EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Северна България:АЕЦ, заводи ...бедност!

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Северна България:АЕЦ, заводи ...бедност!

mail07:00 | 17.03.2014прегледи 10579 коментарикоментари 1


-Трансевропейски коридори и р. Дунав прекосяват Северна България

-Тук е единствената ни атомна централа

-Тук е житницата на страната

-Тук е най-модерното ни мостово съоръжение "Дунав мост" 2

Тук се намират  три завода от автомобилната индустрия - френският завод Монтюпе в Русе, китайският Литекс Моторс, както и немската  "Нексанс Аутоелектрик Груп  започна строителство на завод за автомобилни части в Плевен.

Въпреки това северните области изостават, някои от тях драстично не само спрямо Европа, а спрямо останалите у нас. Какви са причините и защо не идват инвестициите. Отговорът на този въпрос опитахме да дадем чрез следните съпоставки.

Северозападен район - Лоша инфраструктура и миграция zoom_sss

Големите надежди за възраждане на сочения за най-беден регион изобщо в ЕС дойдоха след пускането на Дунав мост 2. Засега обаче те са попарени от ниското качество на съпътстващата инфраструктура, която няма възможност да поеме международния трафик. Скоростният път Видин-Ботевград остава само на хартия и все още се търси финансиране за него. В допълнение състоянието на пътните настилки в област Видин продължава да се влошава. В същото време едва 9 млн. лв. са изплатените евросредства, което показва ниска активност за използване на възможностите на оперативните програми за вливането на свежи инвестиции.

Близостта на Монтана до столицата не я прави привлекателна за чуждите инвеститори. Натрупаните ПЧИ до края на 2011 г. са едва 25 млн. евро. Дори инвестициите в селското стопанство са в застой. Концесията на пристанището в Лом предвижда инвестиции в размер на 22,4 млн. лева. Това е една от областите с изключително ниско качество на пътищата.

Враца е завладяна от песимизъм, въпреки че животът на V и VІ блок на АЕЦ „Козлодуй” бе удължен и въпреки, че градът е част от международния път и трафик, който идва от Дунав мост 2. Освен това през територията на областта преминават два трансевропейски транспортни коридора - 4 и 7 (река Дунав), които предоставят възможности за развитие на автомобилен, железопътен и речен транспорт. Основната спънка пред развитието на бизнеса е лошата инфраструктура. Друга причина, която пречи на инвестициите, е силно влошеният демографски профил на областта, което е характерно и за предходните две области.

В Плевен качеството на пътната настилка остава сред най-лошите в страната. През областта не преминава магистрален път, а над 60% от пътищата са третокласни. Традиционно ниска инвестиционна активност и бавното усвояване на европейски средства са други отличителни черти за тази област.

Местната администрация в Ловеч се справя добре с усвояването на европейски средства, но съмненията за наличие на нерегламентирани плащания и подкупи са сред най-високите в страната. Като сериозни проблеми се очертават забавеното инфраструктурно развитие и задълбочаващите се негативни демографски тенденции.

Северен Централен район –Неравномерно развитие на областите zoom_sss

И в тази част на България инфраструктурата е основен проблем за развитие на бизнеса. Ясно личи обаче по-бързото развитие на някои от областите и огромните разлики по отношение на привлечените инвестиции.

В област Габрово се наблюдава много добро усвояване на европейски средства - към края на 2012 г. изплатените средства по договори на общините като бенефициенти по оперативните програми са близо 60 млн. лева. Налице е концентрация на чуждестранни инвестиции, главно благодарение на Севлиево, където се произвежда санитарен фаянс и оборудване за бани и кухни. Предизвикателствата са в инфраструктурно отношение - завършването на АМ „Хемус” и реализирането на проекта за тунел под връх Шипка.

На територията на област Велико Търново няма изградени автомагистрали и скоростни пътища, но трасето на бъдещата автомагистрала „Хемус” (София - Варна) минава през нея. Областта ще спечели от доизграждането на крайдунавския крайбрежен път от Видин до Силистра. Лошата инфраструктура обаче влияе негативно върху бизнеса. Инвестициите традиционно са слаби и прескачат Велико Търново за сметка на съседните области.

Икономиката на област Русе още е в затруднение след кризата. Въпреки своята стабилност през последните години, инвестициите остават ограничени, а през 2011 г. се забелязва и известен отлив на капитали. Усвояването на европейски средства е недостатъчно интензивно. Сравнително доброто състояние на инфраструктурата в областта и благоприятната данъчна среда на този етап са недостатъчен противовес на негативните демографски и стопански тенденции.

Пътната инфраструктура в област Разград започва да се подобрява едва през последната година с рехабилитацията и разширението на пътя Русе - Разград - Шумен - Варна. Въпреки това има изтегляне на чуждестранни инвеститори.

Силистра е привлякла най-малко преки чуждестранни инвестиции от областите в страната. За това вероятно способстват лошото състояние на инфраструктурата и недостатъчно добрата бизнес среда. През територията на областта преминава Трансевропейски транспортен коридор No7 (река Дунав). Има две пристанища. Няма магистрални и скоростни пътища.

Североизточен район – Земеделие, туризъм и парадоксиzoom_sss

Истински парадокси наблюдаваме в Североизточния район. В Търговище са пълни оптимисти, докато в Шумен цари песимизъм, а и двете области разчитат основно на селското стопанство. Въпреки всички природни дадености и предимства, Варна е една от малкото в страната, откъдето има изтегляне на чужди инвестиции.

Област Търговище се радва на добра среда за бизнес, но спънка е лошото качество на пътната инфраструктура. Пътищата в областта са с добро качество, но достъпът от различни части на областта до областния център Търговище и до регионалния център Варна е затруднен. Бизнесът е настроен оптимистично - една трета от компаниите очакват ръст на приходите си в рамките на година и също толкова планират инвестиции и наемането на нови работници.

Песимизъм е завладял област Шумен. Инфраструктурата в областта има нужда от значителни инвестиции за поддръжка и рехабилитация, а в момента лошото й състояние силно затруднява комуникациите. Неоползотворен остава потенциалът на областта в сферата на туризма, който е значителен.

Варна е една от четирите области в страната, от която има изтегляне на чуждестранни инвестиции през 2011 година. Наблюдава се срив в доверието и възможностите за правене на бизнес в областта. Областта се справя твърде посредствено и с усвояването на еврофондовете. Единственият безспорен плюс е най-добрата демографска картина след София (столица).

Въпреки граничното си положение с Румъния Добричка област остава встрани от основните транспортни връзки в страната. Единственият първокласен път в областта минава по Черноморското крайбрежие, встрани от областния център и свързва град Варна с град Констанца. Качеството на останалата шосейна мрежа е относително добро. Еврофондовете се усвояват сравнително добре, но има изтегляне на чужди инвестиции.

Картината дотук показва неравномерно развитие на Северна България, която не съумява да се възползва от геостратегическите си предимства и да привлича инвестиции, а и не прави достатъчно, за да влее свежи пари от европейските фондове. Като цяло лошата инфраструктура и затруднените комуникации са главната причина бизнесът да боксува.

Как се справя югът? Четете във втората част от обзора на EconomyNews.bg.
 

В материала са използвани данни и оценки от доклада на ИПИ „Регионални профили”.


 
Коментари
 
Любомир - 21-03-2014 г. 11:21:46

Инфраструктурата се строи от държавата, а не от местната власт. Отказът от магистрала "Хемус" и връзките на северна България с Румъния са национално предателство. Естествено, че юга ще прогресира при наличие на 3 магистрали ...

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg