АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
8 часа за прехвърляне на мобилен номер
Срочен договор с мобилен оператор може да бъде продължен само при изрично писмено съгласие на абоната. Това решиха окончателно депутатите с приетите промени в Закона за електронните съобщения, съобщи БНР. Прието бе изменение на общите условия, но не по-късно от 30 дни преди тяхното влизане в сила, мобилният оператор да уведомява абоната по подходящ начин за направените промени. Депутатите гласуваха всеки абонат при изменение на общите условия в договора по инициатива на мобилния оператор да прекрати индивидуалния договор без санкции в срок до един месец от влизането им в сила. Остава обаче в сила осъществяването на електронните съобщения, повиквания, електронна поща без човешка намеса за търговски цели и реклама да се прекратяват единствено с предварително съгласие на потребителя. Мнозинството не прие предложенията на депутатите от Синята коалиция в промените на Закона за електронните съобщения да бъде изрично определено автоматичното отстраняване от мобилния оператор на търговските съобщения, с което отговорността се прехвърляше от потребителя върху мобилните оператори. Доводите на мнозинството бяха, че в сегашния вариант на закона има достатъчно възможности за защита и отказ от получаването на търговски съобщения и реклами. Прието бе и при сключването на договора в рамките на седем дни всеки потребител да може да се откаже. Подобна мярка не е налагана до момента в целия ЕС.
Ето как коментира промените Иван Вълков, председател на парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения: "Съгласно европейската Директива, техническата фаза на едно прехвърляне трябва да става в рамките на 24 часа. Това е времето, за което от единия мобилен оператор номерът трябва да бъде прехвърлен по технически начин в другия. Европейската директива дава 24 часа, ние сме записали в закона 8 часа.", каза Вълков за агенция Фоку.„Но искам да не се объркват крайните потребители и гражданите – това не означава, че точно за 8 часа ще бъде прехвърлен номерът. Това е само за прехвърлянето от единия оператор към другия. По принцип времето, за което се прехвърля с подаването на молбата до прехвърлянето към другия оператор е точно 7 работни дни. Такова е времето и в страните от ЕС. Това, което ние сме променили в момента за 8 часа, е много важно, тъй като това е времето, за което абонатът може да остане без телефон и за което трябва да стане технически прехвърлянето. Въпросът е той да може да ползва максимално време своята услуга”, обясни депутатът.
Друга промяна е за финансовия лимит на сметката. „Взе се решение да не се надвишава предварително договорения лимит без изричното съгласие на крайния потребител. Ако операторът направи промяна по общите условия на договора, крайният потребител има правото да го разтрогне до един месец след влизането му в сила”, обясни Вълков.
По отношение на непоисканите рекламни съобщения и повиквания в закона също са записани конкретни текстове. „Има много сериозна промяна в чл. 261 ал. 1, в която изрично е упоменато, че осъществяването на повиквания, съобщения или електронни пощи за директен маркетинг и реклама се позволява само при предварително получено съгласие на потребителя. Ако няма такова съгласие, вече не може да бъдат извършвани такива дейности. Освен това, даваме възможност и в следващото изречение, това съгласие да бъде оттеглено по всяко едно време, в което желае потребителят”, обясни депутатът.
Tweet |
|