свише" ти говори, че конспирация се крие зад пожелателния характер на това да се кара със зимни гуми? Лично аз карам със зимни и по-добре с тях, а не да се пързалям като начинаещ фигурист при първите снежинки. И да - според мен ще е добре да ги направят зимните гуми задължителни за някои пътища, защото не е нормално да се качва Петрохан с летни. Вльото, къв ADAC бре човек, не виждаш ли че накрая са си написали Континентал...
Живея в Италия и използването на зимни гуми по закон е от 16.11-16.04. Който желае закона му позволява да ги сложи и от 16.10. Глобата е от 300-2000 евро ако нямаш зимни гуми.
Добре преведено от немски :). Но не виждам никъде да е употребено името на ADAC...