АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Covid-19 и потреблението у нас
Как се отразява Covid-19 на потреблението в България? Revolut, финансова платформа с над 10 милиона потребители в Европа, публикува данни, които проследяват поведението на българските потребители на финтех компанията в контекста на коронавирус пандемията. Извадката на проучването са 200 000 потребители на Revolut в страната, като данните са за периода 1 март до 10 април 2020 г.
Кои печелят най-много?
Emag (+ 180%), Foodpanda (+ 172%) и Playstation (+ 126%) бележат най-големите увеличения в броя сключени трансакции. Все повече хора се възползват от времето, прекарано вкъщи, и пазаруват онлайн, което води до скок в броя отделни трансакции.
Освен изброените, ритейл търговците като Amazon отбелязаха значително увеличение на трансакциите (+ 70%) през периода, докато популярната верига ресторанти Happy.bg също наблюдава ръст от 48% по време на извънредното положение.
Разходките до супермаркета намаляват, но разходите се увеличават
Докато броят посещения на хранителни магазини и супермаркети е намалял, разходите по горните бележат значително увеличение. Данните сочат, че:
• Броят на трансакциите на Lidl е намалял (-20%), докато обемът на отделните трансакции е нараснал с 33%
• Броят трансакции в Kaufland е намалял с -11%, докато обемът на отделните такива се е увеличил с 39%
• Броят трансакции във вериги Фантастико бележи спад с -33%, докато обемът им се е увеличил с 29%
• При Billa броят на трансакциите намалява с -25%, докато обемът им се е увеличил с 36%.
От горните данни забелязваме, че хората правят средно с 22,25% по-малко трансакции в големите супермаркети, докато обемът на индивидуалните плащания е с 34,25% по-голям.
Тенденциите в поведението на потребителите бяха сходни в цялата страна, без съществена разлика между големите градове - София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора. Данните съвпадат с впечатлението, че хората в цялата страна се запасяват с повече продукти, за да подсигурят нужните консумативи за домакинствата, когато излизанията навън са ограничени.
Потребителските категории ресторанти (-89%) и транспорт (-87.5%) бележат значителен спад
По данни на Revolut баровете, ресторантите и веригите за бързо хранене са претърпели най-голям спад на броя трансакции. При веригите за бързо хранене също се наблюдава значително понижение, което все пак остава по-ниско от средното за индустрията: KFC (-72%), Costa (-80%), McDonalds (-82%).
Категорията ‚транспорт‘ отбеляза значителен спад в трансакциите поради ограниченията за пътуване (-87,5%), докато популярни търговски вериги за дрехи като Zara (-63%) и H&M (-50%) също са сред засегнатите.
Физическите плащания с карти намаляват, докато онлайн трансакциите растат
Предприетите ограничителни мерки за предпазване от заразата обуславят осезаемото намаление при определени видове потребителското харчене. Забелязва се спад при плащанията с физически карти във всички категории, като броят на трансакциите с физически карти в България е намалял с -55% от началото на март.
Успоредно с това обаче се забелязва осезаем ръст при броя на онлайн трансакциите от 52% от началото на март до сега. Данните показват, че като цяло хората харчат повече онлайн, което вероятно е свързано с по-големия брой компании, които адаптират бизнесите си дигитално по време на пандемията. От Revolut посочиха и че има видимо нарастване и в обема на отделните онлайн трансакции (+35%).
Броят на P2P плащанията намалява, докато обемите остават стабилни
Междувременно през изминалия месец хората превеждат пари по-рядко (-13%), докато обемът на P2P плащанията остава стабилен с лек ръст от 7% за периода 1 март – 10 април. Този баланс се дължи на активността на потребителите на Revolut, както и възможността им да трансактират помежду си от дистанция мигновено и без такси.
Обмен на валута
Валутните пазари бяха силно нестабилни през последните седмици, като станахме свидетели на някои от най-паметните периоди в историята. Докато основните борсови индекси паднаха с 13% от 1 март до 10 април, Forex търговията бележи ръст от 116% в обема на сумите, тъй като търговците на валута изглежда искаха да извлекат полза от нестабилността на пазара.
Tweet |
|