АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
10% по-малко фирми на изложението „Изберете българското”
Диана Трасиева
Фирмите в България продължават да търпят последиците от икономическата криза в пълна сила. Причините са натрупани финансови задължения и ниско потребление. Доказателство за това е изложението „Изберете българското”, което се провежда за единадесети път в НДК между 9-18 април 2010 г.
Десет процента по-малко фирми в сравнение с миналата година са отворили щандове, клиентите се броят на пръсти и почти не пазаруват, намаляване на цени и обороти – това е изложението в момента.
Броят на участниците се редуцира през последните две години, за да стигне до 270 от над 320 фирми, взели участие през 2008 г.
Според Ванчи Колева, управител на фирма „Ева” ООД Добрич, занимаваща се с производство и търговия на дамска конфекция, много от фирмите са отпаднали, защото миналата година едва са успели да покрият наема си, който и сега е същият - 140 евро/кв.м. базова цена и от 5 до 30 евро за допълнителни технически услуги като витрина, подиум и др., независимо от очакванията за спад в оборотите. „Намалили сме цените, защото сме принудени, но не можем да го правим безкрай,” казва Колева.
На изложението фирмата разчита на крайни потребители, тъй като цените на българското производство са високи за прекупвачите. Тя отчита спад в оборота от лятото на 2009 г., който продължава и в момента и е близо 40% по-нисък спрямо предходните години.
Българските производители са потърпевши и от понижената покупателна способност на потребителите. Основният разход на българските домакинства особено в кризата е за храна и сметки за бита, според статистиката на НСИ. Разходите за дома (вода, електроенергия, отопление, обзавеждане и поддържане) намаляват от 50.60 лв. през декември 2008 до 49.75 лв. през декември 2009 г. средно на лице от домакинство.
Разходите за облекло и обувки намаляват с 19.8% и през декември 2009 г. те са 9.82 лв. средно на лице. Делът им в общия разход е 3.2%, което е с 0.6 процентни пункта по-малко в сравнение със декември 2008 година.
Оттук и негативните последици за българските производители и търговци на конфекция, трикотаж и бельо, кожени изделия, парфюмерия и козметика, храни и напитки и др.
Ниските обороти и високите наеми са едната страна на изложението.
Добрата новина обаче е възможността за реклама и проучване на конкурентите.
Преките обороти не са цел на изложителите в салоните „Почивки в България” и „Услугите в България”, които са открити специално за това издание.
В салона „Почивки в България” посетителите могат да се запознаят със специалните оферти за сезона на българските туристически фирми, сдружения, асоциации и институции, занимаващи се със селски и еко-туризъм, културен, морски туризъм, ваканционни селища и други.
В салона „Услугите в България” се представят компании в сферата на банковите, финансовите и бизнес услугите, както и на автоуслугите, кетъринга, куриерските, транспортните, шивашките услуги и др.
Изложението дава възможност на самите фирми да придобият и относително реална представа за състоянието на пазара, в който оперират. Не е за подценяване и възможността, че в НДК се предлагат стоки и услуги на промоционални цени и при специални оферти.
Tweet |
|