EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

3,8 млрд. лв. са инвестирали веригите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

3,8 млрд. лв. са инвестирали веригите

mail11:03 | 11.12.2018прегледи 3203 коментарикоментари 0


Седем от най-големите търговски вериги у нас са инвестирали над 3,8 милиарда лева в България. Това показа анкета, проведена в рамките на Сдружението за модерна търговия с участието на членовете му Kaufland, Billa, Lidl, dm, МЕТРО, T-Market и Deichmann, които заемат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки у нас. В тези компании работят над 18 600 българи, като само за 2017 година са били наети около 5 500 нови служители.

Участниците в анкетата работят с над 1 000 български производители, от които няколко десетки изнасят успешно на външни пазари, благодарение на партньорството си с търговските вериги. Според данните от анкетата тези седем вериги само за 2017 година са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на значими за обществото социални проекти и над 16 тона храни на стойност почти 69 000 лева на Българска хранителна банка и БЧК.

Инвестициите подобряват качеството на живот на българите

Участниците в анкетата са инвестирали над 3 820 000 000 лева за развитието на веригите си в България. Тези средства са се влели директно в българската икономика, тъй като с дейността им е свързана цяла екосистема от компании. Това са строителни фирми; техни подизпълнители, специализирани в изграждането на ОВК, охранителни, ВиК, електрически и много други системи; фирми за поддръжка и охрана и така нататък.

Инвестициите са насочени основно към разширяване на мрежата от търговски обекти. Така, към края на 2017 г. седемте компании имат повече от 430 магазина в цялата страна. С най много филиали е Billa със 115 обекта. На второ място е Lidl с 92 магазина. Следват dm – 72 филиала, T-Market – 65, Кауфланд – 56, Deichmann – 22 магазина и МЕТРО с 13 обекта.

През последните почти две десетилетия, развитието на веригите изцяло промени начина на пазаруване на българите. Хората високо оценяват удобството на просторните, модерни и удобни магазини с големи паркинги и много каси, което спестява чакането на опашки. Освен това те имат достъп и до огромно разнообразие от продукти на достъпни цени с високо качество, което се гарантира от международно доказаните процедури за контрол на асортимента.

Контролът е една от причините веригите да инвестират и в изграждането на модерни логистични центрове. Така всяка партида, която постъпва е подложена на стриктна проверка преди продуктите да се отправят към магазините. Логистичните центрове имат огромна добавена стойност и за оптимизиране на транспорта на стоките до магазините, което води да намаляване на цените за клиентите. Преди навлизането на модерната търговия в България производителите доставяха стоката си до стотици малки магазини и тържища. Днес те доставят само до един логистичен център, а по-нататъшното разпределение на продуктите остава в ръцете на търговските вериги.

Разширяването на филиалните мрежи на големите търговски вериги доведе и до подобряване на средата за живот. Обичайна практика е в близост до магазините да се изграждат детски площадки, зарядни станции за електромобили и дори паркове. Освен това наличието на големи денонощно осветени магазини допринася и за повишаване на сигурността в районите на магазините на големите търговски вериги.

Над 18 600 българи се осигуряват „на светло“

Развитието на сектора на модерната търговия донесе огромни позитиви и за трудовия пазар в България. Само седемте вериги, участвали в анкетата са създали над 18 600 работни места, като за една година броят им се увеличил с 5 430. Важно е да се подчертае, че тези хора се осигуряват на пълната си заплата, което допринася и за изсветляването на икономиката на страната. Освен това те работят при стриктно спазване на трудовото законодателство и се ползват от редица социални придобивки, осигурени от компаниите. Търговските вериги допринасят за развитието на пазара на труда и понижаването на безработицата и чрез създаването на работни места в компаниите от екосистемата, обслужваща техния бизнес като фирми за почистване, охрана и поддръжка.

Големите търговски вериги са предпочитан работодател и заради възможностите за кариерно развитие в международни компании. Могат да бъдат посочени десетки примери за българи, които са започнали кариерата си в страната и в момента успешно се реализират в клонове на веригите в чужбина. Има и десетки случаи, при които българи са стартирали кариерата си в Kaufland, Billa, Lidl, Metro сили dm в Австрия или Германия и са се завърнали на мениджърски позиции в България, с което са внесли добрите международни практики на компаниите-майки у нас.

Важна част от тези добри практики по отношение на развитието на персонала са постоянните обучения на служителите, които помагат за тяхното професионално и личностно израстване. Всяка година търговските вериги инвестират огромни средства в курсове и тренинги, от което печелят както хората, които работят в тях, така и клиентите, които получават компетентно обслужване и съвет. Добър пример за такава практика са специализираните обучения, които dm организира за своите служители и, които са основа за въвеждането на професията „дрогерист“ у нас. Те се провеждат в партньорство с Професионалната гимназия по екология и биотехнологии и са с продължителност една година, в рамките на която се изучават биология, технология на храненето, биохимия и така нататък. В резултат на това задълбочено обучение служителите на dm придобиват изключително задълбочена експертиза, която надхвърля компетенциите на продавач-консултанта.

Търговските вериги Billa, dm, Lidl и Kaufland допринасят за развитието на трудови пазар у нас и с подкрепата си за все още сравнително новата за България система за дуално обучение. Техни мениджъри често са лектори в часовете на специализираните паралелки за търговия и споделят опита си, който са придобили в силно конкурентен и непрекъснато развиващ се сектор. Освен това членовете на СМТ осигуряват и работни места за учениците от 11 и 12 клас на дуалните паралелки.

Партньорството с веригите развива бизнеса на над 1 000 български производители

Друг много важен ефект от навлизането на модерната търговия е и подкрепата за развитието на българското производство. Над 50% от стоките във веригите са на български производители, а при някои делът достига 75%. Тези стоки се осигуряват от повече от 1 050 производители - доставчици на шестте компании, участвали в анкетата.

Допълнително, членовете на СМТ провеждат и редица инициативи, с които подкрепят бизнеса на българските производители. Например Billa инвестира в развитието на българското земеделие чрез програмата си „Градините на Билла“ и развитието на бранда „Българска ферма“. Kaufland подкрепя българските фермери като осигурява средства и ноу-хау за сертифицирането им по стандарта Global G.A.Р. Lidl пусна серията „Родна стряха“ и проведе кампанията „Съхрани българския вкус“, с което наложи на пазара традиционни български храни. Metro стартира програмата "Отгледано с грижа в България" с която се изкупува продукция директно от фермери в регионите, в които компанията има магазини.

Подкрепата за родните производители се изразява и в споделянето на огромния опит, който веригите имат от практиката си в България, и в Европа. Благодарение на това много производители оптимизираха своите процеси и израснаха, а най-добрите дори излязоха на международните пазари. Към края на 2017 година 26 български компании успешно реализират продукцията си във филиали на търговските вериги в чужбина.

Големи компании даряват милиони за развитието на обществото

Само през 2017 година участниците в анкетата са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на социални инициативи за подкрепа на важни за обществото проекти. Например, Lidl проведе инициативата „Ти и Lidl за по-добър живот“, в рамките на която финансира 30 проекта на локални НПО и така допринесе за подобряването на средата на живот. Сред тях бяха инициативи като „Мисия здрави деца“ на Сдружение „Знание“, Ловеч; „Учим се и растем заедно“ на читалище „Родина, Стара Загора; „Светът на слепите хора“ на Фондация „Очи на четири лапи“ и много други.

Billa провежда кампанията “Аз обичам България“ и всяка година дарява десетки хиляди за опазването на важни български паметници като монумента на връх Шипка или „Панорамата“ в Плевен. Освен това с финансовата подкрепа на компанията са подпомогнати с помощни средства над 1000 незрящи български граждани. Billa помага финансово и на двойки с репродуктивни проблеми и в резултат на тази подкрепа, през изминалата година са родени две бебета.

dm дарява средства за закупуване на апаратура за детски лечебни заведения. Компанията подкрепя финансово и неправителствени организации като Фондация „Живот със синдром на Даун“. Освен това популяризира и екологични инициативи като организира кампанията „Капачки за усмивки“.

МЕТРО се грижи и за опазване на българските кулинарни традиции с подкрепа на локални кулинарни фестивали, които представят автентични български храни – сред тях фестивалът „Кулинарното наследство на Тракия“ в  Ивайловград, Празникът на реселешкия лук, Празникът на смилянския боб и други. Компанията инвестира и в усилията на местните общности да регистрират своите уникални храни по европейските програми за качество - Защитено географско указание и Защитено наименование за произход.

Общо през 2017 година седем от членовете на СМТ са реализирали 80 социални проекта. Допълнително тези компании са дарили и над 16 тона храна на стойност почти 70 000 лева на организации като БХБ и БЧК, с което са помогнали на хиляди крайно нуждаещи се българи.

Във връзка с резултатите от анкетата Йордан Матеев, изпълнителен директор на СМТ , заяви: „Всеки месец през магазините на само шест от членовете на нашето сдружение минават почти 14, 5 милиона души, което говори за доверието на българските потребители. С навлизането си у нас компаниите от модерната търговия създадоха един нов модел на пазаруване, който е изцяло в полза на клиента. Удобството, богатия асортимент и най-вече доброто качество, предоставено на достъпна цена са само част от критериите, които карат хората да избират веригите.“


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg