АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
119 аромата за миене на чинии на българския пазар



Христиана Недялкова, Nielsen
Въпреки че миялните машини навлизат в домакинствата, те все още не са заплаха за препаратите за ръчно миене, които си остават основно средство за почистване на домакинските съдове.
Продажбите на категорията препарати за ръчно почистване на домакински съдове регистрират лек ръст от 1% в стойност за последните 12 месеца (от март 2015 до февруари 2016 г.). Традиционно сезонните пикове са юли-август и септември-октомври. За период от три години насам продажбите, измерени в бройки, също леко растат, но продажбите в обем спадат. Развитието на категорията показва, че потребителите купуват по-малки разфасовки сравнително по-често. Същевременно се наблюдава и търсене на по-концентрирани продукти, които позволяват същото количество съдове да се измива с по-малко препарат.
Според концентрацията си на неконцентрирани, концентрирани и суперконцентрати. Първите са и най-често срещани - 95% от продажбите са на неконцентрирани продукти. Суперконцентратите засега имат малък дял, но удвояват продажбите си за последните 12 месеца. Ако цената на неконцентрираните препарати средно за последните 12 месеца е била 2.18 лв., за суперконцентратите е 3.30 лв. Макар българският потребител да е ценово чувствителен, той е и ориентиран към доброто съотношение качество - цена. Времето и поведението на производителите ще покажат дали и как ще се промени поведението на потребителите спрямо тази категория.
При анализиране на формата на препаратите, отново се наблюдава основна форма – течната. Течните препарати са се наложили като най-популярни с почти 79% дял в стойност, следвана от гелообразните. Продажбите показват, че важността на течните препарати се покачва във времето.
Типовете опаковка също са с един основен водач и той е пластмасовата бутилка, която е и най-удобна за съхранение на течни препарати. В такъв тип опаковка са 92% от продажбите и в стойност, и в брой. Другата опаковка е кутията, в която традиционно се продава гелообразният препарат за миене на съдове.
Голямото разнообразие и разпределение на дяловете в категорията идва при ароматите на препаратите.
Може да изглежда почти невероятно за препарати за ръчно миене на съдове, но в момента на българския пазар има активни 119 различни аромата. Въпреки че голяма част от тях нямат значителни продажби, действително този брой е впечатляващ.
Топ пет аромата за последните 12 месеца са генерирали 58% от продажбите в стойност. Това са лимон с 18.7%, бадемово мляко с 14%, неутрални с 11.2%, ябълка с 10.7% и люляк с 3.5%.
Основен канал за продажби на този тип продукти с 36.8% важност в стойност са магазините над 300 кв.м. Те запазват своите позиции и нивата на продажбите си. Следващият по важност канал са малките хранителни и смесени магазини. Техният дял в стойност е 25.5%. Продажбите им през последните 12 месеца обаче спадат във всички измерения със средно около 6%.
Категорията препарати за ръчно почистване на домакинските съдове спокойно може да бъде определена като "от първа необходимост". Тя съпътства всяко хранене. Технологиите се развиват и на пазара се предлагат все по-усилени формули за качествено и бързо измиване с минимално количество препарат. Тази тенденция ще се запази и времето ще покаже какво ново може да се случи в тази категория, за да може тя да се развива и да генерира печалба за своите производители. Със сигурност на пазара ще продължат да се състезават за домакинския бюджет и миялните машини със специфичните за тях препарати.
Авторът е от отдел "Обслужване на търговски вериги" в "Nielsen България", материалът е публикуван в Регал.
Снимка: iStock
Tweet |
|