EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Очаква се АМ "Европа" да е готова през 2024 г.

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Очаква се АМ "Европа" да е готова през 2024 г.

mail08:15 | 13.10.2023прегледи 1029 коментарикоментари 0


 Строителството на автомагистрала „Европа“ в участъка между Калотина и Драгоман приключи и трасето е пуснато за движение. Отсечката с дължина 14,5 км вече има Акт 15. Предстои провеждане на държавна приемателна комисия за издаване на Акт 16.

Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, който заедно с министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков и председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Ясен Йорданов направиха оглед на трасето.

Министър Цеков коментира: „Така сме една стъпка по-близо да имаме пълноценна транспортна свързаност със Сърбия. Надявам се следващата стъпка да направим до края на 2024 г. като открием и последния участък от АМ „Европа“, който свързва Сливница със София“, допълни той.

Регионалният министър отбеляза, че участъкът между Калотина и Драгоман на АМ „Европа“ е изпълнен в относително кратък, но изключително тежък период, съвпадащ с ковид-кризата от 2020 г., високите инфлационни процеси през 2021 г. и 2022 г. и политическа нестабилност, включваща три редовни и четири служебни кабинета.

Като постижение на проекта той отчете предотвратяването на сериозни пътно-транспортни произшествия, които винаги са изключително голям риск при строителство без преустановяване на трафика по основното трасе по време на ремонтните работи, както и наличието на железопътна линия в съседство.

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков подчерта, че общата стойност на европейските средства за цялата автомагистрала „Европа“ са близо 590 млн. лв., от които 424 млн. лева са по линия на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, а 165 млн. лева са осигурени от Механизма за свързана Европа.

„С изграждането на тази свързаност със Сърбия вече можем да кажем, че Азия е по-близо до Европа“, посочи Гвоздейков. Той допълни, че до преди няколко години пътуването от София до Калотина е отнемало часове, а през следващата година това разстояние ще се изминава за под половин час.

„Магистралите са кръвоносната система на икономиката и на стандарта ни на живот“, подчерта Цеков. И напомни, че към момента България е свързана транспортно чрез магистрала единствено с един от съседите си – Турция.

Регионалният министър  изрази надежда следващата година да се направят стъпките за нормална връзка с Румъния към Видин. До края на 2024 г. трябва да бъде завършен участъкът между Мездра и Ботевград, а до края на 2025 г. и останалата част от трасето.

„Така ще се доближим по-близо до една нормално действаща икономика, след което вниманието ще бъде фокусирано върху новите проекти като магистралата от Русе до ГКПП „Маказа“.

По този начин ще бъде осигурена връзка с пристанищата в Егейско море и особено с Александруполис, което ще бъде основен транспортен хъб в тази част на Европа за дълги години“, подчерта регионалният министър.

Проектът „Модернизация на път I-8 „Калотина – Софийски околовръстен път“ от км 1+000 до км 15+500 и етапна връзка“ се съфинансира от Механизма за свързване на Европа на Европейския съюз и републиканския бюджет.

Отсечката е с по две ленти за движение и една лента за аварийно спиране в двете посоки с общ габарит 25,5 м. Изградени са жп надлез, както и седем селскостопански надлеза и подлеза, надлез за диви животни и др. Построени са укрепителни стени по целия участък и е изпълнена корекция на коритото на р. Ежовица, като в отсечка от 600 м новоизграденото пътно платно покрива реката.

Реконструкцията на участъка започна през февруари 2020 г. По време на строителните работи движението по първокласния път І-8 Калотина - София не е спирано. По съществуващия първокласен път преминава интензивен трафик, като само през активния туристически сезон от май до септември всяка година преминават по около 500 хил. превозни средства на месец.

При строителството над 300 хил. куб. м скални масиви са взривени, раздробени, рециклирани и използвани за големи насипи. Взривните работи бяха изпълнявани периодично с няколкочасови прекъсвания на автомобилното и железопътното движение за осигуряване на безопасността на пътуващите. Демонтиран е железопътен мост и е изградено ново съоръжение, без да се спира трафикът под моста.

Трасето е част от основната трансевропейска транспортна мрежа. То е по направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута и е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния Изток. Участъкът ГКПП „Калотина” – София осигурява връзка към коридор „Ориент/Източно Средиземноморски”.

Модернизацията на целия участък от Калотина до Драгоман подобрява трансграничната връзка между България и Сърбия. С изграждането на отсечката се намалява времето за пътуване и се осигуряват удобни и безопасни условия за движение.

Изпълнител на участъка от Калотина до Драгоман е Обединение „СТРАБАГ БПА“ ДЗЗД, в което са „Щрабаг“ ЕАД, „Страбаг Сп. з.о.о., Полша“ и „Битумина ГмбХ-България“ ЕООД. Стойността на договора е 164 990 259,94 лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД „НАДЗОР КАЛОТИНА – СОП“, с участници „Трансконсулт-БГ“ ООД и „Пътинвест-инженеринг“ АД. Техният договор е за 3 708 600 лв. с ДДС.

На 12 май стартира изграждането и на последния участък от АМ „Европа“ между Сливница и Софийския околовръстен път. /от км 32+447 до км 48+903/.

Общата дължина на отсечката е 16,5 км, но строителството се изпълнява в близо 13-километрова отсечка /от км 32+447,20 до км 45+300/, за която има завършени отчуждения и издадени разрешения за строеж. След теренното обезпечаване на обекта ще продължи работата и по останалата част.

Последният участък от АМ „ „Европа“ преминава по изцяло ново трасе между Сливница и Софийския околовръстен път и ще се влива в Северната скоростна тангента. Ще бъдат изградени 5 подлеза, 2 надлеза, 2 моста и 1 виадукт, както и четири пътни връзки и два пътни възела - „Костинброд“ и „Мрамор“.

Изпълнител на строителството е ДЗЗД „Европа-2022“, в което участват: „ГБС Инфраструктурно строителство” АД, „Главболгарстрой интернешънал“ ЕАД и „Обонато Билд“ ЕООД. Стойността на договора е 266 959 487,34 лв. с ДДС. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Европа“, с участници: „Пътинвест-инженеринг“ АД, „Стройнорм“ ЕООД и „Ер Джи Консултинг“ ООД. Техният договор е за 5 599 999,20 лв. с ДДС.

Със средства от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. се финансира проектът „Автомагистрала Европа от км 15+500 до км 48+903“ (BG16M1OP001-2.001-0005).

Той включва два участъка - от Драгоман до Сливница /от км 15+500 до км 32+447,20/, който е въведен в експлоатация през юни 2021 г., и от Сливница до Софийски околовръстен път /от км 32+447,20 до км 48+903/, който в момента е в процес на строителство.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 6474