АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
82% от автомобилите с "Гражданска отговорност"
Силвия Стоядинова
Обхватът по задължителната застраховка на автомобилистите "Гражданска отговорност" достига 81.88% към 21 януари 2013 г . Делът е изчислен по метода „застраховани моторни превозни средства (МПС)” спрямо „МПС в движение”. За съпоставка: при изчисляване по метода „брой пътно-транспортни произшествия (ПТП) спрямо брой ПТП с МПС без задължителна застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите” обхватът е 99% за последните две години (2011 г. и 2012 г.). Гаранционният фонд е изпратил над 335 хил. уведомителни писма до собствениците на МПС без данни за сключена „Гражданска отговорност”. Другата причина за скока на обхвата е изчистването на базата данни.МВР и полицията предвиждат от месец март тази година да заработят около 250 работни станции с отдалечен достъп. Тоест, патрулните автомобили ще бъдат снабдени с устройства (таблети), чрез които ще може на място да се осъществява връзка с базата данни на МВР и на ГФ за сключените полици ГО. Със съдействието на полицията и Гаранционния фонд вече са осигурени 6 мобилни системи за видео контрол на нарушенията на правилата за движение с инсталиран софтуер за автоматично разчитане и разпознаване на регистрационните автомобилни табели.
Пред EconomyNews.bg заместник-председатеят на КФН - Борислав Богоев коментира изнесените данни и останалите тенденции в бранша.
Г-н Богоев, една част от шофьорите продължават да са без сключена „Гражданска отговорност”. Това притеснява ли ви ?
Разбира се. Това буди притеснение дотолкова доколкото ние имаме все още една голяма група автомобили, които не са обхванати по задължителната застраховка „Гражданска отговорност” , но всички мерки, които трябва да бъдат взети, са взети. И нещо повече. Аз смятам, че в последните години това, което се направи по отношение на контрола на застраховката „Гражданска отговорност” се отразява в другите цифри. Имаме по-малко от 2% автомобили, които участват в ПТП-та и нямат застраховки, по-малко от 2% са тези, които предявяват претенции към Гаранционен фонд, около 2% са тези, които се установяват като нарушители от над 1 млн. проверени автомобила за една година. Така че този процент от 13-14%, които се появяват като разлика, всъщност голяма част от тези автомобили или са извън страната и вече не се движат по пътищата на страната, те са дори с чужда регистрация, или пък изобщо не се движат. Нашите усилия са именно в тази насока – да установим кои автомобили са напуснали страната трайно, регистрирали са се в други държави и не сме имали възможност да установим до този момент, че те всъщност притежават чужда регистрация. И на трето място са автомобилите, които трайно са изведени от автомобилния поток и не са отписани от регистъра на КАТ.
Как ще се реши чисто административният проблем – шофьорът е без „Гражданска отговорност”, но месеци трае административната процедура за наказание?
Този процес сега няма как да бъде продължен с месеци, защото шофьорът или има „Гражданска отговорност” или няма. Процесът на установяване става за секунди. Разбира се, ние не можем да прескочим всички останали елементи на административно-наказателния процес, който тече в момента, тъй като писането на актовете, наказателните постановления имат срокове по съответното законодателство, които трябва да бъдат спазени. Но ако ние успеем да въведем електронния фиш при установяване на шофьор без „Гражданска отговорност”, тогава този срок ще бъде съкратен драстично и нещата ще се случват за няколко дни.
Възможно ли да се появи вид полица с по-кратко действие, например само за лятото ?
Кратка полица за месец, два и т.н няма как да се появи. От мен, ако зависи аз бих настоявал за по дневна санкция. За времето, за което шофьорът няма гражданска отговорност и автомобилът му не е бил отрегистриран, той трябва да понесе санкции. Например в Германия какво се случва – при такава ситуация колата ви трябва да бъде или в гараж или в паркинг, ако нямате гражданска отговорност. Не може да стои на улицата. Отивате, плащате си за паркинг 6-7 месеца, като нямате гараж или си правите сметка дали ще ви е по-евтино да си плащате гражданска отговорност. Но колота на улицата няма как да стои.
Какви резултати очаквате от въвеждането на бонус-малус системата ?
Най-общо казано добрите шофьори ще плащат по-малко, тези които са лоши повече. Но крайния резултат от бонус-малус системата е един. Той е повишаване на безопасността на системата, тъй като шофьора започва да кара по-внимателно, ако иска да плаща по-малко.
Данъкът от 2% върху застрахователната премия отразява ли се по някакъв начин на сектора ?
Не оказва никакво влияние.
Доволни ли сте като цяло от резултатите на застрахователния бранш за 2012 година?
В условията на криза няма как да бъда недоволен. Още повече, че ако проследите финансовите данни на застрахователите през последните 4-5 години, през които трае кризата, ще установите, че застрахователния пазар е с най-малък спад от останалите финансовите сектори.
Tweet |
|