EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Coface:50 % ръст на междуфирмената задлъжнялост

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Coface:50 % ръст на междуфирмената задлъжнялост

mail13:24 | 23.11.2009прегледи 1087 коментарикоментари 0


Ралица Русинова
Прогнозираме междуфирмената задлъжнялост на реалния сектор в България за 2009 г. спрямо 2008 г. да отбележи ръст от 50 %, каза пред Economynews.bg  Камелия Попова, управител на Coface България. 
Междуфирмената задлъжнялост се усеща най-силно в сектори като транспорта, строителството, селското стопанство. Традиционно това са най-високо рисковите отрасли, като доказателство за това е и броят на откритите процедури по несъстоятелност в тези браншове.
Така например за първите 9 месеца на тази година спрямо същия период н а 2008 г. транспортният сектор отбелязва драстичен ръст от 650 % по отношение броя на откритите процедури по несъстоятелност.
В строителството този ръст е 144 %, а при селското и горско стопанство – 170 %, обяви г-жа Попова.
През последните години междуфирмената задлъжнялост се превръща във все по-сериозен проблем за българския бизнес, като от година на година нейните стойности нарастват.
Кризата, разбира се, допълнително задълбочи този проблем и допринесе за още по-голям ръст на междуфирмената задлъжнялост.
Причините за това са доста комплексни. Част от тях безспорно са свързани със състоянието на икономиката като цяло и необходимостта от по-стриктна финансова дисциплина.
Другата част от проблема обаче касае политиката на самите компании – недостатъчно ефективното управление на риска или изобщо липсата на цялостна система в това отношение, коментира управителят на Coface.
Това, което компаниите първо трябва да направят, е предприемането на конкретни стъпки за ограничаването на този проблем. Изключително важни са превантивните мерки и предварителното проучване на потенциалните бизнес партньори.
Според Камелия Попова с колкото повече информация разполага една компания за своите бъдещи контрагенти - платежоспособност, надеждност, морал на плащане и т.н. – толкова по-лесно ще направи своя правилен избор и ще прецени бъдещите си бизнес отношения.
Втората важна стъпка е своевременната реакция при възникването на просрочия. Компаниите не бива да се притесняват, че предприемайки конкретни стъпки за събирането на своите вземания, ще навредят на бизнес отношенията си. Точно обратното - в подобни случаи извънсъдебното събиране на вземания като услуга е практика, която е не само препоръчителна, но и съвсем адекватен начин на бизнес поведение между партньори.
Първите положителни сигнали у нас може да очакваме през втората половина на 2010 г. Веднага щом компаниите разполагат със „свежи пари” и е налице подновено финансиране, ще се появят и условия за раздвижване на потребителското търсене и на пазара като цяло, каза още г-жа Попова.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg