АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
10% от фирмите с електронна търговия
Електронната търговия представлява покупка или продажба на стоки или услуги, осъществена чрез компютърни мрежи, посредством методи, специално предназначени за целите на получаване или изпращане на поръчки. Нейното развитие е основна предпоставка за намаляване на разходите, разрастване на пазара и оптимизиране на бизнес процесите.
Онлайн търговията може да бъде осъществена чрез уеббазирани технологии (напр. уебсайт, интернет магазин, уебприложение) или автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI).
През предходната календарна година 10.5% от предприятията продават своите продукти и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 5.4% от общия оборот на предприятията, по данни на НСИ. Относителният дял на тези, които осъществяват уеб-продажби, е 8.9% при едва 2.1% предприятия, използващи съобщения от тип EDI.
По-голямата част от предприятията, които продават чрез уеб, осъществяват онлайн продажби чрез собствен уебсайт, интернет магазин или уебприложение (88.6%), а 26.9% използват платформи за електронна търговия като eBay, Amazon, Booking.com, eMAG. Най-много продажби са осъществени към клиенти от България (95.4%), но немалко предприятия предлагат своите продукти и услуги на клиенти от други европейски държави (34.5%) или от други страни извън ЕС (19.0%).
Увеличение се наблюдава в относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн, като през 2016 г. 13.0% от тях са закупили стоки или услуги чрез уебсайт, уебприложения или съобщения от тип EDI, което е с 2.3 процентни пункта повече в сравнение с предходната 2015 година.
Най-активни при използването на електронна търговия са големите предприятия, 22.0% от които извършват покупки по интернет, а 18.5% продават стоки или услуги онлайн.
Tweet |
|