АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
73% е възвращаемостта на франчайз инвестицията
Ралица Русинова
Изследване на franchising.bg сочи, че сред най-силно засегнатите браншове са тези, свързани с покупка на кредит, а най-слабо франчайз компаниите.
Възвръщането на инвестицията при стартиране на франчайз бизнес е 73% до една година, и съответно –24% до две години и 3% до три години след започване на сътрудничеството, се посочва още в изследването.
Стратегическите партньорства позволяват на франчайзополучателите да снижат разходите си. По време на криза е валидна формулата „1+1=3”, твърди Милена Михайлова от национална агенция за недвижими имоти Форос. Според нея предимствата на този тип бизнес перспектива се крият в по-ниските първоначални инвестиции в сравнение с финансовите ресурси за започване на независимо начинание. По думите й със значително по-малко средства може да се завземат по-високи пазарни дялове, ако, разбира се, франчайзът стартира под правилна форма и мениджмънт. Това предполага и по-ниски спадове при неблагоприятна конюнктура, както и дългосрочност във визията.
Този модел обаче е известен с гъвкавост в плащанията на първоначалните и месечните такси, дълъг гратисен период и предоставяне на безплатни фирмени обучения. Средната такса е 5 900 лв., но въпреки това едва 28 % от кандидатите са запознати с принципите на този бизнес модел.
Като най-голяма възможност за развитие се отбелязва наличието на изключително голям брой неразработени ниши особено в сферата на услугите. В търговията на дребно също съществуват цели браншове, в които не се предлага нито един франчайз бизнес.
И докато повечето български предприемачи са „играчи” в бизнес схемата „проба-грешка”, то в новите реалности се залага на природния закон „по-силният винаги оцелява”.
Този модел култивира бизнеса и е бариера срещу кризата, отбелязва Светослав Билярски, управител на Franchising.bg. Франчайз веригите купуват на едро стоки, консумативи, униформи, рекламни материали, софтуеър и т.н. Така се намалява себестойността на продукта или услугата и те стават по-конкурентноспособни по време на криза. Разработват се нови продукти, провеждат се маркетингови проучвания, ползват различни консултантски услуги.
Ето и част от най-големите франчайзодатели в страната и условията, които те предлагат за бъдещите си партньори:
Дон Домат – компанията съществува от десет години, има 7 ресторанта, 2 от които са франчайзи. Срокът за възвръщане на инвестицията е две години. Той е предназначен както за големи компании, така и за предприемачи, които желаят да развият този бизнес като свой собствен. За таксите има две възможности - първоначална такса от 100 000 лв. с месечна такса от 0 до 4% или първоначална такса от 30 000 с месечна такса от 0 до 7%. Необходимата инвестиция е от 50 000 до 400 000 лв., а срокът на договора е 10 години.
Office 1 Superstore – международна франчайзингова компания с централно управление във Флорида, САЩ. Към края на 2009 г. под марката работят над 600 магазини в повече от 30 държави. В България компанията навлиза през 1997 , като предоставя правата върху търговската марка на кооперация „Панда” . Еднократната такса е 2000лв., месечна такса от 220 лв. до 1600 лв., допълнителна инвестиция от 50 000 лв. до 100 000 лв., срок на договора – 5 години.
Address– една от най-големите мрежи от кантори за недвижими имоти. Първоначалната такса се определя от потенциала на региона и на конкретното населено място. Допълнителната инвестиция е от 15 000 лв. до 20 000 лв., а срока на договора е 5+5 години.
Sexwell – приемник е на първите секс магазини Танго, създадени през 1991 г. от 2006 г. предлага партньорство на франчайзингови начала. Първоначалната такса е 2500 лв., месечна такса – 300 лв., срокът на договора е 1 година. Необходима е допълнителна инвестиция за първоначално зареждане от 5000 лв.
Subway – „Световна франчайз верига на 2009 г.”, според класацията TOP 500 на Entrepreneur Magazine. Над 30 000 ресторанта в 86 страни по света. Компанията е основана 1965 г., а първият франчайз ресторант е отворен през 1974г. Плановете на компанията са до 2015 г. в България да оперират 27 ресторанта. Първоначалната такса е 7 500 евро, като 50 % се възстановяват, ако ресторантът отвори до 1 година от подписване на договора. Месечната такса е 8 % от оборота + 4,5 % от оборота на рекламата. Допълнителната инвестиция е от 50 000 до 100 000 евро, а срокът на договора е 20 години.
Insecta – бизнес с много ниска първоначална инвестиция и висока норма на печалба – в някои случаи до 80 %. В зависимост от сезона инвестицията може да се върне за броени месеци. Първоначалната такса е 4400 лв, месечната такса – 7, 5 % от оборота, допълнителна инвестиция няма, а срокът на договора е 4 години.
FitCurves – американската компания Кървс Интернешънъл е най-големият фитнес франчайз в света с повече от 11 000 клуба и 4 милиона членуващи в 74 страни. Компанията навлиза в България през 2009 г. Първоначалната такса е $ 28 000, месечни такси $ 395, срокът на договора е 10 години, необходима е и допълнителна инвестиция.
Computer Troubleshooters – франчайзпакетът е насочен към хора с добри компютърни познания. Типичният франчайзополучател е компютърен специалист, с компетенции на системен/ мрежов администратор, софтуерен консултант или специалист по поддръжка. Входната такса е 6000 лв., месечна такса – 110 лв. събира се и месечна вноска за маркетингов фонд: 20 лв. Срок на договора е 10 г., с възможност за безплатно продължаване. Изисква се допълнителна инвестиция за първоначална локална реклама в местни медии 1000 + лв.
Tweet |
|