АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
25% от пътищата се нуждаят от ремонт
Около 5500 километра от републиканската пътна мрежа на страната са за основен ремонт. Това са над 25% от нея, каза по време на парламентарния контрол министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Андрей Цеков.
Това не е заради бездействие на едно или друго правителство, а резултат от икономическа реалност, която сме имали през последните 20-30 години - имали сме по-малко финансови възможности, отколкото са били потребностите за поддържане на вече изградена пътна мрежа, допълни той. Министър заяви, че е съгласен с необходимостта от приоритизацията на пътните обекти за ремонт. Апели за приоритизация получават от всяка област в България, допълни Цеков.
Министърът отчете изоставане по темата за обходните пътища. Мога да се ангажирам със старта на проектиране на обходни пътища, за да може да залегнат в бъдеща инвестиционна програма, когато сме изградили основните пътни артерии, да можем да преминем и към обходите, посочи Цеков. Той съобщи, че на този етап в инвестиционната програма като проектна готовност залягат няколко обхода и те са преди всичко на големите областни градове.
Обсъждания на АПИ
Експерти и граждани обсъдиха в Смолян Концепцията за интегрирани териториални инвестиции: „Устойчива и безопасна инфраструктура на територията на област Смолян“. Дискусията е във връзка с процедурата за кандидатстване по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 и е организирана от Областния информационен център – Смолян.
На срещата експертите от АПИ - Николина Чапанова и инж. Мариела Русева, представиха двата проекта, с които агенцията участва. Те са свързани с рехабилитацията на близо 22 км от третокласния път III-868 Рудозем - Смолян и изпълнението на трайни, възстановителни и укрепителни дейности на свлачища и срутища на третокласни пътища на територията на общините Смолян, Девин и Рудозем.
От геодинамични процеси са компрометирани участъци от път III-197 Борино – Тешел – Девин, път III-866 Смолян - Стойките - Широка лъка – Девин, път III-864 (Чепеларе - Соколовци) - Пампорово – Стойките, път III-866 Смолян – Стойките - Широка Лъка – Девин и път III-8683 (Рудозем-Смолян) – Чокманово - Смилян - Кошница - Могилица - Арда - Горна Арда.
С реализирането на предложените проектите ще се подобри и модернизира републиканската пътна мрежа в област Смолян. Предложените мерки за инвестиция ще доведат до повишаване на безопасността и комфортът за пътуващите, ще се повиши мобилността на населението, ще се насърчи създаването на нови работни места, ще се подобри състоянието на околната среда, чрез намаляване на отделянето на вредни емисии на парникови газове и възможност.
По-добрата инфраструктура ще даде възможност за по-голям избор на гражданите до здравни и образователни услуги. Ще се стимулира и развитието на туризма.
Общата индикативна стойност на концепцията е 34 552 094 лв. с ДДС. За изпълнението на основния ремонт на близо 22 км от третокласния път III-868 Рудозем – Смолян ще се кандидатства за осигуряването на 30 321 883 лв. с ДДС от Програма „Развитие на регионите 2021-2027 г.“, а за укрепителни дейности на свлачища и срутища на третокласни пътища ще се търси финансиране от 4 230 211 лв. с ДДС от Програма „Околна среда 2021-2027 г.“.
------------------
Община Троян е общественото обсъждане на две концепции за интегрирано териториално развитие, в които Агенция „Пътна инфраструктура“ участва с мерки за устойчива и безопасна пътна инфраструктура на територията на областите Ловеч и Пловдив. Срещата се организира от Областен информационен център – Ловеч във връзка с процедурата за кандидатстване по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027.
В концепцията за „Насърчаване на икономическата активност и устойчивото развитие на региона на Средна гора и Средна Стара планина“ водещ партньор е община Карлово, а АПИ участва с предложение за проектиране и изпълнение на снегозащитни съоръжения на път II-35 през Троянския проход.
През зимните месеци, поради високата надморска височина на прохода от около 1500 м, и при обилни снеговалежи и силен вятър в някои участъци се образуват снегонавявания и преспи. Такива са например отсечките между 99-и и 103-и км, от 103-и до 106 км и при 107-и и 111-и км. При обилен снеговалеж и влошени метеорологични условия се ограничава движението през старопланинския проход до подобряване на времето и разчистване на преспите от пътното платно. Един от начините за намаляване на снегонавяванията е поставянето на снегозащитни конструкции.
Втората концепция „Устойчива и безопасна пътна инфраструктура на територията на области Ловеч и Пловдив“ е разработена от АПИ и в нея тя е водещ партньор. В нея е планирана рехабилитацията на 40,6 км от второкласния път II-35 Троян – Кърнаре, преминаващ през Троянския проход.
От тях в област Ловеч са 18,3 км /от 84-и до 103-и км/, а в област Пловдив са 22 км /от 103-и до 125-и км/. Второкласният път преминава през територията на областите Плевен, Ловеч и Пловдив и осъществява пряка връзка с три първокласни пътя - I-3 Ботевград – Плевен – Бяла, I-4 Коритна – Велико Търново – Белокопитово и Подбалканския път I-6 София – Бургас.
С рехабилитацията на трасето ще се повиши безопасността и удобството при пътуване през най-високия Старопланински проход и ще се подобри свързаността между Северна и Южна България. Това е и предпоставка за увеличаване на инвестициите в регионите, създаване на нови работни места и ограничаване отделяне на вредни емисии в околната среда. Жителите от региона ще имат повече възможности и по-голям избор до работни места, здравни и образователни услуги. Ще се стимулира и развитието на туризма.
-----------------------
Експерти и граждани обсъдиха в Хасково Концепцията за интегрирани териториални инвестиции за транспортна осигуреност и устойчиво развитие на Община Хасково. Водещ партньор в разработването й е Агенция „Пътна инфраструктура“, а срещата се организира от Областен информационен център – Хасково във връзка с процедурата за кандидатстване по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027. Получаването на обществена подкрепа е едно от условията за одобряване на концепцията и ще допринесе за увеличаване на възможността планираните инвестиции да бъдат изпълнени със средства от европейските структурни и инвестиционни фондове.
Инж. Лидия Шилова и инж. Васил Димитров от АПИ представиха проекта за изграждане на близо 12 км от южната дъга (югоизточен и югозападен обход) от околовръстния път на Хасково. Строителството на планираните трасета ще позволи изнасянето на тежкотоварния и транзитен трафик към периферните зони на града. Това ще облекчи движението по улиците в града, ще повиши безопасността и ще ограничи замърсяването на околната среда.
Концепцията предвижда още инвестиции и в проекти за облагородяване на периферна градска зона – кв. Болярово. Реализацията на дейностите ще допринесе за създаването на сигурна и функционална градска среда и за превръщането на града в комплексно пространство за делова активност и място за живеене.
Tweet |
|