АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
85 % от бизнеса: има корупция в обществените поръчки
Общо 70 на сто от малките и средни фирми са срещали некоректни отношения в процедурите по обществени поръчки, а 85 на сто от представителите на бизнеса смятат, че в тези процедури има некоректни практики и корупционни отношения. Това са част
от изводите от доклад на Българската стопанска камара за достъпа на малките и средните предприятия до обществени поръчки, който е подготвен по проект на фондацията "Фридрих Еберт" в София, съобщава пресцентъра на фондацията.
Към 30 май малките и средните предприятия имат вземания по изпълнени обществени поръчки за над 600 млн. лева, се отбелязва в доклада.
Основните препоръки, които са направени от анкетираните, включват искането да се огласяват и да бъдат публично достъпни данните от ценовата и техническата част на офертите (78 на сто от анкетираните); в Регистъра на обществените поръчки да бъде
представяна информация за всички кандидати, участвали в процедурата (67 на сто); да се разширят възможностите за използване на интернет и електронните процедури ( 45 на сто); да се публикуват добрите практики и отговори на актуални въпроси
на страницата на Агенцията по обществени поръчки (85 на сто).
При оценката на предложенията най-често се използват паразитни, по правило неизмерими количествено критерии, позволяващи субективна оценка, смятат повечето от анкетираните. Според тях упражняването на контрол върху изпълнението е важно преди всичко за ограничаване на случаите, когато печели кандидатът с най-ниска цена или най-ниска икономически обоснована цена, като това е резултат на договаряне с възложителя за неизпълнение на част от дейностите или за това да не бъдат влагани материали с необходимото качество.
Основен проблем пред успешното участие на малките и средните предприятия е възможността за забавено разплащане след изпълнение на обществената поръчка. Нерядко дългият срок на плащане е източник на корупционни практики, смятат анкетираните.
Решение на проблема със забавените плащания трябва да се търси чрез упражняване на контрол от страна на компетентната администрация върху условията и сроковете на плащане в проектите на договорите, като се въведе изискването за срок на плащане
след изпълнение и приемане на доставката или услугата, не по-дълъг от един месец.
Методологията на изследваното обхваща разпространяване на анкетната карта сред 5000 предприятия, активно участващи в процедури за възлагане или изпълнение на обществени поръчки, чрез писма и по електронна поща. Общият брой на получените и анализирани анкетни карти е 3520.
Tweet |
|