АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
EVN иска увеличение на цените



Електроразпределителното дружеството ЕВН е внесло в ДКЕВР заявления за нови цени на електроенергията за своите клиенти от 1 октомври 2014 год. Изчисленията на дружеството показват, че
необходимото средно увеличение на цената на електроенергията в Югоизточна България трябва да е със 17.9 на сто, казаха мениджърите на компанията на пресконференция. От това увеличение 7.2 на сто ще отидат директно в Националната електрическа компания, а за дружествата на ЕВН ще останат 10.7 на сто.
Според ръководството на компанията увеличението се налага, за да може да бъде осигурена по-добра услуга на клиентите. С предложенията на ЕВН за промени в цените се коригират грешки на последното ценово решение на ДКЕВР, заявиха от компанията.
Абаджиев отказа да коментира обявеното по-рано днес от ЕВН предложение за поскъпване на цената на електроенергията от 1 октомври с близо 18 процента.
Ние внесохме ценово заявление, когато трябваше по закон (преди новия ценови период от 1 юли), но то не беше отразено от ДКЕВР в обема, в който желаехме, коментира Абаджиев. Нашата компания се намира в състояние на оцеляване от декември миналата година, добави той.
Нашата дейност е многостранна, имаме много разходи и от всяка дейност трябва да имаме приходи, които да покриват разходите. В момента имаме разходи, необходими за дейности по
обслужване на клиентите, които не са покрити в необходимия размер, каза Абаджиев. Той отбеляза, че компанията, която представлява, очаква решение на държавния регулатор.
Регулаторът трябва да излезе с разчет какви са разходите за поддръжка на българската енергийна система и да каже къде са дефицитите; аз мога само да кажа, че има сериозни дефицити в
много точки от електроснабдителната верига, коментира мениджърът на Енерго-Про. ЧЕЗ предлага делът в крайната цена за клиентите на компаниите от групата в България да бъде възстановен до равнище, което ще позволи поддържането на най-дългата електроразпределителна мрежа в страната - над 60 хил. км, и осигуряване на обслужването на над 2 милиона клиенти. Това съобщиха от компанията.
Негативните финансови резултати на компаниите от групата на ЧЕЗ са показателни за сериозния недостиг на средства за тях и за съществуващите диспропорции в сектора. Рязкото намаляване на
приходите значително ограничава възможностите за поддръжка на мрежата и създава риск от повишаване на аварийността.
Въпреки неблагоприятните промени в регулаторната среда от началото на 2013 г., компаниите от групата на ЧЕЗ в България са инвестирали 133 милиона лева в мрежата и в подобряване обслужването на клиентите си. През същата година Държавната комисия за енергийно и водно регулиране е намалила с 90 на сто дела на ЧЕЗ в крайната цена за битовите потребители и дори след 2-процентното увеличение на цената от 1 юли 2014 г., делът на ЧЕЗ е продължил да намалява и компаниите са отчели загуби. В момента в компаниите не остават достатъчно средства за поддръжка на мрежата и развиване на услугите за клиентите с темповете,необходими за запазване сигурността на снабдяване и повишаване на ефективността, отбелязват от дружеството.
Драстично намалените приходи са се отразили негативно върху финансовото състояние на дружествата на ЧЕЗ в България. Само за първите шест месеца на 2014 г. "ЧЕЗ Електро България" АД е отчело загуба в размер на 6,6 милиона лева, а "ЧЕЗ Разпределение България" АД - близо 5 милиона лева загуба.
Експертните оценки показват, че са необходими близо 150 млн. лева годишно за обновяване и развитие на мрежата. Необходимо е признаването и на допълнителни разходи, свързани с функционирането на балансиращ пазар и новите задължения, които се вменяват на операторите чрез промените в законодателството.
Тези факти и обстоятелства досега не са били отчитани от ДКЕВР, посочват от компанията и допълват, че всяко отлагане предприемането на корективни мерки и всяко ценово решение, лишено от икономическа логика и обоснованост, водят до допълнително aкумулиране на дефицити и необходимост от все
по-голям обем средства, което ще се отрази в крайната цена за клиентите.
Tweet |
|