АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
+40% ръст на продажбите на скъпи яхти
Едни от най-богатите хора на планетата са купували луксозни и огромни яхти през миналата година, пише в анализ на базираната в Лондон консултантска компания Knight Frank, от който става ясно още, че продажбите на луксозните яхти са нараснали с 40% през 2015 г. в сравнение с предходната 2014 г.
В поръчаното от компанията проучване са участвали около 45 000 души, които са сред хората с най-голямо състояние в света, чието общо богатство превишава 500 млрд. долара.
Според класификацията на Knight Frank, луксозни са онези яхти с дължина най-малко 180 фута (около 55 метра) и точно такива яхти са най-популярните сред най-богатите хора на планетата, които са готови да платят огромни суми за пътешествия в световния океан. Такива яхти обаче не само че са много скъпи, но и тяхното поддържане и обслужване е скъпо. Според американската асоциация на притежателите на суперяхти (United States Superyacht Association - USSA), средната сума за едногодишно обслужване на такива яхти е 4,75 млн. долара.
Данните на базираната в Монте Карло компания Y.Co, специализирана в продажби на луксозни яхти, показват, че общата сума на продадените през миналата година яхти със средна дължина от 154 фута (около 47 метра) възлиза на 350 млн. долара. „Това е двукратен ръст спрямо продажбите през предходната 2014 година", посочва изпълнителният директор на компанията Чарлс Биркет. Той обаче уточнява, че въпреки нарасналите продажби, пазарът все още е далеч от 2008 г. - най-добрата за пазара година. Неговите прогнози са в края на 2016 година да бъдат продадени 48 суперяхти с дължина до 328 фута (около 100 метра).
Данните на друга компания за продажби на луксозни яхти - Boat International, показват, че през миналата година са продадени 16 суперяхти с дължина около 60 метра. Според отчета на компанията, в който се посочва само броят на продадените яхти, а не сумите, сключените през 2015 г. сделки са за 20 яхти повече в сравнение с предходната 2014 г.
В анализа на Knight Frank се казва, че се е променил и начинът на използването на яхтите. Ако предишните години са преобладавали пътешествията в Карибско море, Мексиканския залив и Средиземно море, то през миналата година направленията са променени, като са предпочитани по-рискови пътувания към Антарктика и Азия. За такива рейдове обаче са нужни и по-сигурни яхти, с което са се съобразили пък производителите на луксозните съдове.
По думите на Чарлс Биркет, „новите клиенти са по-млади хора, които са и по-смели и предпочитащи риска, те се увличат от водните спортове и за тях традиционните морски круизи са скучни".
Новите яхти изискват и по-квалифициран персонал за обслужване. Според Y.Co, за по-дългите съдове вече се търсят лекари и инструктори за различните водни спортове.
Суперяхтите не са единствената „скъпа играчка" за богаташите. В анализа на Knight Frank са посочени и други скъпи вещи, за които се хвърлят милиони долари: автомобили, колекционерски уникати, предмети на изкуството. „Хората са готови да платят все по-големи суми за своите увлечения", обобщават авторите на анализа от Knight Frank.
Tweet |
|