АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
15% по-скъпи учебници
Темата за цената на учебниците около 15 септември винаги става особено актуална и излиза на преден план. Цената обаче има два аспекта. Познавателните книжки за детската градина от тази година изцяло се осигуряват от държавата, както и учебниците от 1 до 7 клас и тетрадките от 1 до 4 клас. Това означава, че по-голямата част от образователната система е осигурена с учебници от държавата и там родителите на практика имат разход само за тетрадки и за допълнителни материали. За свободния пазар - учебниците от 8 до 12 клас и допълнителните помагала, средното увеличение е с около 15 процента. Това коментира в интервю за БТА Владимир Колев, управител на издателство "Клет България" (Klett Bulgaria).
В сегмента до 7 клас включително всъщност натискът се поема основно от издателите, тъй като цените на тези учебници са индексирани в началото на годината с 3,3 процента при реална инфлация над 20 процента.
Увеличението на свободния пазар също е под реалната инфлация, а същевременно повишаването на цените на интелектуален продукт като учебниците моментално води до повишаване на препродажбата и повторната употреба - явление, което, макар и разбираемо, е много неприятно за издателствата, техните автори и сътрудници, посочва Колев, който стои начело на едно от най-големите издателства за учебници и учебни помагала в България.
Алтернатива могат да бъдат електронните учебници, чиято цена е около 70 процента от цената на хартиените, тъй като липсва компонентът "хартия и производство", според издателя.
По думите му обаче не само в България, но и в световен мащаб, хората не обичат да плащат за електронно съдържание.
"Всеки очаква, че щом нещо го има в интернет - то е безплатно. Поради това продажбите на електронни учебници на крайните потребители - родители и ученици са много малко като процент. Разбира се, този процент нараства, но докато можем да живеем от продажбата на тези учебници, ще мине много време, и вече най-вероятно няма да сме в бизнеса, когато това се случи", прогнозира той.
Газът и хартията са едни от стоките с най-силно повишени цени
За издателския бизнес като цяло предизвикателствата са същите като пред целия бизнес в страната и света - стремглаво растящи цени, инфлация, недостиг на основни суровини за производството. За издателите най-големият дефицит е хартията, след като от години производителите свиваха производството и особено в периода на пандемията рязко намалиха производствения капацитет. Бързото възстановяване след това доведе до недостиг в производствените мощности, а когато дойдоха и войната в Украйна и санкциите срещу Русия, която е един от основните производители на хартия в света, се стигна до остър дефицит и съответно - рязко повишаваща се цена, разказва управителят на "Клет".
В същото време когато на пазара се появи някакво количество, то бива купувано на каквато и да е цена. Това, наред с по-скъпия ток, с трудното намиране на хора, с нормалните проблеми пред бизнеса, създава предизвикателна ситуация за издателите, обобщава Колев.
Tweet |
|