EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

32,4% спад на продажбите на камиони в Европа

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

32,4% спад на продажбите на камиони в Европа

mail13:25 | 26.01.2010прегледи 1179 коментарикоментари 1


Радослав Лазаров

През 2009 г. продажбите на нови автомобили в Европа* отбелязват спад от 32,4% в сравнение с нивата от 2008 г. Това показват публикуваните днес резултати на Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА).
Тревожната тенденция засяга всички страни и сегменти. Общо за миналата година са продадени 1 706 996 леко и тежкотоварни автомобили и автобуси в двадесет и осемте държави участващи в статистиката на АСЕА. През 2008 г. пазарът е бил далеч по-благоприятен, въпреки започналата още в средата на годината криза – тогава са били регистрирани 2 525 836 нови търговски превозни средства.


Ванове (30,3% спад)
При лекотоварните автомобили с обща маса до 3,5 тона спадът в търсенето е 30,3%. Процентът е максимално близо до общата тенденция предвид това, че вановете са е най-масовите търговски превозни средства. За цялата 2009 г. са продадени общо 1 421 770 броя, докато година по-рано числата са 2 039 557. Пониженото търсене в Западна Европа е 27,9%, докато кризата далеч по-чувствително се усеща при новоприсъединените страни членки на Европейския съюз – спад от 49,7%. Най-добре е пазарът във Франция – спад от само 18,8%, докато в Латвия положението е най-тежко – занижено с 77,7% търсене.
България е сред страните в „златната среда” в тази статистика и дори е преди Чехия (-67,6%) с намаляване обема на търсене с 67,3%. В абсолютни стойности през 2009 г. у нас са продадени едва 2836 нови вана, докато година по-рано новите регистрации са били 8669.


Камиони (43,8% спад)
При камионите с маса над 3,5 тона през миналата година са продадени 245 915 тежкотоварни автомобили, което е спад на годишна база от 43,8% спрямо реализираните през 2008 г. 437 444 броя. Западноевропейските страни бележат сериозен спад в търсенето от 40,2%, докато на изток свиването на пазара е по-сериозно – 63,6%. Най-добре в тази обстановка се справя Холандия със само 35,5% спад, докато Литва е на дъното на тази класация с 85,2% свиване на пазара.
Къде е България? И в тази класация родния бизнес не е сред най-засегнатите и се представя добре на фона на останалите наскоро присъединени към ЕС страни със спад от 75,4%. За съжаление продажбите на нови камиони у нас през 2009 г. не успяха да преминат границата от 1000 броя – общо 932 броя бяха реализирани, на фона на 3790 само преди година.


Тежкотоварни камиони (47,9% спад)
Най-важния сегмент за растежа на една съвременна икономика е строителството, а то на свой ред се нуждае от тежкотоварни камиони. Този сегмент е най-сериозно засегнатия от финансовата нестабилност през изминалата година – спад от 47,9% или 164 645 броя спрямо 316 030 продадени тежки камиони през 2008 г. Лидер и тук е Холандия със само 36,2% намаляване на търсенето.
В България покупките на строителни машини бележат голям спад от 79,3% или само 495 броя за 2009 г. срещу 2389 за 2008 г. Причината за този отлив до голяма степен се крие в срива на строителния и жилищен пазар. Голямо значение оказва и пониженото търсене на лизингови услуги.


Автобуси (19,5%)
Най-добре финансовата криза понася транспортния сектор. До голяма степен това се дължи на дългосрочните планове и договори характерни за този сегмент, при които понякога се касае за пет и повече годишни срокове за изпълнение на поръчки. Това е и причината през 2009 г. пазарът на автобуси да е свит само с 19,5%, като някои страни бележат и ръст. Става въпрос за най-големия пазар на автобуси Франция, която отбелязва ръст от 12,4%. Ръст бележат Гърция 76%, Дания 34,2%, Унгария 23,8% и Словакия 12,6%, но техните пазари са сравнително малки по мащаби.
Общоевропейската тенденция на свиване на пазара важи и за България, макар при нас тя да се усеща доста по-осезателно. Родните туристически и транспортни фирми са закупили 176 броя нови автобуси през миналата година, което е спад от 45,8% в сравнение с продадените 325 броя през 2008 г.


Продажби на нови камиони в България за 2009 г.

1. Mercedes-Benz – 436 броя
2. Iveco - 256 броя
3. Scania - 110 броя
4. MAN - 102 броя
5. DAF - 76 броя
6. Volvo - 69 броя
7. Renault - 41 броя
8. Nissan - 3 броя
9. Isuzu - 2 броя
10. Ford – 1 брой


Продажби на нови автобуси в България за 2009 г.

1. Iveco – 82 броя
2. Isuzu – 49 броя
3. Mercedes-Benz – 43 броя
4. MAN – 2 броя


Заб.: * - Под термина „Европа”, Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА) има предвид пазарът на страните членки на Европейския съюз (без данни за Кипър и Малта) и тези на Европейска асоциация за свободна търговия – Исландия, Норвегия и Швейцария, но без данни за Лихтенщайн.
Данните за продажбите в България са на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП).


 
Коментари
 
Живко - 26-01-2010 г. 16:46:03

Интересно защо са само 4 фирмите продаващи автобуси у нас!??? Къде са другите и защо не обявяват официално продажбите си - особено тези които се произвеждат в Турция - BMC, Otokar, Temsa, и разни други...

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg