АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
5,768 млрд. лв. бюджет нужен на АПИ
При наличен бюджет от общо 1,865 млрд. лева, 5,768 млрд. лева е необходимият бюджет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и недостигът е 3,903 млрд. лева. Това каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Явор Пенчев по време на извънредното заседание на ресорната парламентарна комисия, на която се обсъжда предложението за актуализация на държавния бюджет.
Недостигът по текущ ремонт и поддръжка е в размер на 2,784 млрд. лева, а недостигът по перо "капиталови разходи" е 565 млн лева, допълни Пенчев.
Той напомни, че бюджетът на АПИ за тази година беше е 2,2 млрд. лева, от които - за текущ ремонт и поддържка (ТРП) са 1,2 млрд. лева, а за основен ремонт и ново строителство - 1,047 мрд лева. През миналия месец е направена корекция в бюджета за финансиране на общински ВиК проекти и пътища - 418 млн. лева, които са приспаднати от бюджета на АПИ, като от тях 100 млн. лева са приспаднати от бюджета за ТРП, а останалата сума е приспадната от бюджета за основен ремонт. По този начин в бюджета на АПИ останалите средства за ТРП са 1,095 млрд. лева, каза Пенчев. Той напомни, че по решение на НС АПИ трябваше да плати половината - 650 млн. лева, от всички задължения на агенцията по сертифицирани дейности, като те са платени от останалите средства за ТРП, които са 1,095 млрд. лева. Останалата половина от дължимите суми - 520 млн. лева, ще бъде платена на фирмите, когато са изпълнени условията по решението на НС. По същото решение на НС АПИ е длъжна да завърши всички започнати миналата година ремонти, както и от утвърдения бюджет на агенцията да плати и тези суми, които са още 1 млрд. лева.
67 млн. лева са платени за зимно почистване през 2022 г., 420 млн. лева са новите задания, които ще бъдат извършени тази година, като до момента одобрени и възложени задания има за 152 млн. лева и 63 млн. лева в момента са в процес на издаване, 48 млн. лева ще се похарчат за знаци и маркировки и 998 млн. лева ще се похарчат за нови задания по тези ТРП, за които има технологични проекти.
Всичко това прави обща сума от 3,879 млрд. лева. Огромната част от тази сума е за стари задължения, по които НС ни задължи да плащаме. От тази сума, след като извадим 1,095 млрд. лева, предвидени в бюджета, недостигът, който остава по текущ ремонт и поддържка, е в размер на 2,784 млрд. лева, пресметна Пенчев.
По бюджет са били предвидени за капиталови разходи 1,088 млрд. лева, от които се приспадат 318 млн. лева, които се предвиждат за общински проекти. От остатъка - 770 млн. лева, се предвижда да се похарчат 314 млн. лева за основни ремонти и 414 млн. лева за ново строителство, като недостигът по перо "капиталови разходи" е 565 млн лева.
Следващият недостиг е по инхаус процедурите, каза Пенчев и напомни, че заделените в специална сметка близо 500 млн. лева бяха изтеглени обратно от МФ за справяне с последиците от ковид кризата. Това означава, че МРРБ няма предвидени средства за плащане по инхаус процедури, обясни Пенчев. Но към момента АПИ дължи 120 млн. лева - изработени и сетифицирани сертификати, и 476 млн. лева е прогнозната стойност за изработени дейности през 2022 г. - близо 25 километра отсечки, които трябва да бъдат завършени по "Хемус" и по скоростния път Видин - Ботевград, допълни той.
Комисията гласува законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на България за 2022 г. с 8 гласа "за", 7 - "против" и един "въздържал се" на първо четене.
Tweet |
|