EUR 1.9558
USD 1.7528
CHF 2.0762
GBP 2.3469
CNY 2.5001
you tube
mobile version

1 млн. лв. за потъналия участък от Е-79

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

1 млн. лв. за потъналия участък от Е-79

mail16:37 | 07.12.2010прегледи 1188 коментарикоментари 1


Държавата е превела 1 милион лева за частичното възстановяване на участъка от пътя в Кресненското дефиле. Това заяви вицепремиерът Симеон Дянков, който пристигна на мястото, предаде БНР. Леко се е понижило нивото на река Струма в Благоевградска област, но обстановката остава усложнена.Продължава засипването на отнесения от реката участък от главния път Е-79 в района на Кресненското дефиле. Според министър Росен Плевнелиев, ако понижаването на нивото на река Струма продължи, пътят ще бъде пуснат в 15-дневен срок.
Придошлата след 24-часов дъжд река Струма отнесе част от трасето в края на миналата седмица.
В неделя по време на укрепването на отнесения главен път Е-79 в района на Кресненското дефиле в река Струма падна и потъна за минути самосвал с шофьор, който все още не е намерен.
На 10 декември температурите ще спаднат рязко и ще има силен вятър. Това съобщи пред БНР зам.-директорът на Националния институт по метеорология и хидрология Валери Спиридонов. Той заяви, че рекордни валежи за декември са измерени през уикенда, но природата не е виновна за срутванията в Кресна.
"Специално за Кресна, където е станало пропадането, те са прекарали пътя близо до един меандър на реката и тя периодически си го подкопава. И по всяка вероятност, когато човек е искал да насипе още материал да укрепи тази част на пътя, то отдолу е било подкопано. По норматив ние сме, така да се каже органът, който е по наводненията. Но проектантите не са длъжни от нас да искат становище", обясни Спиридонов.
Междувременно бавно се нормализира обстановката в наводнената община Струмяни, заяви кметът Валентин Чиликов.
"Под нормализира имам предвид това, че пада нивото на водата в коритото на реката с около 2 метра, два и половина, сравнено с първия ден. Преди малко бях отново на оглед на моста на реката, където е един от най-критичните моменти за територията на нашата община, а и мисля не само за нея след затварянето на мостовото съоръжение при село Вълково. Продължаваме да работим. Днес ще приключи изграждането на втора дига, която да дублира първата и където имаше пробиви откъм страната на село Микрево и започваме възстановяването на рухналата онази вечер дига в района на Струмяни", разказа кметът.
Влаковете, които пътуват за Благоевград и Петрич са препълнени. В тази връзка БДЖ променя маршрута на два пътнически влака от утре до 11 декември в участъка на Кресненското дефиле, съобщиха от компанията. С удължен маршрут ще се движи пътническият влак от София за Благоевград, както и пътническият влак от Благоевград за София, който ще тръгва от Сандански в 14.00 ч.
Според кметът Валентин Чиликов проблемът с препълнените и рядко минаващи влакове може да бъде решен.
"Първо. Към тези, които са по разписание влакове. Вместо с по три, има по 10 вагона, за да поемат увеличения трафик, което ще донесе допълнително пари на БДЖ. Второ. Вместо да пътуват три влака на 24 часа, в часове, които не са от най-удобните, да пътуват 10 влака защото има достатъчно много пътници, които се налага да ползват услугите на държавната железница. Наред с това смятам, че не е невъзможно да се създаде една добра и максимално стройна организация по комбинирано извозване на пътниците от редовните автобусни линии, които са от Петрич, от Сандански, от други места до гара Пейо Яворов, откъдето една мотриса да ги извозва до жп прелеза на Стара Кресна. И от там отново да продължават с автобусните превози, които са от другата страна, така че да облекчиме пътникопотока откъм страна на Гоце Делчев", смята Чиликов.
Преди ден от Коалиция „За да остане природа в България” обявиха позицията си за причината за наводненията, причинили за пореден път щети за милиони левове. Според експертите на коалицията причината са не само проливните дъждове, но и дългогодишната политика на държавата, базирана на остарели и погрешни схващания и действия. Според експертите от коалицията, действията на държавата, базирани на недоказани научни методи от преди близо 80 години, са довели до огромно покачване на риска от наводнения и до унищожаване на почти всички равнинни реки в България.
Основните грешки:
1. Ненужна корекция на завоите на реките. Като резултат, многократно се е увеличила скоростта и силата на приливните вълни.
2. Поставяне на дигите максимално близо до бреговете на реките и последващото им надграждане. Това е причина за опустошителни наводнения на местата, където има най-много унищожени стари корита и най-продължително изправяне на реката. Най-пресният пример са наводненията по река Лесновска през 2005 г.
3. Насърчаване на строежи в близост до дигите. Така множество постройки, които са защитени само при нормално ниво на реката, се оказват под вода при промяната му. (Пример в това отношение е сегашното наводнение в община Костинброд).
4. Изсичане на здрави дървета и оставянето в руслото на реката на сухи и полурухнали дървета и клони. Така се увеличава риска от наводнения поради струпване на сухите клони и дънери при бентовете и мостовете и липса на здрави дървета, които да укрепват бреговете. (Пример в това отношение е река Джерман при Дупница).
5. Превръщане на реките в населените места в бетонни канали. Така дъждовната вода няма възможност да попие и водите много бързо се насочват към по-ниските участъци. Това е основната причина за наводненията в София, въпреки продължаващото канализиране на река Владайска и други реки.
6. Използване само на язовирите като „ретензионни обеми”, които да поемат високите води. Като резултат, в момента в България има изградени много скъпи хидротехнически съоръжения, които не осигуряват надеждност при екстремни ситуации. Пример за такава ситуация е язовира в Цар Калояново. От друга страна, естествените ретензионни обеми – крайречни мочури и блата са откъснати от реката. Дигите „пазят” терени, където разливите не причиняват щети.

„Нужно е да се осигури повече място на реките, за да има повече сигурност за хората. Това включва ново планиране на строителството в/около речните тераси, възстановяване на заливните тераси и крайречните влажни зони, както и изместване на дигите така, че да пазят населените места.
Апелираме управляващите да се съобразят с изискванията на новата Директива 2007/60/ЕО НА ЕС относно оценката и управлението на риска от наводнения и да коригират действията си”, се казва още в становището на коалиция „За да остане природа в България”.

 


 
Коментари
 
Трайчо - 14-12-2010 г. 18:16:23

Очакваме от Плевнелиев-Германеца да представи Публичният регистър на всички държавни облекти без акт 16 и да започне тяхното незабавно разрушаване като незаконно строителство!

 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg