АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Alstom е избрана за доставка на 35 е-мотриси



Френската фирма "Алстом" (Alstom) е избраният кандидат за доставка на 35 електрически мотрисни влакове. Това каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов във времето за блиц контрол в парламента.
В момента се изчаква да изтече срокът за обжалване и ако няма обжалване, ще поканим "Алстом" за подписване на договор, каза Караджов. По думите му, от Европейската комисия са потвърдили, че всички композиции, които бъдат изпълнени до края на август 2026 г., ще бъдат напълно заплатени по Плана за възстановяване и устойчивост (такава е въпросният проект), а останалите - с бюджетни средства.
Срокът за изпълнение на поръчката е 28 месеца и само от "Алстом" са отговорили, че могат да се справят, каза министър Караджов.
През май 2024 г. от Министерството на транспорта и съобщенията съобщиха, че са отворени подадените оферти в процедурата на договаряне без предварително обявление за доставка на 35 електрически мотриси, които ще бъдат закупени със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Участниците, подали документи, бяха "ПЕСА (PESA), Alstom, "Шкода" (Škoda) и "Щадлер Полска" (Stadler Polska).
Кандидат е консорциумът "Булему", в състава на който са АЛСТОМ Транспорт С.А (Румъния), АЛСТОМ Феровиария С.п.А. (Италия), РВП Инвест ЕООД (България).
След пропуснати месеци през септември 2023 г. процедурата е спряна след жалба в КЗК от "Шкода", подадена през септември 2023 г. КЗК уважава жалбата на 7 декември 2023 година и процедурата е върната на възложителя. Министерството на транспорта решава да не обжалва решението на КЗК и да пусне нова обществена поръчка с цел експедитивност.
В края на февруари 2024 г. новата процедура отново е спряна поради друга жалба към КЗК, този път от френската компания "Алстом". "Алстом" обжалва техническата спецификация на поръчката, но КЗК отхвърля мотивите им и определя жалбата за несъстоятелна.
През април търгът за 35-те едноетажни влака също е възобновен, получени са две предложения - от "Шкода" и от ПЕСА. Няколко дена по-късно обаче се оказва, че и двете предложения не отговарят на изискванията на министерството, поради което министърът решава да премине към директно договаряне. И двете компании предлагат незадоволителни срокове - тук е моментът да припомним, че за да бъде признато финансирането в рамките на НПВУ, доставката на влаковете има твърд краен срок - и търгът пропада.
Министерството започва нови преговори с 4 кандидата, като избира фирмата с най-ниската цена и най-кратките срокове - полската фирма "Щадлер". Само три месеца по-късно тази сделка пропада, тъй като при договарянето се установява, че "Щадлер" няма да може да я изпълни. Компанията поставя "ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора". В отговор министерството се обръща към втория класиран кандидат - ПЕСА като евентуален доставчик.
Върховният административен съд (ВАС) отмени на 17 декември 2024 г. решението на КЗК от 1 август с.г. във връзка с процедурата за определяне на изпълнител за доставка на 35 броя електрически мотриси. Касационният съдебен състав прие за основателна жалбата на Консорциум "Булему" срещу решението на възложителя (МТрС) за определяне на изпълнител, а оспореното решение на КЗК, с което жалбата е оставена без уважение, като необосновано и неправилно и то следва да бъде отменено.
източник: БТА
Tweet |
|