АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
2021: Десет нови търговски парка открити
11:15 | 28.01.2022 779 коментари 0
Десет нови търговски парка са открити в България през 2021 година, съобщиха от компанията за професионални услуги и инвестиционно управление в сферата на недвижимите имоти "Колиърс Интернешънъл" (Colliers International).
Към края на 2021 г. общият обем площи в търговски паркове е 237 000 кв. м. или 25 проекта. Повече от 140 000 кв. м. са планираните нови площи, като почти половината от тях вече са в процес на изграждане. Със завършването на всички планирани проекти, някои от регионалните градове ще достигнат точката на насищане. Завършването на някои от проектите ще се забави в краткосрочен план заради нарастващите цени на строителните материали. Това ще доведе до намаляване на предлагането, но не и до промени в наемните нива, прогнозира "Колиърс". За да повишат конкурентоспособността си, инвеститорите ще разширят разнообразието си от наематели с представители на развлекателната индустрия като киносалони, ресторанти, обекти от типа "драйв-тру" (Дdrive-thruФ) и фитнес зали. Това ще увеличи посещаемостта и времето за престой, се казва в проучването. Търговските парковете в България са най-бързо развиващият се формат през последните две години, отчитат експертите. Благодарение на тяхната експанзия, популярни международни марки успяват да навлязат в градове, в които преди това не са присъствали. Търговски парк е професионално разработен проект, в който има поне три големи търговски вериги, заемащи над 2000 кв. м. площ, с централизирано управление и достатъчен брой паркоместа. Вземайки предвид дефинициите за видовете търговски паркове на организацията АйСиЕсСи (ICSC) и адаптирайки ги към пазара в България, търговските паркове могат да се разделят на три различни формата: големи, традиционни и малки търговски паркове. Големите търговски паркове представляват най-широко разгърнатата версия на формата и обикновено са разположени в покрайнините на регионалните градове. Тяхната отдаваема площ надхвърля 15 000 кв.м. и предоставя голямо разнообразие от търговци. Такива са "Джъмбо Плаза" (Jumbo Plaza), "Ритейл Парк Велико Търново" (Retail Park Veliko Tarnovo), "Ритейл Парк Пловдив" (Retail Park Plovdiv) и др. Водещата категория в големите търговски паркове са мебели и "направи си сам" магазини с 45 процента дял. Традиционните търговски паркове са с отдаваема площ между 5000 и 14 999 кв. м. Те са предпочитани за хранителни стоки, здраве и красота, домашни любимци и всички допълнителни услуги. Електрониката е най-добре представена в традиционните търговски паркове. Малките търговски паркове се намират в малки градове или жилищни райони на регионални градове с по-малко от 30 000 жители и често са най-големите търговски обекти в тези райони. Това е най-компактният формат с отдаваема площ между 2000 кв. м. и 4999 кв. м. Те са разположени на главни пътища или в рамките на най-населените райони на града. Структурата на предлагането им е подобна на тази на традиционните търговски паркове, но поради ограничената отдаваема площ, броят и размерът на магазините е по-ограничен. В малките търговски паркове най-голям дял на наетите площи има модата с 30 процента, в сравнение с 16 на сто в традиционните търговски паркове и 11 процента в големите търговски паркове. Наличието на супермаркети, магазини за здраве и красота е по-характерно за традиционните и малките търговски паркове, се казва още в проучването.Традиционни търговски паркове представляват 44 процента от общото предлагане, следвани от големите търговски паркове - 43 на сто и малките търговски паркове - 13 процента.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg