АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
3 км в София: С такси 3.45 лв., с трамвай 4.80 лв.
Ива Стойкова
Как е по-евтино да се измине разстояние от около 3 километра в София – с градски транспорт или с такси? А кой вариант е по-бърз? В България нямаме приложение, подобно на разработеното от Виенската община, но от опит имаме някои наблюдения.
Конкретният пример е от дъждовен есенен ден – майка с две деца инцидентно трябва да използва градски транспорт, в случая трамвай, за да се придвижи от известната като Кръста местност в Лозенец до Националния стадион „Васил Левски“. Времето притиска и е за предпочитане трамваят да дойде по-скоро. На информационното табло пише 9 минути, но те не се променят за целия около петминутен престой чакане на спирката. Няма никакви изгледи трамваят да се появи, както и липсва надеждна информация за това. С този вид обществен транспорт пътуването е приятно, макар и по-бавно, защото лъкатуши през горист участък, но не отнема повече от 10 минути. За трима души без карти при цена на билетите 1,60 лв. сметката излиза точно 4,80 лв.
Дъждът се усилва, времето напредва, трамвай няма и групата решава да вземе такси. В близост до трамвайната спирка има стоянка и не е проблем да се използва този вид транспорт. Разстоянието с автомобил до крайната точка зависи от маршрута, който ще бъде избран, но не е повече от 3 км. Времето също е около 10-тина минути. Цената на километър на избраното такси е 0,77 лв., а за престой – 0,22 лв. Сметката е точно 3,45 лв.
Ако изчислим сумата за връщане, тя отново не е в полза на градския транспорт – 9,60 лв. е сумата за 6 билета (отиване и връщане на трима души) и 6,90 лв. с такси в двете посоки (с цялата условност, предвид трафика и престоя).
Разбира се, продължавайки с изчисленията, ако тримата имаха карти за една линия на градския транспорт – 23 лв. за възрастен и 9 лв. за ученик, сумата щеше да е общо 41 лв. за цял месец и неограничен брой пътувания. Но често пъти се налага да използваме повече от едно превозно средство и тогава сумата става още по-сериозна, а използването дори на личен автомобил – все по-изгодно. Месечна комбинирана карта за всички линии за възрастен и ученик излиза 60 лв. – 50 лв. за възрастния и 10 лв. за детето. Но в нашия случай имаме и още един ученик, който трябва да плати още 10 лв. Финално сумата е 70 лв. Дори няма нужда да смятаме на колко гориво е равностойна тази сума, както и да подчертаваме, че много често градският транспорт в София е ненадежден и неприятен. Въпреки обновяването на автопарка, ефектът се губи, защото претъпканите превозни средства и дългото чакане на спирки създава неудобство.
Очевидно е, че липсва гъвкавост при градския транспорт и той губи битката с автомобилите в българската столица.
На този фон съвсем далечна изглежда перспективата за мобилно приложение, подобно на WienMobil Lab. И у нас има единични електронни услуги, но често пъти неработещи. Например, Център за градска мобилност има на интернет страницата си възможност за електронно заявление за персонализирана карта за пътуване в обществения транспорт. И това би било чудесно, ако работеше. Защото отивайки с изходящия номер в избрания пункт, където трябва да се получи картата, служителките или гледат неразбиращо, или се оправдават, че интернет връзката е слаба и гражданинът е принуден да попълва наново формуляр, получават се опашки, изнервени ситуации и т.н.
Какво остава да се синхронизира столичният градски транспорт с железниците, които имат услуга електронно закупуване на билет. Все още е химера с един клик и един билет да се придвижим с градски транспорт и влак от точка в София до Банкя, например.
Tweet |
|