АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
2018: Активират модули за е-управление
До края на октомври т.г. модулите за електронно връчване и електронно плащане ще бъдат утвърдени, а до половин година се очаква да бъдат осъществени процедурните изисквания и осигурени всички функционалности на облачната платформа за общински е-услуги и на Единния портал за електронни административни услуги, каза Росен Желязков, председател на ДАЕУ пред представителите на местните власти.
"Имате всички възможности за стандартизирани решения, които са базират на инфраструктурата на Държавната агенция за електронно управление. ДАЕУ не е създадена, за да извършва административно обслужване, а за да реализира политики и да създава решения за всички администрации. Това е Агенция за вас. А модулите и решенията за е-управление, заедно с бюджетния и проектния контрол, осъществяван от ДАЕУ в областта на е-управлението, гарантират устойчивост на политиката“, обърна се още Росен Желязков към общинарите.
Вече са налични и функционират компонентите, които дават възможност за стандартизиран подход към електронното управление. Амбицията е още до края на 2018 г. тези компоненти да работят за всички администрации. Това са средата за междурегистров обмен (RegiX), модулите за е-автентикация (идентификация), e-оторизация, средата за електронни разплащания, електронно валидиране и електронно връчване, уточни Желязков.
Дигиталната трансформация предстои, независимо от нашата воля. Затова по-добре да я управляваме и да подготвим гражданите за тази реалност. До 2022 г. европейските граждани ще могат да взаимодействат изцяло дигитално с администрациите на своите държави. „Не трябва обаче да се успокояваме, че имаме достатъчно време. Амбицирани сме в България да ускорим този процес и с използването на наличните възможности за финансиране с европейски средства“, посочи Росен Желязков.
Все още обаче липсват достатъчно дигитални умения, както на потребителите, така и на служителите, които би трябвало да предоставят обслужване по електронен път, подчерта председателят на ДАЕУ. По думите му, първо трябва да се прецени дали наличните към момента в Административния регистър около 2500 административни услуги и режими са действително услуги и те трябва да се редуцират значително. Втората главна задача е удостоверителните услуги, които са „услуги“ от една администрация за друга, да се превърнат във вътрешноадминистративни услуги и процесите, свързани с тях, да се случват автоматично и без намеса на служител. На трето място тези услуги трябва да се проектират като „епизоди от живота“ и „бизнес събития“, подчерта Росен Желязков.
Към момента 22 общински администрации са се присъединили като реални участници в средата за електронен документооборот, над 80 са заявили готовност за присъединяване, съобщи председателят на ДАЕУ. Електронният документооборот не е същинско е-управление, но представлява възможност администрациите да взаимодействат безхартиено, като това ще им спести редица разходи, свързани с канцеларски консумативи, куриери и др. и ще намали драстично времето за предоставяне на административни услуги. Местните власти трябва да приемат вътрешни правила за електронен документооборот, като Агенцията за е-управление ще предложи в най-скоро време примерни текстове, с което ще улесни общините в този процес.
Председателят на ДАЕУ представи възможностите и етапите на развитие на всеки от компонентите на електронното управление, като подчерта преимуществата на стандартизирания модел за предоставяне на електронни административни услуги в интерес на гражданите и на бизнеса. Желязков призова общините да актуализират информацията за предоставяните от тях административни услуги в Административния регистър и да поддържат актуални данните там. Това ще позволи до средата на 2018 г. да бъде актуализирана информацията в Единния портал за електронните административни услуги и той да заработи като стандартизирана платформа за е-услуги.
Tweet |
|