АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
10-те най-ключови промени в ЗОП
11:21 | 30.08.2013 3174 коментари 0
Десислава Лещарска
Електронно досие на цялата процедура по подготовка и договаряне на обществена поръчка, граждански контрол за тръжната документация, задължителни подизпълнители при големите поръчки и отпадане на изискването за оборот при явяването на конкурс.
Това са част от промените в Закона за обществените поръчки (ЗОП), представени подробно пред журналисти от експерти към Министерския съвет ден след като документът получи одобрението на министрите и потегли за разглеждане от Народното събрание.
"Капитал Daily" представя част от текстовете, като условно ги нарича "топ 10" на промените в Закона за обществените поръчки, защото са съществени или касаят големи групи компании: 1. Профил на купувача
Нов текст задължава всички възложители на обществени поръчки (5136 по данни на експертите на Министерския съвет) да поддържат на своята интернет страница раздел "Профил на купувача", в който да публикуват изчерпателни данни за целия процес по подготовка и договаряне: обявление, тръжна документация, разяснения, протоколи от заседания на комисии, класиране, включително сключения договор, договори с подизпълнители, всички изменения, свързани с тях, документи за извършена и приета работа, извършени плащания. В страницата на Агенцията за обществени поръчки към всяко обявление ще има линк към въпросния раздел. 2. Всеки ще може да сигнализира за съмнителен конкурс
Според сега действащия закон предложения за промени в обявлението и тръжната документация заради съмнения за нарушения могат да се правят само от "заинтересувано лице" в 14-дневен срок от публикацията. Сега сигнал до възложителя могат да подават всички граждани, фирми и организации, които нямат пряко участие в процедурата. 3. Без критерий "оборот от предходни години"
Отпада текстът, който дава право на възложителите да изискват информация за оборота на кандидатите за последните три години. Данни за финансово и икономическо състояние могат да се изискват само, ако за изпълнението на поръчката е необходим начален ресурс за консумативи и заплати. Той не може да надхвърля 50% от прогнозната стойност на поръчката.
Остава изискването да се доказват техническите възможности на кандидатите за изпълнение на дадена поръчка. 4. Фирмите длъжници – без достъп до търгове
Възложителят ще е длъжен да отстрани от конкурса кандидати, които имат задължения към държавата и община, установени в сила с влязъл в сила акт, освен ако не са разсрочени. Отстраняват се и кандидати, които имат просрочени ликвидни и изискуеми задължения към подизпълнители, установени с влязло в сила съдебно или арбитражно решение. 5. Подизпълнителите – задължителни при строителство
Нов член задължава възложителите да определят дял между 30 и 70% от стойността на поръчката за изпълнение от подизпълнители. Това се отнася при поръчки за строителство с прогнозна стойност над 2.64 млн. лева.
При поръчките за услуги определянето на дял, предназначен за подизпълнители, е по желание на възложителя и не може да надхвърля 30% обема на работата.
Подизпълнителите нямат право да превъзлагат строително-монтажни работи, но могат да сключват договори за доставка на стоки и услуги. 6. Класирането – само по показатели, свързани с предмета на поръчката
В нов член от закона подробно е разписано какви могат да бъдат показателите за оценка на офертите, когато се избира икономически най-изгодната (а не най-евтината). Не се допуска включването на показатели за оценка, които не са пряко свързани с предмета на поръчката, както и показатели, които отчитат времето за извършване на плащанията в полза на изпълнителя (отложено или разсрочено плащане). 7. Съкращават се сроковете за произнасяне на КЗК
От един месец на 14 дни се съкращава срокът за произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията по жалби, отнасящи се за всички поръчки под праговете – 9.7 млн. лв. за строителство и 391 хил. лв. за доставки, услуги и конкурс за проект. 8. Външните експерти стават задължителни при големите търгове
Участието на външни експерти в оценителните комисии в търгове за строителството за над 9.7 млн. лева става задължително. Изборът ще става чрез жребий, организиран от Агенцията за обществените поръчки. 9. Поръчки за кооперации на хора с увреждания
В закона се връща условието определени поръчки да се възлагат на специализирани предприятия и кооперации на хора с увреждания. Става въпрос за поръчки на определени изделия, сред които работни облекла, брошури, обувки, чаршафи, както и услуги като ремонти на паркове и детски площадки. В окончателният вариант на промените е записано, че всички юридически лица могат да кандидатстват за такива поръчки, но при наличие на оферти от специализирани предприятия ще се разглеждат само те. Критиката към това предложение е, че ще се нароят десетки специално създадени дружества, които да печелят служебно поръчки. 10. Подпис върху ценовата оферта
Задължителна става практиката представител на фирмата кандидат или негов упълномощен представител да се подписват на листа с ценовата оферта при отварянето й. Идея е да се премахнат съмненията за сключване на договори на цена, различна от първоначално предложената. Практиката ще се прилага и при процедурата "публична покана", при която задължително става публичното отваряне на оферти в присъствието на кандидатите. Съмненията обаче са, че ако има подмяна на оферти, те стават преди отварянето на пликовете с цените. източник:Градът.bg
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg