EUR 1.9558
USD 1.8287
CHF 2.0878
GBP 2.3501
CNY 2.5473
you tube
mobile version

2 млрд. хапват мляко с българска закваска

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

2 млрд. хапват мляко с българска закваска

mail14:00 | 05.08.2013прегледи 679 коментарикоментари 0


Над 2 милиарда души в света консумират кисело мляко, приготвено от оригинална българска закваска. Това съобщи на БТА Васил Зографов - изпълнителен директор на "Ел Би Булгарикум" ЕАД - единственото държавно предприятие в млечния бранш, което и  лидер в млечната индустрия.
Уникалният продукт се изнася в Канада, Япония, Китай, Тайланд, Финландия и др. страни. Клиентите ни са много повече в чужбина, отколкото у нас, твърди Зографов.  Истинското българско кисело мляко трябва да бъде произведено със стартерни култури, които растат у нас, разкрива секрета специалистът. По думите му тайната на българската закваска е, че съдържа живи микроорганизми на два бацила - лактобацилус булгарикус /българската пръчица/, открит от д-р Стамен Григоров и термофилният стрептокок. На тяхната симбиоза се дължи специфичният вкус и аромат на оригиналното българско кисело мляко, според микробиолози. По техни данни във вида, в който се прави киселото мляко, микроорганизмите имат наситеност 10 на девета степен на грам продукт.
Само у нас се използва жива закваска, други страни прилагат генномодифицирани стартерни продукти, твърди Зографов. Според него с тях се постига необходимия срок на годност на млякото, но не и здравословните му качества.
Употребата на кисело мляко с българска закваска многократно увеличава възможността човешкият организъм да старее по-бавно, уверява Зографов. Това се дължи на т.нар. българска пръчица, която влияе пряко върху микрофлората на човешкия организъм и извлича всички вредни вещества. Подобна реакция повишава възможностите на имунната система, затова киселото мляко се нарича българското име на дълголетието, мотивира се Зографов.
Над 200 са производителите на кисело мляко у нас. Продуктът, донесъл слава на България, не е еквивалентен с популярния йогурт, което буквално означава гъсто мляко, уточни Зографов. Всички японци обаче знаят, че "България йогурт" е българско кисело мляко, разказа директорът на най-голямото предприятие - износител.
"Ел Би Булгарикум" ЕАД, което е правоприемник на държавно стопанско обединение "Млечна промишленост", разполага с една от най-богатите колекции на млечно-кисели щамове в света - над 800, разказа Зографов. Дружеството притежава девет патента за български млечни продукти, 55 продуктови търговски марки, регистрирани в България, фирмена търговска марка, регистрирана в Европейския съюз като общностна, както и в още 10 други страни, шест наименования за произход.
Чрез програма, финансирана от японското правителство и на японски специалисти, в дружеството е била доставена съвременна апаратура и са въведени модерни молекулярно-генетични методи и аналитични техники. В Центъра за научно-изследователска и развойна дейност при "Ел Би Булгарикум" се провеждат изследвания върху имуностимулиращия ефект на щамовете, които влизат в състава на закваските. Разработен е ин витро модел за оценка на това свойство, съобщават от предприятието.
Смята се, че киселото мляко е дар от най-старите обитатели на нашите земи - траките. Изследване на фондация "Д-р Стамен Григоров", която стопанисва единствения у нас музей на киселото мляко в трънското село Студен извор сочи, че разпространението на продукта в съседни и по-далечни на България страни е започнало през 1345 година.Тогава след турско нападение българите в Тракия отвели със себе си в Мала Азия огромни стада овце.
До Балканската война млекарниците в Цариград били собственост изключително на българи. Родното кисело мляко добило широка известност в Европа, след като бил излекуван френският крал Франсоа Първи /1515-1547 г./, който страдал от болест на стомаха. Оттогава датира първото отбелязано съобщение за лечебните свойства на българското кисело мляко, твърдят от фондацията.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg