АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
2030: 80% от професиите дигитализирани
Проучване на parentalguidance.com показва, че през 2030 година най-предпочитаните професии ще бъдат тези, които са изцяло стъпили на технологиите. Сред тях са инженер на автономни роботи, треньор за електронни спортове, човек, който създава органи, инженер, който предопределя риска от наводнения и земетресения и много други. Сред професиите, които ще срещаме и в бъдещето, попадат и тези, свързани с разработването на видеоигри. Гейминг индустрията в световен мащаб расте с изключително бързи темпове и изпреварва киното, телевизията и музиката взети заедно. Между 2020 и 2026 г. оборотът й ще нарасне със 70% и ще достигне до 287 млрд. долара.
Ситуацията в България не се отклонява от световните тенденции. Данни от национално проучване на агенцията за маркетинг изследвания и консултации BluePoint, проведено сред 410 родители на ученици, и изготвено по поръчка на ARC Academy, сочат, че професиите, свързани с ИТ сферата, са на първо място като перспективност и желание за развитие според родители на ученици в 11 и 12 клас у нас (61%).
Участниците в дискусията на тема „Кои са професиите на бъдещето“,също бяха категорични, че пътят към професиите на бъдещето минава през технологията. “Във всяка от професиите на бъдещето ще присъстват технологиите. Нашата основа цел е учениците да разбират технологиите, да могат да боравят с тях, а не да бъдат просто консуматори”, каза Радева, старши учител по Информатика и Информационни технологии в 51 СУ “Елисавета Багряна”.
Според в проучването 75% от анкетираните родители смятат, че уменията за работа в екип са сред най-важните качества, които биха били от ключово значение за успешна реализация. “Много е важно да научим децата да работят в екип и да получават обратна връзка”, смята Евгений Тенев, преподавател в ARC Academy и Lead Game Producer в Creative Assembly Sofia.
Социалните умения (68%), способността за бързо учене (72%), както и адаптивността (87%) също са сред най-важните качества според родителите, взели участие в проучването. По време на дискусията Любомира Вуткова, професионален coach, добави, че критичното мислене и умението да комуникираме също са сред най-важните качества за успех в професионален план.
Тя цитира изследване на Харвард, според което, за да си щастлив и успешен, е важна комбинация от четирите интелигентности: умствена (поставяне на цели, постигане на успехи), физическа (грижа за тялото), емоционална (създаване и поддържане на добри взаимоотношения) и социална (какво допринасяш за света).
Според Боряна Радева постоянството е много важно за успеха на човек. Тя насърчава учениците да се включват в допълнителни дейности според своите интереси, тъй като това води до много ползи във всички останали занимания.Радева изтъкна като важно умението да се презентираш, да се представяш пред околните. Мотивацията и любопитството също са сред основните “съставки” за успех.
Любомира Вуткова добави като важен елемент и необходимостта от критичното мислене и умението да комуникираме.
Поради многобройните източници на информация, с които разполагат днешните тийнейджъри, ролята на родителите и менторите във взимането на решения относно професионалното развитие на децата е от ключово значение.
Докато родителите са склонни съзнателно или не да проектират своите желания върху децата, менторите са хората, които могат неутрално да помогнат на учениците да разберат в какво са силни и на база на това да направят избора си за бъдещето. Според проучването по-голямата част от родителите декларират, че когато става дума за обучение, детето и неговите желания са водещи при избора.
Въпреки това, около 70% са напълно или по-скоро съгласни, че все пак родителите са тези, които трябва да напътстват детето и да определят посоката му на развитие.
Tweet |
|