АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
dm: 29% ръст на клиентите, 45% ръст на оборота
С 29% нарасна броят на клиентите на dm България за периода 01.10.2022 г.-30.09.2023 г. Най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки у нас отчита този ръст за всички точки на продажба в този период – 109 физически магазина и онлайн магазина, който беше открит преди една година. Основният принос за увеличаването на броя на клиентите, се дължи на съществуващите магазини, при които средно дневният брой на клиентите на магазин е нараснал с 18%. Ръстът до 29% се допълва от новите 12 филиала и онлайн магазина.
Причините за това, клиентите в България да избират магазините на dm за покупка на дрогерийни стоки, според проучване на австрийската маркетинг агенция Spectra, проведено онлайн в края на 2022 г. сред 1505 потребители, са богатият асортимент от над 16 000 продукта, доброто съотношение цена-качество и компетентната консултация. Към тези три фактора експертите на компанията добавят и ценовата стабилност, която dm осигурява чрез стратегията за трайно изгодни цени. Ценовата стратегия „Трайно изгодно“ гарантира, че цената на даден продукт няма да се променя поне четири месеца след датата, посочена на етикета на всеки продукт. Това са сигурност и стабилност, които клиентите високо оценяват.
По-големият брой клиенти през последната година доведе и до впечатляващ ръст на оборота на dm България от 44,6% за последната финансова година – 01.10.2022 г. – 30.09.2023 г. Друг двигател на ръста на оборота е онлайн магазинът на компанията, който стартира през септември 2022. Клиентите бързо оцениха предимствата на този модел на пазаруване, което се доказва от факта, че средният размер на онлайн сметката е над 3 пъти по-висок в сравнение с този във физическите магазини на веригата. Освен това, през интернет хората купуват четири пъти повече продукти спрямо посещението във физическите филиали.
Според експертите на dm България има четири основни причини за все по-голямата популярност на онлайн магазина на компанията. Първата е удобството да се пазарува по всяко време и без ограничения за локацията. Втората причина са специалните предложения, от които клиентите могат да се възползват, ако пазаруват онлайн. Третата причина е, че и в онлайн магазина на dm се прилага ценовата стратегия „Трайно изгодно“.
Според Цонка Иванова-Терзиева, управител на dm България с ресор „Маркетинг и снабдяване“, четвъртата причина е непрекъснатото разширяване на асортимента. Към момента онлайн могат да бъдат закупени над 11 000 стоки. Това е ръст от близо 30% в сравнение със септември 2022 година.
Ръстът на оборота от 44,6% е рекорден за 14 години dm в България
По-големият брой клиенти и развитието на мрежата за продажби доведоха до оборот от 310,6 млн. лева за финансовата 2022/2023 година. Това е ръст от 44,6% в сравнение с предходния отчетен период. Според председателя на Борда на управителите на dm България Андрей Петров, с рекордния оборот през последната година, компанията е безспорен лидер по този показател в сектора на търговията с дрогерийни стоки у нас. Според него в основата на ръста са ефективният бизнес модел на dm, ценовата стратегия „Трайно изгодно“ и развитието на онлайн магазина.
dm България е част от водещата група за търговия с дрогерийни стоки в Германия и Централна и Източна Европа (ЦИЕ) – dm drogerie markt. Подгрупата Австрия и ЦИЕ, без Германия и Полша, която обхваща общо 12 държави от региона, включително и България, отчита ръст на оборота за финансовата 2022/2023 година от 23,1% до 4,5 млрд. евро. Този оборот е реализиран в 1 910 магазина от близо 28 200 служители.
Според данните на централата на подгрупата, във всички магазини на dm в Централна и Източна Европа се отчита ръст на броя на клиентите на ден на локация. Средно за групата той е бил 12,8%, в сравнение с предходната финансова година.
Средният касов бон в онлайн магазина е три пъти по-висок в сравнение с покупката на място
Ръстът на оборота на dm България беше подкрепен и от развитието на онлайн магазина. Удобството на този начин на пазаруване се доказва и от факта, че хората поръчват през интернет четири пъти повече стоки на три пъти по-голяма стойност на покупка, отколкото във физическите магазини. Наблюденията на dm показват, че хората от градовете, в които има магазини на компанията, предпочитат хибридния модел на пазаруване. Те разглеждат и избират стоки онлайн и ги вземат на място с експресно получаване в избран от тях магазин, като времето за обработка на поръчката е само 90 минути. През последната година почти 30% от клиентите са избрали този метод на пазаруване.
В тази връзка Цонка Иванова-Терзиева казва: „Ние сме изключително радостни, че с онлайн магазина ни дадохме възможност на хората от цяла България да пазаруват любимите си дрогерийни стоки бързо и удобно. Така на практика превърнахме dm във верига, представена във всяко кътче на страната, което се доказва от географията на поръчките.“
С приложението Моят dm пазаруването е още по-лесно
Малко след старта на онлайн магазина, dm България стартира и приложението Моят dm, което предлага множество удобни функционалности за хората. Сред тях са възможност за проверяване на наличност на стока в онлайн магазина или в любимия физически филиал и за търсене в различни категории или по бранд. Освен това хората могат да сканират вече закупени продукти и да ги поставят в списъка си за пазаруване. В приложението е интегрирана и удобна търсачка за магазините, която показва най-близкия магазин и дава възможност за запазването му като предпочитан.
През приложението Моят dm клиентите могат да участват и в томболи за награди и отстъпки и да активират различни ваучери. Използването на тези функционалности става чрез сканиране на QR кода на приложението на касите на магазина. При онлайн пазаруване те се отчитат автоматично при завършване на поръчката.
До края на 2024 г. в България ще има над 120 dm магазина
През последната година dm България инвестира активно не само в развитие на онлайн канала за продажби, но и в разширяване на мрежата от физически магазини. Бяха отворени 12 нови обекта и така филиалите вече са 110 в 40 града. За първи път dm магазини бяха открити в градове като Разлог, Смолян, Поморие и Дупница. Плановете за финансовата 2023/2024 година са да бъдат открити поне още 10 нови магазина и така общият им брой в България ще надхвърли 120. Ще се разшири и географският обхват на мрежата с навлизането в Карлово, Асеновград, Елин Пелин и Равда.
В периода 01.10.2022 г.-30.09.2023 бяха инвестирани 11,5 млн. лева, което е с над 41% повече в сравнение с предходния период. Освен за откриване на нови и реновиране на съществуващите магазини, те бяха насочени и към развитие на онлайн магазина и обучение на служителите на компанията.
Във връзка с експанзията на dm и инвестициите на компанията Андрей Петров заяви: „За нас разширяването на мрежата ни от магазини е изключително важно. То най-ясно изразява политиката ни да поставяме човека в центъра на нашата дейност и да предоставим възможност на най-много хора да се докоснат до разнообразието и професионалното отношение, които предлагаме.“
Новите dm магазини ще са с по-нисък СО2 отпечатък
Мащабни инвестиции в развитие на филиалната мрежа се реализират в цялата dm подгрупа Австрия, България и други 10 държави от региона. През последната година са вложени близо 118 милиона евро за откриване на нови обекти и пълна промяна на съществуващите. Новият дизайн включва по-ниски и удобни стелажи и по-широки коридори.
Важен елемент е стремежът за намаляване на въглеродния отпечатък и потреблението на енергия на магазините. Например, за изработването на магазинното обзавеждане се предпочитат рециклирани и напълно рециклируеми материали. Според плановете на компанията от 2025 г. поне 30% от пластмасата, използвана за обзавеждане на магазините, трябва да е от рециклиран материал, а до 2040 г. трябва да бъде постигната от 100%.
Друга стъпка за намаляване на въглеродния отпечатък на dm България е използването на „зелена“ енергия. Вече два от магазините работят с електричество, добито от фотоволтаици - в гр. Кърджали и в София, на бул. Ботевградско шосе. Компанията планира изграждането на фотоволтаични инсталации и върху други свои магазини през 2024. И за изминалата финансова година Логистичният център на dm България, заедно с половината физически магазини, се захранват от чиста енергия, която е 100% добита от възобновяеми източници.
Стремежът за намаляване на въглеродния отпечатък на компанията намира отражение и в оптимизиране на логистичните процеси. Например, тече проект за оптимизиране на дизайна на опаковките на продуктите от dm марките с цел да максимално оползотворяване на палетата и на пространството при транспортиране.
За две години в България бяха събрани над 13 тона празни пластмасови опаковки
Важна инициатива по отношение на опазването на околната среда е и кампанията „Ще остана опаковка и в следващия си живот“. От старта ѝ през септември 2021 г. са събрани над 13 тона пластмасови опаковки, които ще бъдат транспортирани в Германия. Там ще бъдат преработени в качествен рециклат и използвани в производството на опаковките на продуктите от dm марките.
Друга инициатива за намаляване на пластмасовите отпадъци е разширяването на мрежата от станции за повторно пълнене на био препарати на марката Planet Pure. В България вече има четири такива инсталации в градовете София и Пловдив. Според Цонка Иванова-Терзиева „Инсталирането на станциите за повторно пълнене е част от нашия дългосрочен ангажимент като компания да допринасяме за устойчивото развитие на обществото. За нас е важно не само да задоволяваме ежедневно желанията и потребностите на клиентите чрез богат продуктов асортимент, но и да бъдем иноватор и пример, що се отнася до нашата социална ангажираност и действия по опазване на природата.“
36 000 лева бяха дарени в подкрепа на социални каузи на дългогодишни партньори
През последната финансова година dm България разшири обхвата и на своите CSR инициативи, обединени под мотото „Заедно за по-добър живот“. За четвърта поредна година компанията не провежда „Black Friday“, а Giving Friday и дари 3% от дневния си оборот в деня на голямото пазаруване на SOS Детски селища. Събраната сума беше в размер на 22 000 лева, което е с 47% повече в сравнение с предходното издание на инициативата. Те бяха дарени в подкрепа на звено „Майка и бебе“, гр. Габрово, което предоставя временно настаняване до 6 месеца на бременни жени и майки в риск да изоставят децата си, насърчава родителската привързаност, подпомага младите майки чрез социално, психологическо и юридическо консултиране и подкрепа.
Друга важна инициатива е подкрепата за фондация „Живот със Синдром на Даун“. Вече седем години dm България е един от основните партньори на благородната кауза. В периода 01 май-31 август 2023 г. при всеки закупен слънцезащитен продукт с dm марката SUNDANCE 0,10 лева или общо 14 000 лв. бяха дарени на фондацията в подкрепа на различни проекти по адаптирано плуване, физиотерапия, арт терапия и музикотерапия за деца със синдром на Даун от 5 града в България през 2024 г.
Броят на служителите нарасна с 28%
С разширяването на мрежата от dm магазини се увеличи и броят на служителите. Към края на финансовата година те вече са 1 363, което е с 28% повече в сравнение с предходната. С нарастването на наетите хора, компанията актуализира и пакета от социални придобивки. Той включва ваучери за храна, привилегии за служители с 10 или 15 годишен юбилей в dm, осигурен обяд за служителите в Логистичния център и транспорт.
Важен елемент от цялостната грижа за служителите е и подкрепата за намирането на баланса между работа и личен живот. Компанията предлага семинари с психолози, програми за осъзнаване, организира спортни празници за семействата и включва хората в благородни каузи като „Новата гора на София“.
Тази политика за създаване на приятна и балансирана с личния живот работна среда води до по-голяма удовлетвореност на служителите. Според данните от последното проучване сред служителите на dm, 90% от хората намират работата си за полезна и имат усещането, че имат ценен принос за успеха на компанията.
Расте броят на бюти консултантите в dm магазините
От началото на 2023г. расте броят на бюти консултантите в dm магазините. Актуално те са 45 в 40 магазина. Бюти консултантите са разположени в специални сектори и дават съвети коя е подходящата козметика според специфичните потребности на даден клиент, представят новостите в асортимента и правят демонстрации на иновативни продукти. Според Евелина Великова, управител с ресори „Човешки ресурси” и „Регион Продажби”, тази инициатива се радва на огромен интерес и клиентите вече разпознават и търсят dm консултантите преди да направят своя избор за покупка.
През изминалата финансова година се проведе и разширена програма за повишаване на квалификацията и уменията на висшия и среден мениджмънт на компанията. За първи път беше организирана и стажантска програма, в която се включиха студенти от университети в България, Дания, Италия и Австрия.
Близо 200 ученици в 5 града се обучават за дрогеристи по австрийска програма
От началото на новата учебна година, близо 100 ученици в пет града стартираха обучението си по перспективната професия „дрогерист“, която беше въведена в България от dm. Със старта на новата учебна година такива паралелки бяха разкрити за първи път в ПГЕБ „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. София и в ПГПТ „Евлогий Георгиев“ в гр. Силистра. Децата ще преминат 5 годишен курс по професията с официално наименование „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“, специалност „Осигуряване на продуктова информация“.
Досега такива паралелки имаше в ПГХХВТ „Д. И. Менделеев“ в гр. Варна, в Професионална гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“ в гр. Димитровград и в ПГХВТ „Луи Пастьор“, гр. Плевен. В тези гимназии също ще има нови паралелки за учебната 2023/2024 година и така броят на децата, които се обучават по новата е близо 200.
Според Евелина Великова причината за все по-големия интерес към това обучение е, че професията дрогерист дава много големи възможности за развитие на учениците. Изучаването на специфични специални предмети отваря широко врати за развитие на учениците. Децата могат да бъдат много успешни консултанти във вериги за търговия с дрогерийни стоки като dm и да направят кариера в ритейл сектора. Друга посока на развитие е в областта на разработването и производството на био продукти и на козметика. Учениците получават и задълбочени знания по химия и биология, а това логично води до следваща образователна стъпка.
Тя добавя, че „В областта на грижата за човека има десетки хиляди продукти, които непрекъснато се развиват. Една част от тях се предлагат в дрогерийния сектор като само асортиментът на dm България е от повече от 16 000 артикула, при които иновациите и развитието са непрекъснат процес. Именно затова професията ще става все по-популярна и необходима - клиентите стават все по-взискателни и търсят компетентна консултация, а дрогеристът е този, който може да посочи новостите и да препоръча най-подходящия продукт“.
Tweet |
|