EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

186 млн.евро за популяризиране на агрохрани

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

186 млн.евро за популяризиране на агрохрани

mail08:45 | 21.11.2023прегледи 620 коментарикоментари 0


През 2024 г. ЕК ще отпусне 185,9 милиона евро за финансиране на дейности за популяризирането на устойчивите и висококачествени продукти от агрохранителния сектор на ЕС в рамките на вътрешния пазар и в световен мащаб.

Приетата от Комисията работна програма за 2024 г. по политиката за популяризиране има за цел развитието на нови пазарни възможности, като се вземат предвид политическите приоритети, анализът на прогнозирания износ към съществуващите и нововъзникващите пазари, както и подаваната от заинтересованите страни информация, пише ЕК на сайта си.

Кампаниите за популяризиране на селскостопанските продукти от ЕС имат за цел да създадат нови пазарни възможности за земеделските стопани от ЕС и за хранителната промишленост в по-широк план, както и да подпомогнат развитието на техния съществуващ бизнес.

В допълнение към увеличаването на устойчивото производство и потребление на селскостопански продукти политиката за популяризиране подкрепя също така устойчивото възстановяване на агрохранителния сектор на ЕС в неблагоприятен икономически контекст.

Наличните суми за кампании, избрани през 2024 г., са разпределени между популяризирането в рамките на вътрешния пазар на ЕС и в държави извън него — съответно 81,3 милиона евро и 85,1 милиона евро. Като основни цели на популяризирането извън ЕС се определят държавите и регионите с висок потенциал за растеж.

Сред тях са Китай, Япония, Южна Корея, Сингапур и Северна Америка. Великобритания продължава да бъде един от основните пазари за износ на продукти от агрохранителния сектор на ЕС, като поема над 20 на сто от износа на ЕС-27.

Европейската комисия съфинансира до 80 на сто от избраните проекти, представени от частни оператори, като провежда и собствени комуникационни кампании в държави извън ЕС. Тези дейности могат да включват участие в търговски панаири на агрохранителния сектор, организиране на бизнес делегации в държави извън ЕС и разработване на наръчници за навлизане на пазара за износителите.

Очаква се кампаниите за популяризиране, избрани през 2024 г., да включват продукти от устойчиви селскостопански практики, които допринасят за намаляване на зависимостта от пестициди и антимикробни средства, свеждане до минимум на торенето и замърсяването на водите, намаляване на емисиите на парникови газове, засилване на биологичното земеделие и подобряване на хуманното отношение към животните.

62 милиона евро ще бъдат заделени именно за такива продукти от агрохранителния сектор, получени от устойчиви селскостопански практики, като 42 милиона евро са предвидени за продукти от биологично производство.

Един от очакваните резултати е допълнително да се повиши степента на разпознаване на логото на ЕС за биологично производство сред европейските потребители, както и да се увеличи потреблението на продукти от биологично производство, в съответствие с плана за действие на ЕС за биологичното производство.

Друга цел е повишаването на осведомеността относно схемите за качество на ЕС и продуктите, регистрирани като защитено наименование за произход (ЗНП), защитено географско указание (ЗГУ) и храни с традиционно специфичен характер (ХТСХ).

Понастоящем със защита се ползват над 3500 наименования на храни и напитки, продукт на агрохранителния сектор, с което се гарантира че до потребителите достигат автентични продукти и се опазва културното и кулинарно богатство на ЕС.

Популяризирането на потреблението на пресни плодове и зеленчуци в контекста на балансиран хранителен режим също продължава да бъде крайъгълен камък на политиката на ЕС за популяризиране. Най-скорошният преглед на изпълнението на програмата показа че между 2016 г. и 2019 г. плодовете и зеленчуците са категорията продукти, получила най-голямо по размер съфинансиране по линия на политиката на ЕС за популяризиране, вариращо от 19  до 30 процента от бюджета за популяризиране. В работната програма за 2024 г. ще бъдат заделени над 18 милиона евро за насърчаване на потреблението на пресни плодове и зеленчуци. Това не изключва възможността за финансиране на кампании във връзка с тези продукти и от останалата част от бюджета за популяризиране. Дейностите за популяризиране, насочени към потребителите на вътрешния пазар, следва да се опират на насоките във връзка с хранителния режим, разработени в целевите държави членки, и да са в съответствие с тях.

Процедурата по представяне на предложения за предстоящите кампании за 2024 г. ще бъде открита от 18 януари до 14 май 2024 г. Тя ще се ръководи от Европейската изпълнителна агенция за научни изследвания (REA).

Право да подават заявления за финансиране и да представят предложения имат широк кръг от организации, като например търговски организации, организации на производители и групи от агрохранителния сектор, отговарящи за дейностите по популяризиране. Така наречените "обикновени" програми може да бъдат представяни от една или няколко организации от една и съща държава от ЕС.

"Многонационални" програми се представят от поне две национални организации от най-малко две държави членки или от една или няколко европейски организации. На уебсайта на Европейската изпълнителна агенция за научни изследвания е публикувана карта на провежданите понастоящем кампании по света.

На 31 януари и на 1 февруари 2024 г. на място в Брюксел и онлайн ще се проведе информационен ден. С това се цели да бъдат по-подробно представени критериите за подбор и финансиране, а също и опитът на бенефициерите по линия на вече финансирани програми, както и да се улеснят контактите между потенциалните партньори по проекти.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2044