АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Мерките на ДКЕВР
ДКЕВР е предложила на министъра на икономиката и енергетиката законодателни промени в Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ), въз основа на които комисията да определя ежегодни количества електрическа енергия, произведени от възобновяеми източници, които да бъдат изкупувани по преференциални цени при съобразяване на потреблението в страната.
С Решение № Ц-13/01.07.2014 г. преференциалните цени са определени до нивата в съседните на България държави, съответно за изкупуване на електрическата енергия от фотоволтаични централи средна цена 83 евро/МВтч и за вятърни електрически централи средна цена от 58 евро/МВтч. В същото време е ДКЕВР е приела през следващата ценова година към мрежата да не бъдат присъединявани нови ВЕИ мощности.
Синхронизирането на цените с тези от региона е от изключителна важност за реализирането на енергията от излишните мощности в съседните държави.
В същото време, съобразявайки се с препоръките от доклада на Световната банка, цените за изкупуване на електрическата енергия, произведена от възобновяеми източници, когато инвестицията за изграждането на енергийния обект се подпомага със средства от национална или европейска схема за подпомагане, са намалени допълнително с дела на използваните средства по съответната програма.
По отношение на облекчаването на износа на излишните мощности, съгласно препоръките на Световната банка и Европейската комисия, след серия ценови решения на ДКЕВР, цената за мрежови услуги през електропреносната мрежа е намалена с 50%, премахнати са добавките за зелена енергия, ВЕКП и „невъзстновяеми разходи“ като по този начин таксите са редуцирани 4 пъти с цел стимулиране на износа към съседните страни.
По този начин ДКЕВР създава предпоставки за конкуретноспособност на електрическата енергия, произведена в България, с енергията, търгувана на европейските борси.
Тези мерки са от изключителна важност за стабилизирането на българските производители на електрическа енергия, чието финансово състояние се подобрява значително спрямо предходните години.
Натрупаните задължения от НЕК ЕАД за периода 2010-2014 г. възлизат на 2,9 млрд. лв. в т.ч.
Невъзстановени разходи, свързани с дейността „обществена доставка на електрическа енергия“ в размер на 1,5 млрд. лв.
Инвестиционни разходи за Хидровъзел „Цанков Камък“ и АЕЦ Белене в размер на 1,4 млрд. лв.
С оглед значително влошеното финансово състояние на Обществения доставчик цената, по която продава електрическа енергия на крайните снабдители за покриване на потреблението на регулирания пазар, е увеличена с 45% спрямо действащата към началото на 2013 г.
В новата цена на Обществения доставчик са признати 999 млн. лв. от установените от комисията задължения на НЕК ЕАД, свързани с регулираната дейност на стойност 1,5 млрд. лв.
Изготвен е 5-годишен погасителен план за покриване на тези задължения, като останалите 495 млн. лв. би следвало да се признаят през следващи ценови периоди, с цел недопускане на рязко увеличение на цената за крайните потребители.
Въпреки отразените в цените 1 млрд. лв. разходи за енергия от предходни ценови периоди, непризнати остават 495 млн.лв. Поради значителната стойност на тези разходи, са налице известни рискове за ликвидността на НЕК ЕАД, който като основен платец на тези задължения е необходимо да осигури нужните средства.
В зависимост от решението на Европейската комисия са възможни два варианта за изменение на цената на Обществения доставчик и съответно крайните цени, заплащани от потребителите:
Вариант 1 - В случай, че Европейската комисия се произнесе в полза на България по отношение на подадените жалби свързани с дългосрочните договори на американските централи и ВИ, плащанията на НЕК ЕАД ще бъдат значително облекчени. Тогава последваща актуализация може да се наложи към 01.07.2015 г., когато ще се ревизират всички стари задължения за енергия на компанията. При този сценарий платежният баланс на НЕК ЕАД ще бъде облекчен с около 1 млрд.лв. годишно, които на този етап не намират компенсация, предвид очакваното становище на Европейската комисия. Положителният ефект от тази мярка ще бъде отчетен, както за крайния потребител, така и за енергийната система като цяло.
Вариант 2 - При негативен за България отговор от страна на Европейската комисия по входираните жалби и неприемане на промените в ЗЕВИ, цената на Обществения доставчик до приключване на настоящия регулаторен период би следвало да се актуализира на всяко тримесечие, за да не се натрупат допълнителни дефицити в НЕК ЕАД. По предварителна оценка средния дефицит в системата за тримесечие се оценява приблизително на около 250 млн.лв.
Цялата презентация на ДКЕВР можете да видите тук.
Tweet |
|