АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Спасяването на "Български пощи"
Губещи пощенски станции в малки населени места (под 800 души) трябва да бъдат закрити, както и да бъде намален обхвата на Универсалните пощенски услуги (УПУ), така че в него да влизат само колетите до 10 кг. Това коментираха експерти от Института за пазарна икономика по време на представянето на анализ за състоянието на „Български пощи” ЕАД в контекста на либерализацията на пощенските услуги в ЕС и България.
Според експертите също крайно време е да бъде въведена услугата “интегрирано гише”, за която се говори вече 3 години, както и да се осъществи приватизация на дружеството, за да се привлече капитал, технологии и знание.
Резултати на компанията
Четири от последните шест години дружеството е на печалба - през 2006 - 2008 то успя да увеличи приходите си с над 20% - от 137,5 млн. лв. до 165,7%. Благоприятните макроикономически условия в съчетание с наличието на резервирани услуги и широк обхват на УПУ, допринесоха за добрите резултати.
Въпреки това, пазарният му дял се свива значително.
В условията на свободна конкуренция „Български пощи” ЕАД продължава да бъде компанията, притежаваща най-големия, макар и свиващ се, пазарен дял в сектора на пощенските услуги. В същото време през 2011 г. приходите от дейността на оператора спадат за трета поредна година, достигайки до нивата от 2006 г. Общите разходи, вследствие най-вече на чувствителното нарастване на разходите за персонала в годините преди 2010 г., са с близо 20 млн. лв. по-високи от тези шест години по-рано. В първата година след либерализирането на пазара на пощенски услуги (2011 г.), БП отчита нетна загуба от 9,2 млн. лв.
Развитието на „Български пощи” ЕАД
Преструктурирането на пощенската мрежа върви прекалено бавно. Съкращаване на броя на служителите и споразумението за програма за доброволно напускане на служители от 2012 показват, че нуждата от оптимизация на персонала и преструктуриране на дружеството е осъзнато.
В текста на текущия колективен трудов договор (КТД), обаче, присъстват редица разпоредби, които затрудняват ръководството на оператора да намали бройката или работното време на персонала. Оптимизирането на разходите трябва да се базира на намаление на броя на пощенските станции и/или промяна в предоставянето на услугите по други, по-ефективни начини (мобилни станции, например).Трябва да продължи разпродажбата на неоперативни активи, чиято поддръжка допълнително натоварва бюджета на компанията.
Влошаването на финансовите резултати на компанията има своите директни ефекти и върху облигационните задължения на компанията. За да бъдат избегнати в загуби поради неизпълнението на поети ангажименти е нужно залагането на реалистични цели, отчитащи тенденцията към свиване на приходите от предоставянето на УПУ, повишаващата се конкуренция и тенденцията на спадащ пазарен дял.
Продажба на дял от дружеството ще помогне за привличане на нови капитали и знание за реформи.
Универсалната пощенска услуга
Отдавна се води дискусия какъв трябва да е обхватът и стандартът за универсалната пощенска услуга. Алтернативите на универсалната услуга предполагат преразглеждане на обхвата и. Има различни варианти:
-увеличаване на минималното време за доставка или намаляване на дните, в които е гарантирана услугата;
-премахване на отделни продукти от обхвата на услугата;
-намаляване на изискванията за минимално географско покритие, т.е. на броя на пощенските станции спрямо територията.
Намирането на баланс между гарантирането на определен набор от услуги ще става все по-нерентабилно както поради тяхното намаляващо търсене вследствие наличието на алтернативи, така и поради увеличаващата се конкуренция в сектора.
В същото време според главния изпълнителен директор на Български пощи" ЕАД Стана Христова финансовото състояние на компанията е значително подобрено". Тя обясни, че при съпоставка на финансовите резултати към 31 март 2002 г. спрямо 31 май т. г. коефицентите на ликвидност и на финансова автономност са се повишили, което свидетелства за стабилизация и повишаване на самостоятелността на дружеството. Значително са се повишили и наличностите по сметките на пощите, като в лева повишението с 2,5 пъти, а в долари 1,5 пъти.
В момента се изготвят регистър и досиета на всички договори, сключени с "Български пощи" ЕАД. Мярката се предприема, за да бъдат прекратени наблюдаваните нарушения, закъснения и неизпълнения по договорите.
Заплатите на заетите в бранша
Заплатите на работещите в структурите на Български пощи са едни от най-ниските в страната. За последното тримесечие на 2001 г. средната брутна работна заплата за страната е била 273 лв., а за "Български пощи" е възлизала на 222 лв. Новото ръководство ще положи усилия тези заплати да бъдат индексирани - обясни Стана Христова.
89% от персонала на пощите е съставен предимно от работници и обслужващ персонал. Началната работна заплата при тях е 120 лв., а 47-48% са работещите на непълен работен ден.
Информационното обслужване
"Предстои подобряване на информационното обслужване в Български пощи", заяви Александър Огнянов, председател на съвета на директорите на Български пощи и директор дирекция "Информационно общество и информационни технологии" към МТС. Софтуеърът, предназначен да обслужва администрацията и клиентите, не е на необходимото ниво.
"До момента е работено "на парче", обясни още Огнянов. Създадената административна система за централното управление се оказва неизползваема, защото в нея няма необходимата база данни.
Установено е, че при сключваните до момента договори с компютърни фирми за предоставяне на софтуеърни продукти не са договаряни конкретни изисквания, което е довело до несъвършенства и несъвместимост в информационните системи.
"В момента работим за оптимизация на информационната мрежа и се надяваме скоро да подобрим не само административните информационни системи, но и обслужването на гражданите на гишетата", категоричен бе Александър Огнянов.
Безвъзмездно дарение от Световното бюро на Швейцарски пощи на стойност 250 хил. швейцарски франка получиха Български пощи. Дарението е униформени облекла за служителите.
Приоритети
Осигуряването на оптималната защита на пощенските пратки също е един от основните приоритети на ръководството на Български пощи, каза Стоил Николов - началник отдел "Пощенска сигурност". В момента с рентгенова апаратура разполагат 3 големи и 8 малки структури на пощите, които се обслужват от МВР. Предстои съвместно с вътрешното министерство да се въведат допълнителни технически средства за контрол върху пощенските пратки, съобразени напълно със световните стандарти.
Български пощи имат проблем с нелоялната конкуренция в сектора. 26 са куриерските фирми, които притежават удостоверение за регистрация за извършване на не универсални пощенски услуги. Лиценз за извършване на универсална пощенска услуга притежават само "Български пощи".
Монополът е на Български пощи по закон, но се наблюдават нарушения от куриерски фирми с доставките на пратки по нерегламентирани тарифи. Например, изпращането на стандартно писмо до 20 гр., чрез Български пощи струва 0,25 лв., според закона куриерските фирми могат да предлагат същата услуга при минимална цена 1,25 лв.
"До края на годината предстои да бъде изготвен анализ, който ще покаже размера на загубите от този вид нелоялна конкуренция", заяви Стана Христова. Фирмите, нарушаващи монопола на дружеството, могат да бъдат санкционирани от Комисията за регулиране на съобщенията, която ще предприеме необходимите мерки след проверка.
Tweet |
|
За пореден път Институтът за пазарна икономика открива на своята кръгла маса вместо Америка на Ричард Ран – „Български пощи“ ЕАД. Най-лошото е, че организаторите на такива „кръгли маси“ се изживяват и вживяват в ролята на последна инстанция за истината, свързана с икономическите трудности по пътя на развитието на „Български пощи“ ЕАД. И след всяка тяхна изява медиите започват за преразказват случилото се. От ИПИ поне да си бяха направили труда да погледнат в официалната интернет страница на КРС - Публичният регистър на оператори, лицензирани за извършване на услугите по чл. 39 от Закона за пощенските услуги. По този член от закона се издават няколко вида лицензи, а именно: 1. За извършване на универсалната пощенска услуга на цялата територия на Република България от оператор, на когото е възложено задължение за извършване на тази услуга – т.с на Български пощи ЕАД; 2. За извършване на услуги, включени в обхвата на универсалната пощенска услуга, т.с на ЕКОНТ ЕКСПРЕС ООД и МИБМ ЕКСПРЕС ООД; 3.За извършване
3.За извършване на пощенски парични преводи, тс. На всички, които са изброени по-горе, както и на ИЗИПЕЙ АД, КЕШ ЕКСПРЕС СЪРВИС ЕООД, КЕШ ОФИС АД. Много е лесно отвън да се дават съвети. Такива съвети видяхме как унищожиха българското селско стопанство, българския въгледобив и енергетика, българските телекомуникации, българските железници. Като са толкова „умни“ от Института по пазарна икономика защо не дойдат да работят в „Български пощи“ АД, ами си стоят в онова апартаментче, което го наричат Институт и си „цицат“ като бебета кърмачета парички от непрозрачни дарения на задгранични покровители.
Внимавайте какво пишете.Смесвате информация от 2002г и сега.Стана Христова и Александър Огнянов бяха шефове в Български пощи преди 10 години...