АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
34% от българите искат да са предприемачи
Въпреки че позитивното отношение на българите към предприемачеството през 2016 г. се е увеличило значително спрямо миналата година, то все още остава по-ниско от средното в глобален мащаб. Това показва Седмият годишен доклад на Amway за предприемачеството (Amway Global Entrepreneurship Report - AGER), иницииран от Amway в партньорство с Техническия университет в Мюнхен.
Само 59% от българите имат позитивна нагласа съм предприемачеството, което е значително увеличение с 5% в сравнение с 2015.
Данните от проучването на индекса AESI през 2016 сочат, че само 34% от респондентите имат желание да станат предприемачи, а 20 % са убедени, че притежават качествата да създадат бизнес. Една четвърт споделят мнението, че не биха се отказали от намерението си да започнат собствен бизнес, ако семейството и приятелите им се опитат да ги разубедят.
Изпълнителният директор на Amway за Румъния, България и Гърция Йоана Еначе подчертава позитивните аспекти в нагласите на българите към предприемачеството: “Като сравнително млад пазар за Amway, България продължава да ни поднася много приятни изненади. Нарастването на дела на българите, които биха започнали собствен бизнес е много добър знак, че обществото се консолидира от икономическа гледна точка. Българите приемат с охота новите идеи и подхождат с голям ентусиазъм към доказване на личните си качества. Ето защо Amway застава зад тяхното желание да постигнат по-висок стандарт и ги окуражава да дават най-доброто от себе си”.
“Предприемаческият потенциал на българите, дефиниран като сбора от всички, които отговарят „Мога да си представя, че стартирам собствен бизнес“ не се е променил от 2015 г. насам, но все още нивото му е много по-ниско в сравнение с осреднените показатели в световен мащаб. През 2016 г. 24% от отговорилите в България могат да си представят, че стартират собствен бизнес, докато осреднените данни за Европа сочат 39%.
Българите показват по-скоро ниско ниво на увереност по отношение на търсене и намиране на свои клиенти в качеството си на предприемачи – твърдят го 31% от запитаните. От тях 43% са на възраст под 35 г., а 37% са между 35 и 49 г. Отговорилите с висше образование се чувстват по-комфортно с намирането на клиенти спрямо онези, които не са завършили университет.
“Ниските нива на позитивно отношение към предприемачеството на респондендите в България спрямо осреднените данни за Европейския съюз могат да се обяснят с редица институционални, социо-културни и икономически характеристики, както и със специфични аспекти на прехода в България. През последните 10 години климатът за развитие на предприемачеството се е подобрил значително, но все още съществуват големи предизвикателства пред започването на бизнес в страната. Например, все още е трудно да се намери начален капитал за стартиращ бизнес. Има недостиг на образователни програми по предприемачество и нужда да се показват позитивни примери на успели предприемачи, които не просто са постигнали успех, а и спазват законите и играят по правилата. В същото време в медиите се тиражират предимно негативните примери за предприемачи – онези, които не уважават правилата и чиито пример влияе негативно върху отношението към предприемачеството от страна на населението. Обучението по предприемачество би могло да повлияе позитивно не само върху нагласите на хората, но и върху шансовете за оцеляване и успеха на всеки нов бизнес“, заявява доц. Десислава Йорданова, академичен съветник на AGER за България.
По отношение на личната мотивация за стартиране на собствен бизнес най-важните аспекти за българите са „независимостта от работодател, възможността сам да съм си шеф“ и “възможност за допълнителен доход” (28%). Това са били основните мотиви и миналата година.
Tweet |
|