АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
9% от българите купуват еко храна
Модерната тенденция за все по-голямо внимание към здравето и здравословния начин на живот се отчита като съществуваща нагласа и сред българското население. Дали обаче на практика тези нагласи водят до конкретни действия?
Здравето е сред основните теми, които представляват предмет на специален интерес за участниците в проведеното от Маркет ЛИНКС он-лайн проучване сред 1607 интернет потребители* (извадката е представителна за интернет потребителите в България ). Близо 44% от тях са посочили, че се интересуват и отделят време да четат материали на здравна тематика.
За сравнение, техният дял изпреварва делът на онези, които са посочили, че се интересуват предимно от политика (38%) и икономика/бизнес (39%).
От всички жени, участвали в изследването (836), 53% са посочили здравните теми като обект на специален интерес, докато при мъжете техният дял е по-нисък - 39% от общо 771 мъже.
По възрастов признак, интересът към здравната тематика е най-висок сред хората между 45 и 54 г. - 51% от панелистите в тази възрастова категория декларират интерес към темата. В същата възрастова група 81% в по-малка или в по-голяма степен твърдят че се опитват да живеят здравословно, докато средния дял за всички възрастови групи е 71%.
Макар българите да декларират нагласите си да живеят здравословно, спортната активност е сравнително ниска – близо една трета от анкетираните (31%) не практикуват някакъв спорт, докато активно занимаващи се, са само 17%.
Повече от две трети от панелистите заявяват, че твърдо биха или по-скоро биха платили малко повече за екологично чист продукт, но в действителност се оказва, че едва 9% от всички анкетирани твърдо заявяват, че купуват, макар и по-скъпите, органични храни. Обяснимо, техният дял е най-висок сред хората с висок социален статус – това са лица с месечен доход на глава от домакинството около и над 1500 лева.
Вегетарианството, възприеманото като част от културата на здравословния начин на живот, не е много разпространено. Едва 4% се хранят основно с вегетарианска храна, а други 12% по-скоро се опитват да се придържат към такъв хранителен режим.
Финансовите ограничения на домакинствата, възприеманите като бариера пред достъпа до органични храни, както и ниското ниво на спортна активност, подкрепят извода, че въпреки добрите си намерения, стилът на живот на голяма част от българите изглежда далеч от общоприетото определение за здравословен.
Нашият панел има Национална представителност спрямо съвкупността на интернет потребителите в България на 15 и повече години. Интернет потребители са лица, използващи Интернет поне веднъж седмично.
Tweet |
|