EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

С електромобил до морето? През 201…. най-рано!

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

С електромобил до морето? През 201…. най-рано!

mail17:00 | 04.07.2011прегледи 1795 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
150 км с едно зареждане - такива са възможностите в момента на електромобилите. В София вече има три електромобила, като според данни на един от собствениците, за цял ден градско каране в столицата в рамките на 100 км. разходът на „гориво” възлиза на 2 лв. За бъдещето и за настоящите проблеми на зарядните станции EconomyNews.bg разговаря с управителя на FullCharger България Весела Шаранкова.

Г-жо Шаранкова, кога ще можем да стигаме до морето с едно зареждане на електромобила?

Весела Шаранкова: 2012-2013 г. е важен момент в развитието на този вид транспорт. Тогава се очаква масово производство на електромобили, което означава, че и технологиите ще напреднат значително. В момента производителите са съсредоточени в разработването на електромобили и инфраструктура за градски условия. Едва след това може да се говори за развитие на междуградска инфраструктура. В България вносителите на електромобили все още действат внимателно, защото пазарът е несигурен.

Имате ли вече монтирани зарядни станции?

В.Ш.Не, макар че има интерес към подобна инвестиция. Проблемът е, че няма законова рамка, която да ни позволи продажбата и монтажа на зарядни колонки. Клъстер „Електромобили”, част от които е и FullCharger България, задвижи процеса – отправени са предложения към отговорните инстанции как да бъдат третирани зарядните станции, както и да се даде определение за съоръжението „зарядна колонка”. Чакаме становище, като се надяваме силно то да излезе в рамките на месец-два. Получаваме шанс да се движим успоредно с другите държави, а не да догонваме. От друга страна, FullCharger опитва да изпревари събитията в България и първо да подсигури нужната инфраструктура, за да могат да дойдат и електромобилите след това. Всъщност, такава е практиката и в Европа и света. Ние вече можем да се похвалим с над 2000 зарядни точки в 117 града от 25 държави. У нас зарядните станции засега са само в София и са 3. Три са и регистрираните електромобили в България. 40-50 са конверсираните автомобили (обикновени коли, превърнати в електромобили). Предвиждам до 2-3 г. у нас 7-10% от автомобилите да бъдат на ток. Вярвам, че и страната ни няма как да остане встрани от тенденциите. В лондонското Сити, например, не се допускат други коли, освен електромобили. Амстердам е отличник с изключителна инфраструктура. На европейско ниво се предвижда до 2020 г. 50% от колите в градовете да са на ток, а до 2050 г. да има пълна забрана за движение в градски условия на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Настройката е тази дата да се изтегли дори по-напред. Безспорни са предимствата на електромобилите, като най-съществени са нулевите вредни емиси, напълно безшумния им начин на работа и икономическите ползи от тях. Но това трябва да се осъзнае и на институционално ниво. Има много европейски примери за различни стимули под формата на еднократни помощи или отстъпки от данъци, когато се ползва електромобил. В САЩ пък бяха отпуснати $15 млн. безрезервна помощ за Coulomb Technologies – водещ производител на зарядни станции, за доизграждане на мрежата в страната. Така че е и въпрос на политика. Засега обаче електромобилът е лукс и заради цената си, която понякога е с 20-30% повече от тази на обикновените автомобили.

Кой проявява интерес към зарядните колонки?

В.Ш.Далновидните хора, без значение дали това са частни лица, или компании. Те разбират, че това не е инвестиция „сега и веднага”, но е инвестиция в бъдещето. Заинтересувани са бизнесмени, собственици на бизнес сгради, спедиторски фирми, таксиметрови компании, фирми с голям автопарк, търговци и др. Например, един от първите ни клиенти беше собственик на такси компания от Стара Загора, който планира да работи с електромобили и иска да инвестира и в зарядни колонки. На общинско ниво досега сме водили разговори с местните власти в Монтана, Лом, Русе, Добрич, а предстоят с Бургас, Варна, Стара Загора, Сливен и др. В София, както знаете, се предвижда такива колонки да се поставят преди всичко в Синята зона, на обществени паркинги, в моловете.

Може ли да се взимат зарядни колонки под наем?

В.Ш.Няма такава практика. Има различни варианти за закупуването на колонки, в зависимост от възможностите на клиента. Т.нар. хостове са малките ни партньори, които се задължават за 10 години да изградят минимум 20 точки за зареждане на електромобили. Пайнерите са следващо ниво на партньорство, които трябва да изградят 100 зарядни точки, също за 10 г. Накрая идват най-големите компании като Shell и OMW. Различни са и колонките. Първо ниво са колонки, които зареждат за 8 ч., второ ниво – за 4 ч.. Те са подходящи за обществени паркинги, молове. Разполагаме и с колонки за домашно ползване, които са второ ниво. Третото ниво са колонки, които могат напълно да заредят батерията само за 25 минути и са идеални за междуградски пътувания. Нашите зарядни колонки имат приложения за iPhone и SmartPhone, което позволява в реално време да се види къде има свободни зарядни колонки и съответно да се направи заявка, да се запази колонка при пристигането на електромобила. Така може предварително да се начертае маршрут и да се уточнят стоповете, които ще се направят.

Миналата седмица получихте първа награда в конкурса „Най-зелените компании в България 2010“ в категория „Автоиндустрия, транспорт и телекомуникации“. Какво означава за Вас това отличие?

В.Ш.На първо място – голяма чест. И на церемонията казах, че приемам наградата от името на всички компании, които работят в тази област. Ние сме пионери и е трудно да пробиеш в напълно непознат сектор. Благодаря и на конкуренцията! 300 фирми, подали документи, и 30 номинирани, успехът за нас е огромен.

FullCharger България е пионер при въвеждането в експлоатация на мрежи от зарядни станции за електромобили в страната. Компанията е създадена през 2010 година и е част от международната компания FULLCHARGER International, чиято централа е в Париж. FullCharger България е член на Индустриален клъстер „Електромобили“ и активно работи за развитието на електромобилния транспорт в страната, създаването и изграждане на мрежа от предприемачи и производители, които да предоставят услуги и продукти за зареждане на електромобили.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg