АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
3 млн. домакинства с нов доставчик на ток
Промяната от регулирани към пазарни цени на електроенергията за бизнеса и домакинствата е процес, който обхваща всички страни от ЕС. Тъй като България си е поставила цел да завърши напълно този преход в началото на 2016-та, energienpazar.bg разглежда как това се е случило в някои европейски държави, които вече са изминали този път. След Австрия и Чехия, отправяме поглед към Великобритания, където пазарът на електроенергия на дребно е либерализиран още през 1999 г.
Възможности за избор
От януари, 2014 г., всеки един доставчик е задължен от регулатора „Ofgem“ (еквивалентът на българската Комисия за енергийно и водно регулиране - КЕВР) да предоставя ограничен брой тарифи – 4 за снабдяване с природен газ и 4 за електроснабдяване с цел по-лесен избор. Въпреки това проверка на експертите показа, че потребителите все още имат голям избор между множество доставчици и над 35 различни тарифни планове.
Ето и някои от разликите в предлаганите планове:
Различна продължителност на договора (например 12 или 24 месеца)Колко клиенти са сменили са доставчика си?
Фиксирана или променлива цена (например цената може да е различна в различните часове от деня или да се индексира с времето)
Липсата или наличието на такса за предварително прекратяване на договора (при различните планове тази такса варира между 0 и 30 паунда)
Начина на плащане: плащане след получаване на фактура, чрез директен банков дебит или чрез предплащане
Източник на електроенергията – например „зелен“ тарифен план за енергия от ВЕИ
Самостоятелни или комбинирани (електроенергия + газ) планове
Отстъпки, ваучери и други
През 2014-та общо 3,1 милиона клиенти във Великобритания са сменили доставчика си на ток (общият брой битови потребители на острова е около 27 милиона). Данните на Ofgem показват, че от началото на 2003 г. са регистрирани общо над 52 милиона смени.
От 2008-ма насам се наблюдава спад в степента на смяна на доставчик, главно поради това, че големите шест компании (това са British Gas, EDF Energy, npower, E.ON, Scottish & Southern Energy и ScottishPower) са спрели да предлагат услугите си „от врата на врата“. За сметка на това пък все повече клиенти избират различна услуга или тарифа при настоящия си доставчик.
Повече конкуренция – по-изгодни предложения за клиентите
През 2014-та година над една трета от сменилите доставчика си клиенти са отишли при сравнително нов и неголям доставчик. Конкуренцията от по-малки фирми допълнително оказва ефект върху големите доставчици, които ще трябва да свалят цените, за да могат да се съревновават с новите, по-малки участници на пазара, сочат заключенията на британския регулатор. Към момента пазарният дял на малките доставчици е около 8%, но се очаква през 2015-та той да нарасне.
Данните показват, че клиентите сменили доставчика си на ток от началото на 2015-та са успели да спестят средно около 300 паунда (около 420 евро) на година.
Потребители, които са стояли при един и същи доставчик с години, са плащали повече за енергия. Независимо проучване през 2009 е показало, че тези клиенти са пропуснали да се възползват от спестявания възлизащи общо на над 1 милиард паунда (над 1 млрд. евро).
Опитът от енергийния пазар за домакинствата във Великобритания показва следното:
Даването на реално право на избор и сравнително лесният процес за смяна на доставчик е довело до силна конкуренция и появата на доставчици, които притискат по-големите компании да свалят цените и да подобрят качеството на обслужване.
Всяка година милиони клиенти сменят доставчика или избират нов тарифен план при настоящия си доставчик. Въпреки това има много клиенти, които по една или друга причина не се възползват от правото си и възможността да спестят.
Въпреки че качеството на „стоката“ ел. енергия е едно и също, различните тарифни планове включват множество опции по отношение на начини на плащане, тарифи, бонуси за клиентите и други.
Tweet |
|