АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
60% ръст на оборота чрез факторинг
21:00 | 14.08.2011 2513 коментари 0
Твърди Филип Генов, изпълнителен директор на УниКредит Факторинг ЕАД в интервю за EconomyNews.bg
Факторингът най-общо казано представлява продажба на фактури за пари в брой, срещу отстъпка. Ако една фирма получава пари за своите продукти или услуги със закъснение от 60 или 120 дни, факторинг финансирането ще й даде за този период необходимия оборотен капитал за разплащане със служители, доставчици и партньори. Междувременно ще администрира вземанията й.Г-н Генов, при какви случаи фирмите избират факторинг финансиране вместо стандартния бизнес кредит?
Филип Генов:Принципът при факторинга е прост – ако доставяте на ваш клиент стока и той ще ви плати със закъснение, то за времето на това закъснение, вие имате нужда от средства за да продължите да произвеждате. Ако не разполагате директно с тези средства, то вие или ще разчитате на кредит, или на факторинг. При кредита обаче сумата ще е свързана с обезпечението (ако го имате), което можете да осигурите, а не със сумата на вземането от вашите клиенти.
При факторинга – вие продавате издадените фактури и получавате веднага 85% от стойността на доставените стоки и услуги, а остатъка – след плащането от клиента.
А с обезпечението, с което иначе бихте покрили един оборотен кредит, ние бихме се радвали да осигурите една по-дълготрайна инвестиция, така че да произвеждате повече и по-добре и съответно да доставяте повече.
Важно е също да се изтъкне, че факторингът е средство за управление на вземанията. Това му естество предполага 3 услуги - администриране, управление и събиране на тези вземания. Заедно с това вървят и юридическа помощ при събирането на дългове; кредитен рейтинг на клиента; авансиране на вземания преди падежа и др. Факторингът не е алтернатива на банковия кредит, а финансов инструмент, който може да се използва в допълнение към други средства за финансиране на една фирма.
Междуфирмената задлъжнялост у нас достига около 100 млрд. лева по последни данни на БСК. Може ли да се каже, че паралелно с нарастването на междуфирмената задлъжнялост, расте и интересът към факторинг финансирането от страна на фирмите?
Ф.Г.:Пазарът определено се разширява, доста повече фирми вече имат представа за какво става дума. От създаването си досега ние сме помогнали на над 200 фирми да пораснат и спечелят чрез факторинг. Ние сме единствената финансова институция в България, която предлага покритие на риска на българските вносители при международния факторинг. Активни сме в бизнес дейността си със страни, които са основни търговски партньори на България – Германия, Италия, Австрия и Балканите. Бизнесът със скандинавските страни също е значителен по обем. Фирмите увеличават годишния си оборот чрез факторинг финансирането, отпуснато от нас, с над 60%. За по-голямата част от тях факторингът е средство, което има огромно бъдеще.
От друга страна, факторингът все още не е масова услуга и съответно общо пазарното възприятие за нея продължава да е ниско. Все още пазарът осъзнава факта, че факторингът не е инструмент за управляване на проблемни вземания. С цифри - факторингът продължава да е под 1,5% от БВП на страната. В Западна Европа стандартно делът му е над 5-7% от БВП. Във Великобритания дори надхвърля 10% от брутния продукт на страната. Така погледнато, потенциалът, който факторингът има тук, продължава да е огромен и едва ли ще успеем да го изпълним в следващите няколко години.
На какви условия трябва да отговаря една фирма, за да получи факторинг?
Ф.Г.:Критериите най-общо са, първо, фирмата да прави добър бизнес – при факторинга се анализира не толкова организацията, която кандидатства за финансиране, а нейните клиенти и взаимоотношения с тях. Второ, да има поне 1 година бизнес история. Трето, да работи при условия на отложено плащане – да получава средствата по фактурите си със закъснение от минимум 30 дни. Четвърто, да има търговски оборот от над 1 000 000 лева на годишна база.
Колко струва факторингът? По-скъп ли е от кредита?
Ф.Г.:Цената на факторинга зависи от риска на конкретния клиент, но е съпоставима с тази на краткосрочното кредитиране, което, като клиент, вие бихте получили от банковата система. Цената за фирма, която е малко или средно предприятие, е различна от тази за компания, която е сред десетте най-добри на пазара. Но и в двата случая цената е съпоставима с тази на краткосрочен кредит. Има малко оскъпяване, когато освен финансиране фирмата ползва и административно обслужване – администриране и събиране на вземането. Тогава е с около 0.5% по-скъпо.
Мениджърите, които доскоро сами се занимаваха с всички въпроси от дейността на една фирма – технически, управленски, оперативни – вече усещат необходимост да не се „разпиляват”, а да се фокусират. Факторингът позволява аутсорсване на дейности по управлението на паричните потоци, което дава на един мениджър повече свобода и време за най-важното – развитието на добър и печеливш бизнес. Сравнение с краткосрочното финансиране, факторингът дава по-бърз и лесен достъп до средства, не се иска обезпечение, по-голям размер на отпуснатите средства. Освен това, за разлика от кредита, финансирането чрез факторинг не се записва като дълг в баланса (фирмата няма заеми, които да погасява). А това й позволява да ползва допълнително средства за своето развитие. Факторингът може да осигури алтернативни решения за стартиращ бизнес като намали необходимостта от рисков капитал.
Имате ли случаи, в които не успявате да съберете вземанията си?
Ф.Г.:До този момент винаги успяваме да си върнем финансирането, което сме отпуснали. Тоест просрочия имаме, но загуби - не. Ако някой не плаща, това едва ли е просто защото е лош, обикновено има причини. И понеже обсъждаме и навлизаме в лечението на причините, успяваме, поне към момента, да контролираме нещата. Разглеждаме клиентите индивидуално, според конкретния случай, за да може да намерим решение. Безспорно провизираме и се приготвяме за проблеми, които рано или късно се случват, но определено засега успяваме да преплуваме между лошите вълни.
Как кризата се отрази на вашия бизнес и на вашето дружество в частност?
Ф.Г.:На първо място се промени структурата на доставчиците. Ако през 2007 г. имахме изключително много сделки в сферата на строителството, суровините и материалите, то в момента, в следствие на кризата, техният дял намаля чувствително за сметка на производители и износители от химическата промишленост, електрониката и телекомуникациите, хранително-вкусовата промишленост, текстилната индустрия.Това са сектори, които се развиват добре и с които работим активно. В работата с доставчици от тези сфери на дейност ние виждаме едни от най-сериозните възможности за растеж, в момента, разбира се, в който макроикономическата обстановка се подобри. Също така там, където е възможно, се опитваме да помагаме на добрите фирми в проблемните индустрии (търговия с метали, строителство) и заедно изчакваме нещата при тях постепенно да се съживят.
Трусовете на кризата по отношение на факторинга не се отразяват като кредитни загуби, а в намаляване на бизнеса. Факторинг компанията търпи негативи от намаляване на оборотите на бизнеса й в резултат от свиването на разплащанията и търговските обороти между фирмите. Няма вземания – няма бизнес. Тоест първият съществен проблем за факторинга в резултат на кризата е спадане на оборотите. Въпреки това нетната ни печалба за 2010 г. е малко над 1 милион лева. Ръстът на нетната ни печалба спрямо предходната година е 187%. Нямаме лоши кредити и нямаме загуби от основаването си през 2006 г. досега. Поддържаме стабилен 80% пазарен дял. Въпреки кризата успяваме едновременно да намалим своя риск и да подобрим начина, по който работим. Имаме и признанието на най-голямата професионална факторинг асоциация в света - Factors Chain International, която миналата година ни постави на 4-то място в класация на факторинг компаниите от целия свят и на 1-во място като най-добра факторинг компания в Централна и Източна Европа. Критериите за оценка са ръст, ефективност, обслужване на клиенти. Ние сме единствената кредитираща финансова институция в Европа (а може би и в света, доколкото не знам да има друга), която за цялото си развитие няма фалирали клиенти, няма загуби от лоши кредити и едновременно с това – продължава да се развива и да финансира реалния бизнес.
Как ще се развива факторинг пазара в Бългрия през следващите години според вас?
Ф.Г.:Основно предизвикателство за целия факторинг пазар ще бъде да успее да следва пазарния потенциал и да продължи да расте при контрол на риска и поддържане на качество по отношение на клиентите. Трудно ще бъде да се задържи ефективността по отношение на събирането на пари. От друга страна, се надявам да няма външни за България икономически трусове. Основното предизвикателство през миналата година беше да продължаваме напред въпреки всички прогнози, тенденции и трудности. За съжаление, това е и предизвикателството ни през 2011. Хубавото е поне, че вече започваме да свикваме с него, дори на моменти ни харесва. Визитка
Филип Генов е един от първите специалисти по факторинг у нас. Той е работил за изграждане на факторинговия бизнес не само в България, но и в Чехия, Словакия, Полша, Румъния, Италия, Австрия, Хърватска иТурция.
Има 3 магистратури от престижни университети: магистър по «Международни икономически отношения» от УНСС; магистър по „Банково управление” от италианския университет SDA Bocconi, а най-скорошното му MBA е от London School of Economics.
За компанията
УниКредит Факторинг (УКФ) е първото и най-голямо специализирано дружество за факторинг у нас.
За 2010 г. резултатите на компанията са:
• Почти 600 милиона лева оборот (за сравнение, на целия пазар у нас е около 680 млн. лв.)
• Никакви загуби от основаването си през 2006 г.
• Стабилен 80% пазарен дял
• 187% ръст на нетната печалба
• 160% ръст на бизнеса
• 88% RoE
• Почти 3% Return on Assets.
Компанията бе поставена на 4-то място в класация на факторинг компаниите от целия свят и на 1-во място като най-добра факторинг компания в Централна и Източна Европа. Класацията беше изготвена от най-голямата професионална факторинг асоциация в света - Factors Chain International, през юли 2010 г. Критериите за оценка са ръст, ефективност, обслужване на клиенти.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg