АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
CRRC с интерес към БДЖ, се провали в Чехия
Елица Стефанова
Китайската компания CRCC, която заяви инвестиционен интерес към БДЖ, не успя да докаже финансова стабилност, за да участва в поръчка за доставка на влакове за Чешките железници. Не представи и референции за изпълнени поръчки, документи за съдимост на ръководството, както и документи по други 16 изисквания на възложителя, което логично води до отстраняването й от конкурса, съобщава електронното издание idnes.cz.
Компанията има доставени в Европа влакове само в Македония.
На десети януари 2017 Македонските железници и компанията подписаха договор за доставка на четири електрически локомотиви, съобщава китайската компания на сайта си. Това е втори проект между двете държави. Първият предвиждаше доставка на шест пътнически вагона, които бяха доставени през 2015 година. Вторият договор е на стойност от EUR 8 млн. Финансирането и по двата проекта се осъществява от заем на стойност от 50 млн.евро, отпуснат от Европейската банка за възстановяване и развитие. Кредитът е предназначен само за модернизация на старите железници на Македония. Средствата ще се използват и за покупката на 150 товарни вагона.
От есента на 2015 г. македонските железници използват електрическа влакова мотриса, произведена от CRRC – първият от общо шест пътнически влака, договорени от македонското правителство, съобщи Синхуа. 200-местния влак с електронен дисплей за управление, камери, климатик отговаря на европейските стандарти за съвместимост. Той се движи по линията Скопие-Велес. Година по-късно в Македония пристигна и дизелов влак, също китайско производство, който покрива линията Прилеп-Битоля.
Общата инвестиция за шестте влака е в размер на 25 млн. евро. Новите влакове и модернизацията на гарите, част от Коридор 10, са първата инвестиция в македонските железници за повече от 30 години насам.
Китайската фирма е произвела повече от 8 000 електрически локомотиви за китайския и външен пазара. През миналата година компанията отчете приходи в размер на около 12 милиарда евро. Тя произвежда вагони, локомотиви и други транспортни съоръжения, които изнася основно в страни от Африка, Латинска Америка, Азия. В Европа компанията е успяла с договори единствено в Македония.
Китайската компания и БДЖ
В четвъртък служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев получи официално инвестиционно намерение от най-големия производител за железопътен подвижен състав в света. То беше връчено от представители на Китайската корпорация за железопътен подвижен състав (CRRC, China Railway Rolling Stock Corporation). В инвестиционното намерение са посочени решения за стратегическо съвместно сътрудничество, включващи предоставяне на пакет от високи технологии, финансиране, инвестиции, обучение и услуги.
Инвестиционното предложение включва три основни точки:
Рефинансиране на старите задължения на „Холдинг БДЖ“ ЕАД в размер на 130 млн. евро и финансиране на доставка на нови електрически и дизелови мотрисни влакове в размер на 170 млн. евро.
Доставка на нов подвижен състав, в съответствие с европейските стандарти и българските изисквания за сертификация. Подвижният състав ще бъде доставен своевременно спрямо спешните нужди на БДЖ и с високо съотношение цена-производителност.
Инвестиция в нов завод за асемблиране на електрически и дизелови мотрисни влакове в България.
Следващата крачка в двустранните отношения е сформирането на работна група с участието на представители на МТИТС, БДЖ, CRRC и китайски финансови институции.
Един от основните приоритети на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията е подобрението на предлаганата от националния железопътен превозвач услуга.
Повече за състоянието на БДЖ вижте тук.
Tweet |
|