АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Пазар на електроенергия: ЕИСК предлага нов механизъм
Пазар на електроенергия: ЕИСК предлага механизъм за електроенергия за регулиране при необходимост и за приватизиране при възможност.
В становището си от януари Европейският икономически и социален комитет (ЕИСК) обсъжда бъдещето на пазара на електроенергия и се застъпва за комбиниран модел на държавни мерки и пазарни механизми: държавно регулиране при необходимост и частно предприемачество при възможност.
Пазарът на електроенергия трябва да бъде реформиран така, че да не се ограничава само до постигането на целите за неутралност по отношение на климата до 2050 г. Изключително важно е да се гарантира сигурност на доставките, стабилни и достъпни цени и правото на енергия, за да се защитят уязвимите групи.
Накратко, това е съдържанието на становището относно „Бъдещето на електроснабдяването и ценообразуването на електроенергията в ЕС“, изготвено от Jan Dirx и Thomas Kattnig, прието на пленарната сесия на ЕИСК през януари.
По-конкретно Комитетът се застъпва за модел на държавно регулиране, когато е необходимо, и частно предприемачество, когато това е възможно, и препоръчва механизъм за електроенергия. Той би могъл да бъде под формата на предприятие, създадено от публичната власт, което играе ролята на маркет-мейкър на пазара на електроенергия и така постига целите за неутралност по отношение на климата, сигурност на доставките и стабилни и достъпни цени.
Реформиране на пазара на електроенергия
Становището се основава на предишната работа на ЕИСК по реформата на пазара на електроенергия и планирането на трансграничната инфраструктурата и в него се разглеждат допълнително предложенията за нова организация на пазара. Предпоставките за тази нова организация са предлагането и търсенето, повече частни производители (като произвеждащи потребители и кооперации) и по-голям капацитет за съхранение, както и привлекателни гъвкави местни и регионални пазари.
Според Комитета необходимата промяна на пазара на електроенергия следва да се осъществи на три етапа:
Фаза 1 — отсега до 2030 г.
Механизмът за електроенергия ще увеличи своя портфейл с микс от производство на електроенергия (без емисии на CO2). През този период търговията с електроенергия ще се извършва на базата на търговия за ден напред, но влиянието на механизма за електроенергия върху пазара ще нараства.
Фаза 2 — от 2030 г. до 2040 г.
Механизмът за електроенергия ще постигне позицията си на маркет-мейкър и ще контролира целесъобразна част от предлагането на пазара чрез договори за доставка. Ролята на търговията за ден напред ще се коригира съответно през този период.
Фаза 3 — от 2040 г. до 2050 г.
С механизма за електроенергия ще се оптимизира електроснабдяването, за да се осигури от 2050 г. нататък устойчиво дългосрочно снабдяване с електроенергия с нулеви нетни емисии на парникови газове при стабилни и предвидими цени.
Запазване на достъпните цени на енергията
Освен това е важно да се разгледат други ключови варианти за балансиране на търсенето и предлагането, като например споделянето на енергия и търговията между партньори. Те имат предимството да стимулират енергийни общности като кооперации и отделни произвеждащи потребители да играят активна роля в енергийния преход.
В този контекст ЕИСК отново заявява своето често споделяно послание, че трябва да се насърчава производството на електроенергия в малък мащаб, за да може цените на електроенергията да останат достъпни за потребителите и да се увеличат възможностите за гъвкавост на мрежата.
Освен това Комитетът счита, че с очакваното увеличаване на цените на енергията и тарифите за пренос и разпределение разходите за електроенергията в периода до 2030 г. и след това ще изискват от правителствата да преразгледат политиката си за данъчното облагане на доставките на електроенергия за потребителите. Ако данъчното облагане не бъде намалено, за да се компенсира увеличението на цените, електроенергията би могла да стане финансово недостъпна за групи европейци и би могла да намали конкурентоспособността на предприятията от ЕС на международния пазар.
Tweet |
|