АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
15,6% годишна инфлация през май
Индексът на потребителските цени за май 2022 г. спрямо април 2022 г. е 101.2%, т.е. месечната инфлация е 1.2%. Инфлацията от началото на годината (май 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 9.1%, а годишната инфлация за май 2022 г. спрямо май 2021 г. е 15.6%, показват данни на НСИ.
Средногодишната инфлация за периода юни 2021 - май 2022 г. спрямо периода юни 2020 - май 2021 г. е 8.1%.
Фиг. 1. Инфлация, измерена чрез ИПЦ, по месеци
През май 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
-
хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 1.8%;
-
алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.3%;
-
облекло и обувки - увеличение с 1.1%;
-
жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1.5%;
-
жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 1.6%;
-
здравеопазване - увеличение с 0.1%;
-
транспорт - увеличение с 3.2%;
-
съобщения - цените остават на равнището от миналия месец;
-
развлечения и култура - намаление с 5.6%;
-
образование - увеличение с 0.7%;
-
ресторанти и хотели - увеличение с 2.0%;
-
разнообразни стоки и услуги - увеличение с 1.3%.
През май 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 2.8%, брашно - с 2.1%, хляб - с 9.4%, макаронени изделия - с 4.5%, месо от едър рогат добитък - с 1.9%, свинско месо - с 1.2%, месо от домашни птици - с 3.5%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 4.6 и 4.8%, прясна и охладена риба - с 8.2%, пълномаслено прясно мляко - с 0.2%, кисело мляко - с 2.3%, сирене - с 2.9%, кашкавал - с 4.0%, извара - с 4.2%, яйца - с 2.7%, млечни масла - с 2.4%, маргарин - с 1.3%, олио - с 2.2%, ябълки - с 0.9%, цитрусови и южни плодове - с 5.1%, зрял лук и чесън - съответно с 5.0 и 3.8%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 5.7%, маслини - с 2.5%, зрял боб - с 2.3%, леща - с 2.2%, картофи - с 14.0%, захар - с 5.3%, шоколад и шоколадови изделия - с 4.1%, оцет - с 1.3%, сол - с 3.6%, кафе и чай - съответно с 0.4 и 1.1%, газирани напитки - с 0.6%, ракии - с 1.0%, вина - с 1.4%, бира - с 1.5%, и други.
През май 2022 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: агнешко месо - с 1.9%, нискомаслено прясно мляко - с 1.3%, домати - с 9.7%, краставици - с 25.5%, зеле - с 21.6%, пипер - с 18.8%, листни зеленчуци - със 7.4%, гъби - с 0.1%, сладолед - с 3.4%, пресни зеленчукови подправки - с 1.5%, и други.
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: облекло и обувки - съответно с 0.8 и 1.6%, материали за ремонт и поддържане на жилище - с 1.5%, въглища - с 3.3%, дърва за отопление - с 3.7%, пелети - с 1.4%, мебели - с 3.2%, хладилници - с 1.7%, готварски печки - с 1.2%, бойлери - с 6.9%, прахосмукачки - с 0.5%, почистващи и дезинфекционни средства - с 3.3%, прахове за пране - с 1.5%, дизелово гориво - с 5.1%, автомобилен бензин А95Н - с 4.7%, автомобилен бензин А100Н - с 4.4%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 0.3%, метан за ЛТС - с 11.2%, автобусен транспорт - с 2.1%, пътнически таксита - с 2.0%, пътнически въздушен транспорт - с 5.8%, градинарство - с 2.5%, кина, театри и концерти - с 1.1%, услуги по обществено хранене - с 1.9%, бръснаро-фризьорски услуги - с 1.7%, продукти за лична хигиена и козметика - с 1.2%, автомобилни застраховки - с 3.4%, и други.
През май 2022 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: препарати за почистване на съдове - с 2.7%, мобилни телефонни апарати - с 1.9%, телевизори - с 1.3%, лаптопи - с 0.5%, електронни игри - с 16.9%, цветарство - с 0.4%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 13.1%, и други.
През май 2022 г. са се увеличили цените на: лекарствените продукти - с 0.1%, лекарските услуги - с 0.7%, и стоматологичните услуги - с 0.3%.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
Хармонизираният индекс на потребителските цени за май 2022 г. спрямо април 2022 г. е 101.3%, т.е. месечната инфлация е 1.3%. Инфлацията от началото на годината (май 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 8.2%, а годишната инфлация за май 2022 г. спрямо май 2021 г. е 13.4%.
Средногодишната инфлация за периода юни 2021 - май 2022 г. спрямо периода юни 2020 - май 2021 г. е 6.8%.
Според ХИПЦ през май 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
-
хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 2.0%;
-
алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.4%;
-
облекло и обувки - увеличение с 0.9%;
-
жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1.6%;
-
жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 1.6%;
-
здравеопазване - увеличение с 0.1%;
-
транспорт - увеличение с 2.8%;
-
съобщения - цените остават на равнището от миналия месец;
-
развлечения и култура - намаление с 1.6%;
-
образование - увеличение с 0.9%;
-
ресторанти и хотели - увеличение с 2.3%;
-
разнообразни стоки и услуги - увеличение с 1.1%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Индексът на цените за малката кошница за май 2022 г. спрямо април 2022 г. е 101.4%, а от началото на годината (май 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 110.6%.
През май 2022 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
-
хранителни продукти - увеличение с 1.9%;
-
нехранителни стоки - увеличение с 1.3%;
-
услуги - увеличение с 0.1%.
Индекси на потребителските цени за май 2022 година |
|||||
(Проценти) |
|||||
Потребителски групи |
Тегла |
V.2022 |
|||
предходният месец = 100 |
декември 2021 = 100 |
съответният месец от предходната година = 100 |
|||
00 |
Общ ИПЦ |
100.000 |
101.2 |
109.1 |
115.6 |
01 |
Хранителни продукти и безалкохолни напитки |
31.625 |
101.8 |
116.3 |
122.7 |
02 |
Алкохолни напитки и тютюневи изделия |
4.934 |
100.3 |
101.1 |
102.1 |
03 |
Облекло и обувки |
4.296 |
101.1 |
103.9 |
105.8 |
04 |
Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива |
17.193 |
101.5 |
105.7 |
117.5 |
05 |
Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайно поддържане на дома |
5.576 |
101.6 |
106.7 |
111.4 |
06 |
Здравеопазване |
8.090 |
100.1 |
101.2 |
101.8 |
07 |
Транспорт |
9.127 |
103.2 |
117.9 |
132.6 |
08 |
Съобщения |
5.402 |
100.0 |
102.2 |
99.7 |
09 |
Развлечения и култура |
4.608 |
94.4 |
97.3 |
108.5 |
10 |
Образование |
0.624 |
100.7 |
102.0 |
106.2 |
11 |
Ресторанти и хотели |
3.689 |
102.0 |
112.0 |
117.9 |
12 |
Разнообразни стоки и услуги |
4.837 |
101.3 |
102.3 |
103.7 |
Хранителни стоки |
32.997 |
101.8 |
115.8 |
122.1 |
|
Нехранителни стоки |
36.016 |
101.6 |
108.0 |
115.4 |
|
Обществено хранене |
3.215 |
101.9 |
112.5 |
118.4 |
|
Услуги |
27.773 |
99.8 |
102.2 |
107.7 |
Хармонизирани индекси на потребителските цени за май 2022 година |
||||||
Потребителски групи |
Тегла |
V.2022 |
||||
2015 = 100 |
предходният месец = 100 |
декември 2021 = 100 |
съответният месец от предходната година = 100 |
|||
‰ |
% |
|||||
00 |
Общ ХИПЦ |
1000.000 |
122.74 |
101.3 |
108.2 |
113.4 |
01 |
Хранителни продукти и безалкохолни напитки |
227.300 |
145.09 |
102.0 |
115.7 |
122.1 |
02 |
Алкохолни напитки и тютюневи изделия |
57.880 |
114.13 |
100.4 |
101.6 |
102.7 |
03 |
Облекло и обувки |
38.676 |
102.86 |
100.9 |
103.8 |
105.7 |
04 |
Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива |
119.880 |
131.80 |
101.6 |
106.6 |
116.9 |
05 |
Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайно поддържане на дома |
62.879 |
113.79 |
101.6 |
106.7 |
111.3 |
06 |
Здравеопазване |
86.139 |
106.92 |
100.1 |
101.2 |
101.8 |
07 |
Транспорт |
137.521 |
123.10 |
102.8 |
114.5 |
125.9 |
08 |
Съобщения |
56.268 |
88.29 |
100.0 |
102.2 |
99.7 |
09 |
Развлечения и култура |
78.210 |
110.22 |
98.4 |
101.1 |
104.8 |
10 |
Образование |
15.152 |
129.17 |
100.9 |
102.5 |
106.8 |
11 |
Ресторанти и хотели |
62.278 |
138.46 |
102.3 |
110.9 |
116.8 |
12 |
Разнообразни стоки и услуги |
57.818 |
120.16 |
101.1 |
102.5 |
103.9 |
Таблица 3
Верижни индекси на цените за малката кошница от 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги на най-нискодоходните 20% от домакинствата за май 2022 година |
||
(Проценти) |
||
Потребителски групи |
Тегла |
V.2022 |
предходният месец = 100 |
||
Общ ИЦМК |
100.000 |
101.4 |
Хранителни продукти и безалкохолни напитки |
49.460 |
101.9 |
Облекло и обувки |
4.357 |
100.9 |
Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива |
26.006 |
100.9 |
Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайно поддържане на дома |
2.598 |
99.2 |
Здравеопазване |
11.029 |
100.2 |
Транспорт |
1.109 |
101.5 |
Съобщения |
0.111 |
100.0 |
Развлечения и култура |
0.605 |
101.7 |
Разнообразни стоки и услуги |
4.726 |
102.0 |
Хранителни стоки |
49.460 |
101.9 |
Нехранителни стоки |
28.486 |
101.3 |
Услуги |
22.054 |
100.1 |
.
Tweet |
|