АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
12-та заплата свършва бързо!
Българският потребител става по-малко платежоспособен в началото на всяка нова година заради разходите, които съпътстват празничната еуфория. Това показва анализ на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ). Според статистиката на асоциацията януари и февруари традиционно попадат сред месеците, в които се появява синдромът на сезонната задлъжнялост.
Покрай празниците в края на годината хората се втурват да пазаруват, без да направят ясна равносметка за възможностите си. В еуфорията много българи забравят, че декемврийската заплата е възнаграждение като всяко предходно (особено при липсата на бонуси и 13-та заплата в период на криза), което трябва да бъде предвидливо разпределено. Това често води до невъзможност за покриване на текущите разходи за сметки след отминаването на празничните дни.
„Периодът между двата празника е добър за планиране на текущите разходи през януари. Определянето на необходимия минимум за погасяване на сметките ще спести сътресения на потребителите.”, коментира Райна Миткова-Тодорова, председател на АКАБГ. „Домакинствата трябва да помислят за сметките за ток, които ще бъдат значително по-високи поради студеното време и повишената консумация в период, когато цялото семейство е у дома, а жените традиционно са активни в кухнята. Следват сметките за кабелна телевизия, мобилни телефони и парно. Последните две също се очаква да бъдат по-високи заради поздравителните съобщения и обаждания и по-ниските температури, съответно.”, добавя Миткова-Тодорова.
Тежестта на масовото пазаруване се засилва от повишения риск от заболявания през януари. Дори в случаите, в които се използва безплатна медицинска помощ, разходите за лекарства утежняват бюджета на семейството и влияят негативно върху платежоспособността.
„През настоящата година потребителите трябва да подхождат с още по-голямо внимание към закъсненията в плащанията, тъй като кредиторите стартират процедура по събиране на вземанията си още на 3-ия - 5-ия ден след датата на падежа.”, коментира Димитринка Гринко, член на АКАБГ. „Данните попадат или в агенция за събиране на вземания, или в специализиран вътрешен отдел на организацията-кредитор. И в двата случая обажданията създават притеснения за длъжника. Затова навременното плащане на текущите месечни сметки спестява поетапно натрупване на задължения и елиминира риска от излишно усложняване на процеса.”, напомня Гринко.
Коректната процедура по събиране на вземания стартира с изпращането на sms, следва обаждане, което има за цел да напомни за задължението, но и да информира за последствията от по-продължително отлагане. По време на първия разговор длъжникът трябва да получи името на кредитора-възложител, размера на задължението и датата на неговия падеж. АКАБГ вече има телефон, на който потребителите, получили некоректни обаждания или лошо отношение, могат да подават сигнал.
АКАБГ Контакт: +359 (2) 4006 800 – телефон за въпроси и сигнали при неправомерни действия
Целта на АКАБГ е чрез разяснения да бъдат улеснени затруднените длъжници, както и да им бъдат предложени алтернативи за погасяване на дълга. Прекаленото отлагане на задълженията може да доведе до крайни мерки под формата на съдебни дела и допълнително увеличаване на размера на дълга с прибавянето на съдебните разходи.
Tweet |
|