АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
2014:Медии & Смяна на собственици
Променливата политическа ситуация се отрази и на медийната среда през 2014 година се отбелязва в доклад на Фондация Медийна Демокрация. Липсваше политическа и медийна воля за справяне с натрупаните проблеми. През 2014 г. саморегулацията бе практически блокирана. Огромна част от медиите продължиха да работят на загуба. За много от тях нерешен остана проблемът с изясняване на собствеността. В този контекст корупцията и влиянията на външни фактори върху медиите – политически, икономически и административни – останаха неразделна част от българския пейзаж.
По-важни промени в медийната собственост
През април 2014 г. Ирена Кръстева съобщи, че продава дяловото участие на „Нова Българска Медийна Група Холдинг” във вестниците „Телеграф”, „Монитор”, „Политика днес”, „Меридиан мач” и великотърновския вестник „Борба”. Като купувач бе обявено ирландското дружество „Мedia Maker Limited”. Продажбата предизвика редица журналистически разследвания, които я представиха като непрозрачна и хвърлиха съмнение върху афишираните ѝ цели. През май Комисията за защита на конкуренцията разреши сделката.
През юли 2014 г. в интервю за 24 часа Пеевски зави, че медиите все още са собственост на неговото семейство.
До края на 2014 г. в сайта на „Нова Българска Медийна Група Холдинг” и в регистъра на данни за собствеността на печатни издания към Министерството на културата (по силата на Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения) не бяха отбелязани промени в собствеността.
През април 2014 г. Петьо Блъсков обяви, че купува от Венелина Гочева всекидневника „Труд” и седмичника „Жълт Труд”. През юли 2014 г. Блъсков зае поста главен редактор на „Труд”. До края на 2014 г. обаче промяна в собствеността не бе отбелязана в регистъра на Министерството на културата. Преди сделката Блъсков издаваше всекидневника „Репортер” (преди това „Република”).
Така на практика продължи традицията на липса на достатъчно прозрачност при осъществяване на редица важни промени в медийната собственост.
Продаден бе един от първите и най-големи български интернет портали – dir.bg. Негов собственик стана „Лого Къмпани”.
През 2014 г. стартираха и няколко нови медийни проекта. Сред тях се открои „Клуб Z” – сайт и списание с главен редактор Светлана Джамджиева и с издател Огнян Донев, изпълнителен директор на „Софарма” АД. С този проект Донев се завърна като играч в сферата на медиите.
Друго ново списание, започнало да излиза през 2014 г., е „A-specto” с управител Васил Александров, изпълнителният директор на „Агрополихим”. Издател на списанието е „Урманов” ЕООД; главен редактор е Калина Андролова.
Tweet |
|