АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
42% от Дунав мост II готов
Изпълнителят на проекта за строителството на Дунав мост 2 - испанският консорциум FCC, информира, че към края на януари са изпълнени около 42 на сто от предвидените по договора строителни дейности.
От испанската фирма уточниха за БТА, че изпълнението на прилежащата инфраструктура е средно 30 процента. Изпълнението на земните работи е 15 процента, а на съоръженията на ж.п. и пътни надлези - 60 на сто. При комуникациите и ВиК инсталациите изпълнението е 45 процента, при жп сградите - 10 процента, а при жп съоръженията и инсталациите - 4 на сто. Монтажът на връхната конструкция на моста може да започне след като бъде одобрен окончателният вариант, който е предаден на инженера на проекта в началото на януари т.г., уточняват от консорциума.
Към края на януари 2010 г. от осигурените средства, предназначени за изграждането на моста, са усвоени 100 процента от предоставените средства от Френската агенция за развитие (AFD) и от германската Кредитна институция за възстановяване (KfW), казаха от Звеното за управление на моста. От безвъзмездните средства, договорени с ЕС, са усвоени 48 292 хиляди евро, което е 69 на сто от ангажимента по финансовия меморандум. От заемите на ЕИБ, осигурени по проекта, са изтеглени 5 500 000 евро от първия транш, и 15 000 000 от втория, твърдят от Звеното за управление на моста.
Финансовият меморандум по проекта за строителството на пътно-железопътния мост Видин - Калафат, Дунав мост 2, по програма ИСПА стартира през 2004 година. Срокът му изтича в края на 2010 г. Изпълнителят на проекта - испанският консорциум FCC, подписа договора за строителство на Дунав мост 2 и прилежащата му инфраструктура през януари 2007 г. и обеща за 38 месеца да построи обекта. Изпълнителят заявява ангажираност, че ще приключи реално дейността по моста към средата на 2011 година.
Инж. Константин Жипонов, заместник-ръководител на Звеното за изграждане и управление на Дунав мост 2, каза за БТА, че оптимистичният вариант е мостът да е готов през юни 2011 година, а песимистичния - пет месеца по-късно. Най-вероятно е да има и оскъпяване на обекта с около 20-30 процента.
Причините за удължаване на крайните срокове не са малко, сред тях са сложните геоложки условия в района - във водата и на брега, закъснялото с близо година получаване на разрешителни от румънската страна за предоставяне на достъп на испанската FCC Construccion на румънския бряг и забавените процедури на отчуждаване на румънски земи, обясниха експертите. По договор Румъния трябваше да даде разрешителните за достъп до своя бряг
през юни 2008 г. , но това стана с почти година закъснение - на 15 май 2009 г. Затова едва през есента миналата година стартира изливането на опорните колони на моста в средата на река Дунав.
Румънската страна трябва да изгради само инфраструктурата към мостовото съоръжение на своята територия. Засега там са изградени опитните пилоти и са завършени изпитанията им. В момента FCC извършва подготовка за строителни дейности и на румънския бряг.
На българския бряг строителните дейности както по мостовото съоръжение, така и по инфраструктурата са в доста напреднала фаза.
В края на миналата годината започна изливането на опорните колони на Дунав мост 2 в най-дълбоката част на реката при Видин - Калафат и в близост до румънския бряг, разказа инж. Константин Жипонов. Изградена е над 650 метра сухопътна връзка до острова, на който стъпва съоръжението.
Готови са напълно фундаментите на Дунав мост 2 при българския бряг. На дълбочина от 80 метра са изградени осемте стоманобетонни пилота.
Изграждането на инфраструктурата на бъдещия мост се строи паралелно с мостовото съоръжение и е в доста напреднала фаза.
Забавянето на процедурата по даване на концесията за добив на пясък, необходим за строителните дейности, е най-сериозният проблем на обекта "Дунав мост 2", посочва главният мениджър на обекта от испанския консорциум FCC Алберто Бергара.
Според специалистите възможно е поради забавянето на концесията за изкопни земни маси, за получаването, на която според МРРБ са необходими най-малко 18 месеца, испанската фирма FCC да премине към резервния вариант за решаването на проблема - подходите към Дунав мост 2 да бъдат изградени не чрез насип, а като естакада. Проектът на съоръжението с дължина около 100 метра може да бъде завършен за 40 дни, посочват експертите.
Да се запознаят на място със строителните работи по Дунав мост 2 и възможностите за ускоряване на изграждането на инфраструктурното съоръжение утре във Видин ще бъдат премиерите на България и Румъния Бойко Борисов и Емил Бок, съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет. По покана на премиера Бойко Борисов на официално посещение у нас днес и утре ще бъде румънският му колега Емил Бок.
Tweet |
|