АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
335 млн. лв. приходи за страната от бира
"Производството и продажбата на бира в България генерират близо 530 млн. лв. добавена стойност и над 335 млн. лв. приходи за бюджета на страната. По обем на бирения пазар през 2021 г. отново сме на 12-о място в страните от ЕС, а по консумация на пиво на глава от населението сме на осмо място със 77 литра". Това съобщи Ивана Радомирова – изпълнителен председател на Съюза на пивоварите в България (СПБ), по време на посещението си в "Загорка" АД заедно с ръководството на Българската стопанска камара (БСК), съобщиха от Камарата.
Председателят на Управителния съвет на БСК Добри Митрев, зам.-председателите на БСК Мария Минчева и Станислав Попдончев, браншови организации, които членуват в БСК, и синдикални лидери от КНСБ посетиха завода в Стара Загора.
Посещението беше организирано от Съюза на пивоварите в България по време на втория информационен ден по проект TransFromWork. Работодатели и синдикати имаха възможност да наблюдават производствените процеси в пивоварната, да се запознаят с историята на компанията, да направят обиколка на завода, да научат повече за процеса на получаване на напитката и да посетят "Светът на Загорка" – музей на бирата, със сертифицирана от Министерството на културата експозиция.
Музеят разполага с колекция от над 130 уникални експоната, измежду които бутилки, етикети, чаши, подложки, кенове, отварачки, рекламни материали, книги, снимки, архивни документи, фотографии, медали, значки на бивши служители. Сред най-интересните експонати е бирена бутилка от 1902 г., откогато съществува пивоварната.
Днес "Загорка" АД е лидер на българския бирен пазар и част от групата на "Хайнекен" (HEINEKEN) и "Кока-Кола" (Coca Cola HBC), които през 1994 г. закупуват 80 на сто от акциите на пивоварна "Загорка", се напомня в прессъобщението. Заводът произвежда над 1 250 000 хектолитра годишно. Инвестициите на пивоварната оттогава до днес са над 130 млн. евро в модернизация и разширяване на производството, с което пивоварната е сред най-модерните в региона. През всички тези години дружеството се утвърждава като атрактивен работодател и социално отговорна компания. В нея работят близо 500 служители и се произвеждат 8 марки пиво – международни и национални марки бира.
От 2021 г. "Загорка" АД се фокусира върху три основни компонента – грижа за околната среда, социална отговорност и отговорна консумация.
Втори информационен ден по проект TransFormWork
Споделяне на резултатите от анкетни проучвания сред работодатели и служители, свързани с практически аспекти на дигиталната трансформация в предприятията, представяне на Европейска рамка за дигитални компетентности – DigComp 2.1, възможности за финансиране по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост и Програма “Развитие на човешките ресурси” 2021-2027, споделяне на добри практики в сферата на дигитализацията от самите предприятия – това бяха водещите теми по време на Втория информационен ден по проект TransFormWork в Стара Загора на 10 февруари.
Целта на проекта е да помогне за изследването на влиянието на дигитализацията върху социалния диалог на национално ниво и да открие международните добри практики, свързани с интегрираните цифрови технологии в света на труда, както и да помогне за преодоляване на предизвикателствата от въвеждането на Рамковото споразумение на европейските и социални партньори по дигитализация.
Дигитализацията все още е нова тема на браншово ниво по отношение на колективните трудови договори
От направените проучвания към края на двугодишния период на проекта става ясно, че дигитализацията все още е нова тема на браншово ниво по отношение на колективните трудови договори (КТД) – неизползван потенциал за намаляване на рисковете за двете страни. Водеща остава ролята на национално представените организации на работодателите и на работниците и служителите за развитие на социалния диалог в областта на дигитализацията. Дигиталната стратегия за развитие на предприятията следва да стъпва на диалог на всички йерархични нива в предприятието, но в същото време много работодатели не са създали или не са комуникирали с наетите процедури, позволяващи всеки да заяви необходимостта от включване в обучение, което да повиши дигиталните му умения.
Изводите от проучване сред 22 предприятия
Изводи от направеното проучване сред 22 представители на микро-, малки, средни и големи предприятия от 10 икономически дейности в сферата на производството, преработващата промишленост, търговия, услуги, образование, култура, представено от зам.-председателя на БСК Мария Минчева, показват, че:
· В 36 на сто от тях е сключен КТД, обхващащ условията на труд;
· Само в 10 на сто от сключените КТД са обхванати въпроси за дигиталната трансформация на предприятието – в хотелиерството и ресторантьорството;
· В 45 на сто от анкетираните предприятия има внедрена дигитална стратегия – ИТ сектор, хотелиерство и ресторантьорство, аутсорсинг, преработваща промишленост, образование;
· В 82 на сто от предприятията през последните пет години са въвеждани нови технологии, касаещи: нива на заетост (47 на сто), изисквания за квалификация/умения (77 на сто), здравословни и безопасни условия на труд (66 на сто), организация на работно време (47 на сто);
· Новите технологии водят до нови форми на производствени системи и промени в организацията на работа в 48 на сто от предприятията;
· В 55 на сто от предприятията има система за неформално придобити умения, а над 90 на сто от обученията, свързани с работа, се заплащат от работодателя;
· 100 процента от анкетираните споделят, че базовите дигитални умения на служителите им са от съществено значение, а значението на междуличностните "меки" умения е по равно определено като сравнително и много важно.
Tweet |
|