EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Транспортът на Виена - с €1 на ден

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Транспортът на Виена - с €1 на ден

mail07:30 | 03.12.2013прегледи 17991 коментарикоментари 0


Виена, Кармелита Денева, Ива Стойкова, специални пратеници на EconomyNews.bg*
Транспортът на австрийската столица се управлява от предприятието Виенски линии (Wiener Linien), 100% собственост на община Виена. Предприятието е изнесено от общината и е част от холдинг Wiener Stadtwerke Holding, където са концентрирани най-големите фирми за услуги на Общината – за електроснабдяване, транспорт и погребални услуги.
Служителите в отдела за транспорт са 8400, от които половината са заети директно в транспорта като водачи на автобуси, метро, трамваи. Виенските линии управляват автобусите, метрото и трамваите, докато бързият влак Schnellbahn (S-Bahn), който също се движи в рамките на града, е към железниците. Гъстотата на трамвайната мрежа във Виена е на шесто място в света. Строителството на метрото започва сравнително късно – едва в началото на 70-те години. За сметката на това впоследствие са развива много бързо и в момента метрото е любимото превозно средство. Преди него Виена е имала градска железница, откъдето са наследени най-старите станции. Те са по линиите 4 и 6, а някои от тях са дело на най-известния архитект на Австрия Ото Вагнер (от времето на сецесиона).
Ето какво още разказа в специално интервю за EconomyNews.bg Ана Мария Райх, връзки с обществеността на общинското предприятие за градски транспорт Виенски линии.

Г-жо Райх, каква е концепцията за развитие на обществения транспорт във Виена? С приоритет ли е някой вид транспорт?

Ана Мария Райх: Акцентът е върху цялостната транспортна мрежа, така че да се запази нейната привлекателност като средство за придвижване. Наша задача е да развиваме цялата мрежа с бюджетните средства, които получаваме. Последният голям строителен обект беше продължението на метрото по линия U2 в посока към новостроящ се град на езеро - Seestadt Aspern. Паралелно с този голям строителен обект, разширихме и трамвайната мрежа. Например в 22-и район се създадоха две нови трамвайни отсечки. Характерно за общината е, че често се включват няколко отдела при осъществяването на даден проект. Например, ако се поставят нови релси на по-голяма отсечка, работата се координира така, че всеки отдел бързо да свърши своята работа. Съвместно с МА28 на общината – отделът за благоустройство на града, изграждаме и поддържаме тротоарите около спирките на градския транспорт.

Какъв е размерът на инвестицията за разширение на метрото по линия 2?

Изградени бяха три нови станции по линията U2. Те са надземни, дори леко повдигнати във въздуха. Общата им стойност е 360 млн. евро, като община Виена и държавата си поделят разходите. Безпрецедентно е още в ранния етап на строителство на нов квартал, да има лесно достъпна и добра транспортна мрежа. Досега новите квартали години наред чакаха да се появи градски транспорт. Ето защо бъдещото градче е много атрактивно.

Разкажете повече за автобусите на Виена, екологични ли са?

zoom_sssНие сме много горди с e-Bus или електрически автобуси. От есента на 2012 г. те се движат в центъра на града, т.нар. City Bus. Накрая на всеки курс автобусите се зареждат чрез специално повдигащо устройство, което се включва към електрическата мрежа на трамваите. Благодарение на тях, Австрия заема водеща позиция в световно отношение. Имаме посетители от цял свят, тъй като системата за зареждане е изключително оригинална и няма аналог в света. Самите автобуси са италианско производство, а зареждащото устройство е на Siemens. Чрез нашето посредничество електробусът е факт и се движи по улиците на Виена. Гостите на града могат да видят нагледно как става зареждането по всяко време на Schwarzenbergplatz. През деня зареждането трае десетина минути, като пълното зареждане става през нощта в депото.
Знаехме, че това е нещо иновативно, но не смятахме, че е световно събитие до момента, когато интерес проявиха The New York Times и други чуждестранни издания. Автобусите са по-малки от обикновените, но експертите ни работят по разширяването на мрежата от електрически автобуси, защото това е бъдещето на Wiener Linien.

Имате ли други примери за подобни добри практики?

zoom_sssПри трамваите имаме проект EcoTram. В сътрудничество с Техническия университет и много други партньори се опитваме, от една страна, да се икономисва електропотреблението на трамваите включително и от отоплението и климатиците вътре, а от друга- да се създаде възможно най-добър комфорт за пътниците. Има какво да се направи за подобряване на цикъла по включване на парното, как да се затъмняват или осветляват прозорците, за да пропускат, съответно да задържат слънцето, и така да подпомагат климатизацията. Пускаме тестови трамваи заедно с пътници за тази цел. В момента се сменя осветлението на станциите на метрото по линиите 1 и 3 с LED осветление. По този начин до момента сме икономисали електропотреблението за 240 домакинства. Смяната ще се разпространи и по другите линии на метрото. Сам по себе си електротранспортът е принос за опазването на околната среда, но допълнително към това ние се опитваме навсякъде, където е възможно, още повече да работим в полза на екологията.

Защо Виена няма тролеи?

Причината е, че традицията на трамваите във Виена е много стара – те се движат повече от 100 години и мрежата е доста добре изградена. Освен това тролеите могат да се движат само по определен маршрут, а нашата цел е да имаме по-мобилни автобуси. Например, ако има повреда на метрото, веднага се изпращат автобуси, за да се придвижат пътниците.

Екипът ни се натъкна на няколко необичайни ситуации в метрото. Мотриса спря на една от станциите, гражданите бяха помолени да слязат, след което влакът потегли празен. По-късно през деня по друга линия влак на метрото се наложи да остане няколко минути, без да потегли. Какво е обяснението?

Същия ден, за който говорите, на пътник му е прилошало и се наложило да се извика бърза помощ. Предвид големия брой пътници в метрото, се случват инциденти, които понякога нарушават графика на мотрисите. Отделно, както при всяка техника, се случват и технически проблеми. Тъй като приоритет е безопасността на пътниците, винаги се процедира така – по-добре те да слязат и да почакат 3-4 минути докато дойде следващото влакче.

Колко пътници на ден използват градския транспорт?

Средно дневно с градския транспорт на Виена пътуват 2,5 млн. души. От тях 1,5 млн. са в метрото и това е естествено, защото в един вагон се побират до 800-900 човека. Ето защо ако има повреда в метрото, в комуникационно отношение това е много по-голям проблем, отколкото при другите превозни средства.

На печалба ли работи предприятието за градски транспорт?

До колкото знам няма обществено предприятие за транспорт, което да е на печалба. Но ние сме на доста добър път, защото успяваме да покрием 2/3 от нашите стопански разходи чрез продажбата на билети. Останалата 1/3 от разходите ни се поема от общината. Тези субсидии са много важни, за да можем не само да запазим на същото равнище това, което имаме, но и да го развиваме. Всички нови придобивки и закупуването на транспортните средства ще са непосилни за нас без помощта на община Виена.

Каква е цената на билетите?

Годишната карта струва 365 евро, т.е. по 1 евро на ден. Смятаме, че предлагаме една много добра цена за ползването на тази услуга. На година се продават около 540 хиляди карти. По-голямата част от нашите пътници са с годишни карти. Единичен билет струва 2,10 евро. Ето защо дори и само едно пътуване за деня вече оправдава закупуването на карта. Нашето предприятие се опитва колкото може по дълго да запази непроменена цената на годишната карта, макар че ние също се борим с нарастващите цени за енергия, персонал и др. и в един момент ще се наложи адаптирането й. Опитваме се това да става колкото се може по-рядко.

Има ли нередовни пътници и какъв е контролът над тях?

Контролът се извършва от служители на Wiener Linien – държа да подчертая, че не сме ангажирали за тази дейност външна фирма. Контрольорите са облечени цивилно. Отделно периодично служители на Wiener Linien, но вече в униформи, застават на изходите на метрото и правят проверки. Основният ни принцип е, че не си заслужава да се пътува гратис. Това става чрез високите глоби – еднократната санкция е в размер 103 евро. С други думи, ако един пътник бъде глобен три пъти, това е почти цялата сума за годишна карта за градски транспорт. Искаме да възпитаме такова мислене у гражданите. В момента имаме около 3% нередовни пътници, което за една такава открита система е добро постижение. Например в Лондон, където има бариери, нередовните пътници представляват около 2%. Нашият принцип е свободен достъп до градския транспорт, защото всяка бариера би била препятствие за хората с увреждания и майките с колички.
(бел. р. в метрото липсва пропускателен режим, какъвто съществува в София, а качването на трамвай или автобус не изисква чекиране на билета или картата, каквато е практиката в множество европейски столици).

*Със съдействието на Община Виена –Compress София

 Снимки: EconomyNews.bg, Wiener Linien


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2089