АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
20% ръст на онлайн продажбите
През 2024 г. продажбите по интернет в България отбелязват 20 на сто ръст и надхвърлят 2,34 милиарда евро, като това е 2,34 процента от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната ни. Това съобщи за БТА председателят на Българската Е-комерс Асоциация (БЕА) Жанет Найденова. Асоциацията анонсира 7-то си поредно издание "Паспорт 2024 на е-комерс индустрията в България" с цифри, тенденции, обем потребителския пазар и класация на онлайн магазините в България, на база проучвания и изследвания, проведени от БЕА и резултати от European Ecommerce Report 2024. Тазгодишното издание е с подкрепата на "БОРИКА" АД.
За сравнение през 2020 г. обемът на онлайн пазара е бил 0,97 милиарда евро. За период от четири години 2020-2023 г. обемът на пазара е удвоен. Електронната търговия и дигитализацията на търговията на дребно и на едро променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места, нови форми на взаимодействие с потребителите и привличане на инвестиции, коментира Жанет Найденова.
Водещата причина за увеличаването на покупките в електронната търговия сред потребителите е удобството на електронната търговия. Потребителите, много от които не са били онлайн купувачи преди пандемията, виждат полезността и удобството в онлайн пазаруването. Вече над 50 на сто от онлайн потребителите в България на възраст 16-74 г. пазаруват онлайн и този процент ще продължи да расте. Удобството на електронната търговия е новата лоялност, смята Найденова.
Най-голям процент 95,5 на сто от онлайн купувачите през 2023 г. са закупували стоки и/или услуги от български онлайн магазини, 27,4 процента от онлайн магазини в страни от Европейския съюз, 12,9 на сто - извън Европейския съюз.
От всички онлайн купувачи през 2023 г. 78,1 на сто са поръчвали дрехи (вкл. спортно облекло), обувки, аксесоари (напр. чанти, бижута), 35,9 процента настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица), 30,4 на сто козметика, продукти за красота и здраве, 26,9 на сто доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг, 25,3 на сто спортни стоки (без спортно облекло), 24,6 на сто транспортни услуги (напр. билет за автобус, влак, самолетен полет, таксиметров превоз), 22,6 на сто онлайн билети за различни събития, 17,1 на сто лекарства, хранителни добавки, витамини, 16,5 на сто компютри, таблети, мобилни телефони и аксесоари за тях и др. стоки онлайн, 13,8 на сто печатни книги, вестници, списания, 13,8 на сто битова електроника и домакински електроуреди.
Данните от проучване на Българска Е-комерс Асоциация, проведено в периода септември - октомври 2024 г. с обхват над 4,9 млн. онлайн поръчки показва тенденция към нарастване на безконтактните доставки до шкафче на куриер, click & collect (поръчка онлайн с взимане от физически магазин) и увеличаване на банковите и мобилни плащания и плащанията с карти за сметка на наложения платеж.
Удовлетвореност на потребителите
Много повече хора купуват онлайн и все повече търговци на дребно продават онлайн. Лесното комбиниране на онлайн и офлайн пазаруване прави целия процес още по-прозрачен и сигурен за потребителите. Онлайн пазаруването е с високо ниво на сигурност и предоставя повече права на потребителите, като например да върнат поръчката в срок до 14 дни от нейното получаване, без да посочват причина, и да им бъдат възстановени парите по начина, по който са платени, посочва Найденова.
Данните от проучването сочат още, че при 7,99 на сто от всички поръчки онлайн купувачите са се възползвали от правото си на отказ в 14-дневен срок.
През 2024 г. БЕА подготви въвеждането на марка на доверие TRUSTMARK на българския пазар, която предоставя още по-добра защита за потребителите и търговците чрез установяване на единен европейски набор от правила и критерии за независим одит от трета страна /152 критерия за България в 13 категории/ и осигуряване на яснa комуникация на тези правила. Знакът за доверие, поставен на уебсайта на онлайн магазин, който посещават потребителите, означава, че компанията е поела ангажимент да работи в съответствие с Етичния кодекс за електронна търговия за поведение, гарантиращо етични стандарти на онлайн пазара и спазва всички регулации и закони, добавя Найденова.
Тенденции и потенциал за развитие
В онлайн бизнеса устойчивостта се оценява високо от потенциалните клиенти. Тъй като хората осъзнават тяхното въздействие върху околната среда и обществото, те търсят начини да го сведат до минимум. Растежът на електронната търговия предлага възможност за преосмисляне използването на вторични материали и стоки, разширяване и насърчаване на повторна употреба, ремонт, повторно използване и "Направи си сам". Секторът на електронната търговия играе ключова роля в свързването бизнеса и потребителите към пазара на употребявани стоки, който е процъфтяващ, смята Жанет Найденова.
Очакванията на Българска Е-комерс Асоциация за 2025 г. са за плавен двуцифрен ръст спрямо 2024 г. , като пазарът ще продължи да расте, да въвежда иновации и да се развива. Към настоящия момент съотношението на електронната търговия в България към брутния вътрешен продукт на страната е 2,34 на сто, а в Европа параметърът средно е между 4-5 на сто. Прогнозите сочат, че българският онлайн пазар в следващите 3-5 години ще има огромен потенциал за развитие, смята Найденова. /БТА
Tweet |
|