АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
10%-25% ръст на доставките
След въвеждането на 13 март на извънредно положение куриерските фирми отбелязват ръст на поръчките. Поне 10% увеличение на пратките са забелязали от компания “Европът”, казва Светла Костова - изпълнителен директор. В началото на извънредното положение имало спад заради затворените офиси. Но следва бум на търговията от онлайн дрогериите - поръчват се санитарни материали, маски, ръкавици, дезинфектанти, хранителни добавки. Не са спрели и доставките от онлайн магазините за дрехи и обувки.
От “Еконт Експрес” също потвърждават, че са се увеличили доставките им, но не се ангажират с процент. От друга голяма куриерска компания обаче заявяват, че почти няма ръст или той е несъществен.
От “Спиди” не поискаха да коментират, но от тримесечния им отчет - до 31 март, става ясно, че приходите им имат ръст от 16% до 37,5 млн. лв., ръстът на пратките е 25,4%, или 8 млн. броя. Повечето са заради увеличаващата се тежест на индивидуалните клиенти и онлайн търговията.
В първите две седмици на карантината - от 13 март нататък, се забелязва и промяна в предпочитанията на клиентите към точката за доставка. Докато през последните години те бяха основно за офиси и трайно нарастваха, през последните седмици се наблюдават засилени заявки за доставки до домашен адрес , пише в отчета на компанията.
И от другите куриерски фирми отчитат, че в първите дни на ограничителните мерки заради COVID-19 затварянето на офисите е намалило пратките за бизнеса. Затова пък се увеличават тези на адрес и това балансира. Тоест хората, които работят от вкъщи, пренастройват пратките си към вкъщи.
Основният ръст в момента идва и от това, че много търговци са минали на онлайн магазини, отварят платформи в интернет. Забелязва се, че има доста пратки и от вериги за техника.
Много от онлайн търговците обаче отказвали връщане на стоката, примерно обувки, заради пандемията от коронавирус. Така се затруднява практиката хора да си поръчват два чифта обувки и да могат да върнат единия. Имало такъв случай в Исперих, казват от една от големите куриерски компании.
В живот с коронавирус са нараснали изискванията на хората към качеството на услугата, казват от една от най-големите куриерски компании. Те са към обработката на пратката, санитарните условия, точността на графика за доставка.
Едно от затрудненията на куриерските фирми е спазването на сроковете, когато пратките са между градовете. КПП-тата и проверката на декларации забавя колите им. Фирмите са предлагали зелени коридори за превозвачите, но това вътре в страната не е направено. Една от големите компании е публикувала на сайта си на 9 април, че са възможни забавяния на доставките за София и София - област. Тя поднася извиненията си.
От КРС преди време са поискали от компаниите да отговорят на въпроси, зададени от ЕК, за затрудненията в условията на коронавирус. Едно от тях е тъкмо забавянето на транспорта.
От онлайн магазини дойдоха сигнали, че куриерски фирми вдигали цените, тоест искат по-голяма отстъпка от търговеца за себе си, стигали са дори до 35-40%. Нито една от големите куриерски фирми не потвърди това. Неофициално от една от тях коментираха, че е възможно онлайн търговци да твърдят това, защото самите те са вдигнали цените, но го прехвърлят на куриерските фирми.
От “Еконт” казаха, че веднага след обявяването на извънредното положение – от 13 март до 1 април, в знак на съпричастност са намалили цените на услугите си с 20%.
От “Европът” съобщават на сайта си, че от 16 март до края на извънредното положение за всяка пратка, заплатена в брой при подаването или получаването, се прави отстъпка от 25% от цената на куриерската услуга.
Развива се и друг сегмент - ресторанти, аптеки, малки бизнеси сами организират доставки до клиентите си. Досега това са правели големи вериги на техника.
Друга тенденция е, че магазини се обединяват с онлайн платформи за доставки. Така се избягва изчакването пред магазини. Доставки има за млечни и месни продукти, консерви, напитки, кафе, захарни изделия и други, като кръгът от предлаганите стоки се увеличава.
Наскоро отвори нова онлайн платформа за доставка на храни, козметика, стоки за дома и офиса, като това са най-вече санитарни материали, за майки и деца.
Друга платформа за доставка на храни пък задели на сайта си сегмент за маски и дезинфектанти, както и за продукти от малки ферми.
И докато при куриерите, които развиват дейност в страната, има ръст, то при спедиторите, които работят с бизнеса, има голямо колебание.
Председателят на УС на Националното сдружение на българските спедитори Явор Пантелеев казва, че при някои фирми има спад от 10 до 65%. И дава пример с компаниите, които са свързани с автомобилната индустрия.
Докато с доставките на стоки за земеделието – семена и препарати, нещата са стабилни. И докато вече почти по график върви автомобилният транспорт, продължават затрудненията с въздушния.
А отварянето на китайската икономика е вдигнало търсенето на корабни места и цените се покачили. В кризата корабните компании са се оказали по-гъвкави от железниците. Контейнери от Испания стигат до Солун, а оттам с камиони към България. С кораби се превозват и стоки от Европа за Иран.
Но най-бързо реагирал автомобилният транспорт. А и заради спада на цените на горивата превозът с камиони е поевтинял.
След поръчките онлайн за храна сега се търсят фитнес уреди за дома и електронни игри
Онлайн поръчките на храна продължават да доминират в условията на пандемия, но потребителите вече се насочват и към други стоки, с които да задоволим хобитата си – като например фитнес уреди и електронни игри.
Според проучване на онлайн платформата Stackline сред топпоръчките по интернет на американците са именно фитнес уреди. Продажбите на тежести за тренировки у дома са нараснали с 307% през март спрямо година назад. Интересно е, че още по-голям ръст има при хлебопекарните – 652%. Скок на фитнес уредите има и в България.
След въвеждането на извънредното положение у нас с 99% са скочили онлайн плащанията за дигитални стоки и услуги, като значителна част от този ръст се дължи на абонаментите за електронни игри и конзоли. Това сочи проучване на дигиталния портфейл phyre.
Но все пак хората продължават да си поръчват храна. Например анкета на платформата Broshura.bg сочи, че 53% от анкетираните над 1300 души предпочитат дистанционните покупки, а 61% споделят, че в електронната им кошница най-често попадат хранителни стоки. Още в началото на април поръчките на приготвено ядене отбелязаха двуцифрени ръстове, отчетоха тогава куриерски компании. Изненадващо категорията на второ място е дрехи, обувки и аксесоари, въпреки че в началото на карантината този сектор в световен мащаб се изправи пред големи затруднения и не се радваше на онлайн интерес. Трета позиция заемат дребната техника и стоки за градината и дома. От магазините за електроника отбелязват силно увеличение на търсенето на лаптопи и аксесоари към тях – почти три пъти повече.
Важно при пазаруването онлайн е да проверяваме сайтовете, от които поръчваме, да сравняваме различни продукти и да проверим условията за доставка или връщане на артикула, предупреждава Комисията за защита на потребителите. Особено внимателни трябва да сме, когато пазаруваме през социалните мрежи, в които най-често се срещат измами. Не трябва да се доверяваме на прекалено евтини стоки или пък на чудодейни такива.
Източник: 24 часа
Tweet |
|