АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
73,5 л. средна консумация на бира у нас
Капиталовите инвестиции на членовете на Съюза на пивоварите в България в периода от 2011 до днес са над 315 млн. лева, а считано от 1994 г. - близо 1 млрд. 130 млн. лева, според данни на браншовата организация. В периода 2011-2015 г. членовете на СПБ са излезли с 40 нови марки и асортименти и 102 нови опаковки.
На своя професионален празник – Илинден, Съюзът на пивоварите в България представи някои ключови данни за сектора за миналата и настоящата година.
73,5 л. е средната консумация на бира на глава от населението за 2015 г. и 72% (144 халби бира) за периода 2011 – 2015 г. колкото е и средното потребление на пиво в страните от ЕС през последните 5 години. За сравнение, консумацията на бира в зората на пивоварната индустрия е била един литър на глава от населението годишно. По този показател днес се нареждаме до страни като Белгия и Холандия, изпреварваме Великобритания, но сме далеч зад Чехия (144 л. или 288 халби) и Германия (107 л. или 214 халби).
2% ръст в обема на продажбите на бира в страната (5,3 млн. хектолитра) регистрират пивоварите през миналата година. Има увеличение на в обема на вноса от ЕС и трети страни от 15% и също толкова ръст в обема на износа.
Според данни на Съюза на пивоварите, за последните 5 години в България са произведени близо 25 млн. хектолитра бира, от които членовете на СПБ : „Болярка – ВТ“ АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД и „Ломско пиво” АД имат общ производствен дял 99%. През изминалата 2015 г. те са реализирали 5 050 100 hl пиво, което е почти 4% повече от продажбите им през 2014 г. и общо заемат 93-94% от българския бирен пазар.
Над 341 млн. лв. са приходите за бюджета от производството и продажбата на бира, от които 77,4 млн. лв. са приходите от акциз и 56,6 млн. лв. приходи от ДДС. Тези резултати се отнасят за 95% от членовете на Съюза на пивоварите в България.
Сред открояващите се тенденции за миналата година е спадът, макар и слаб, в продажбите на PET бутилки, 23,5% ръст в продажбите на стъклени бутилки, 5,5% ръст на наливното пиво и 11% ръст при кеновете.
По отношение на консумацията по градове, Русе е безспорен лидер – в града се пие бира 13 пъти месечно. Неотлъчна конкуренция е Монтана – 11 пъти, както и Пловдив и Бургас – 10 пъти. Друг любопитен факт е, че българските мъже като цяло пият 12 пъти в месеца бира, докато жените – 5 пъти. Не само мъжете, но и дамите в Русе също са големи почитатели на пивото и го консумират 9 пъти месечно.
Данните за първата половина на 2016 г. сочат, че продажбите на бира запазват обемите си от същия период на 2015 г. Внесеният акциз е в размер на 33,6 млн. лева, а внесеният ДДС – 21,3 млн. лева.
Налице е тенденция за увеличаване на продажбите през заведенията, а за първите 6 месеца на тази година обемът на продажбите се запазва на нивата за същия период на миналата година. Последна продуктова иновация са непастьоризираните бири, които допълват разнообразието от нови асортименти червено, бок, лагер, тъмно, радлер.
Обичайно в пивопроизводството у нас се влагат годишно 100 хиляди тона малц и 400-450 тона хмел. През изминалата година в страната са произведени 41 000 тона малц. Годишното производството на хмел е около 100-120 тона.
Специален гост на пресконференцията беше Пиер-Оливър Бержерон, генерален секретар на Пивоварите на Европа, който сподели: „Европейската бирена индустрия се възстановява от финансовата криза. Мащабът на икономическия ефект от производството и продажбите на бира е съизмерим с този на БВП на една малка държава-членка на ЕС. Секторът на продажби на бира в сферата на хотелиерството и ресторантьорството генерира около 23 млрд. евро добавена стойност, самият пивоварен сектор - около 16 млрд. евро, а секторите на доставчиците на суровини и материали - над 8 млрд. Около 2,3 млн. са пряко или косвено заетите, свързани с бирения сектор. Икономическият принос на бирения сектор е не само за тези, които работят директно за пивоварните, но и за европейската икономика като цяло. Този принос е важен и за националните икономики и пазари на страните членки на ЕС. Данни за България потвърждават това.“
Тази година пивоварите отбелязват - 135 години пивоварна промишленост в България, 60 години пивоварна наука, 25 години Съюз на пивоварите. По повод на трите юбилея Съюзът на пивоварите в партньорство със Столична община откри и специална фотоизложба, която в снимки разказва за историята на пивопроизводството у нас. Любителите на пенливата напитка могат да се насладят на интересните моменти от „Пътят на българското пиво“ в градинката на „Кристал“ срещу Военния клуб. Изложбата може да бъде разгледана до края на месеца.
Tweet |
|