EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

1200 км магистрали ще струват 20 млрд.лв.

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

1200 км магистрали ще струват 20 млрд.лв.

mail06:59 | 02.12.2022прегледи 832 коментарикоментари 0


Още 30 години ще са необходими за завършването на необходимите за страната ни магистрали при сегашния начин на финансиране. Затова е необходимо той да бъде променен и да дадем част от тях на концесия. Това заяви в интервю за сутрешния блок на БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Той посочи, че трябва да бъдат построени около 1 200 км магистрали, за което ще са необходими малко под 20 милиарда лева. При сегашния начин на финансиране никога няма да има завършени докрай магистрали и те винаги ще са в лошо състояние.

„Решението е политиците да съберат смелост и да предложат на българския народ част от магистралите да бъдат дадени на концесия“, предложи министър Шишков. Той даде пример с тунела под Петрохан, който, ако бъде изграден, ще съкрати със 70 км трасето и всички ще имат сметка да си платят неголяма цена, за да минат по по-прякото трасе. Така  няма да се задръства допълнително автомагистрала „Хемус“ и ще бъде по-щадящо за природата. „Тези, които се движат повече, е по-добре да си платят и да останат пари за социални дейности“, посочи регионалният министър. Другата магистрала, която би могла да бъде дадена на концесия според него, е „Рила“. Той уточни, че обектите от национално значение и с вътрешен характер на движение като „Хемус“, „Струма“ и „Черно море“ остават приоритет на държавата.

По повод решението на Конституционния съд за разплащането на старите задължения към строителните фирми, арх. Шишков отново коментира, че не е бил изненадан и припомни, че проблемът е за възлагания, които са се случвали в периода 2018-та – началото на 2021-ва година, когато възложеното строителство е било за многократно завишена финансова стойност от предвидената в бюджета и вместо текущи ремонти са правени основни.

„Пътните фирми попаднаха в капан, вината не е тяхна, те бяха използвани за политическа дъвка“, каза министър Шишков и допълни, че е в непрекъснат диалог с пътния бранш. На среща в Министерството на финансите и с финансовия министър ще се търси вариант част от дължимите средства да бъдат разплатени до края на годината, както и в бюджета за догодина да бъде предвидено изплащането и на останалите.

Това, което е завършено тази година се разплаща редовно, увери регионалният министър. Той съобщи, че ремонтните дейности вече навсякъде са прекратени. Продължава да се работи само по виадуктите на автомагистрала „Хемус“, за да може до средата на декември движението да бъде пуснато изцяло.

Тази седмица правителството одобри проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията. С промените се възстановява общия 5-годишен срок за отчуждаване и обезщетяване на собствениците на имоти, предназначени за озеленени площи.

Въведеният по-дълъг 15-годишен срок в предишна промяна на закона беше обявен за противоконституционен с решение на КС от октомври 2020 година, тъй като беше определен за прекомерен и нарушаващ баланса между нуждите на общия интерес и защитата на основните права на гражданите. По тази причина е предложено да се възстанови общия 5-годишен срок за отчуждаване, установен с приемането на ЗУТ.

Със законопроекта се дава правна възможност за определяне на статута „търпимост“ на строежите или части от тях, представляващи елементи на техническата инфраструктура, които отговарят на техническите правила и норми, но са изградени, реконструирани или ремонтирани без изискващите се строителни книжа - одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж.

Тази разпоредба ще е валидна за транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея (мостове, тунели, надлези, подлези, прелези и др.); преносните (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях в неурегулирана територия; преносните (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях в урегулирана територия; както и за хидромелиоративните преносни (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях и хидромелиоративните строежи, изградени за предпазване от вредното въздействие на водите. Ако предложеният законопроект бъде приет в този вид, тези строежи няма да подлежат на премахване и забрана за ползване.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg